Hej,

Jag har en enkel fråga innan jag beställer. Har jag valt rätt grejer?

Förutsättningarna är ett 4kvm stort badrum med ett nedreglat tak (25mm reglar). Jag har fastnat för 20W halogen (möbelspottar) då jag inte kan "räkna" hem investering av LED-belysning (bara tänt ca 1h/dag).

Jag har tänkt mig använda en vanlig vippbrytare i kronmodell för att kunna styra två olika ljuskällor, varav den ena är downlighten kopplad med återfjädrande brytare.

För att spara in på antalet delar så hittade jag en kombinerad dimmertrafo i touch-utförande som jag förstår kan kopplas till återfjädrande knapp. Trafons effekt är 105VA vilket borde räcka gott och väl till 4x20W. Trafon kommer placeras åtkomligt.

Armaturen jag valt är Hide-a-lite 1206 som är klassad för IP44 vilket jag tycker är bra då en av de fyra armaturerna kommer hamna väldigt nära dusch/bad. Den är också bra då den är klassad med F vilket innebär att den kan sättas mot brännbart material (dock inte isolering), då passar den bra i mitt oisolerade nedreglade tak med 16mm luftspalt uppåt (och helt fritt runt diametralt).

Artiklarna jag tänkt mig är som följer:

4st Hide a lite 1206 Downlight IP44 20W Vit
1st Dimmertrafo Touch 105VA (5x20W)
1st Förgreningskontakt för 6st AMP-kontakter
1st Aqua-Trend Kron strömställare infälld Polarvit
1st Trend/Renova Impulsfjäder

Så, är det rätt? Finns det något bättre alternativ?
 
Jag köpte precis 7 st 1206 (vita) till mitt badrum. Men jag kör med två 105VA fasta trafar och en Eljo trend dimmer eftersom jag sätter upp en trippelram. Köpte rubbet från elbutik.se
Kommer att ha två i taket ovanför badkaret.

Men så vitt jag kan se så har du tänkt rätt för ditt bygge.

Mvh
Göran
 
Sharky58 skrev:
Jag köpte precis 7 st 1206 (vita) till mitt badrum. Men jag kör med två 105VA fasta trafar och en Eljo trend dimmer eftersom jag sätter upp en trippelram. Köpte rubbet från elbutik.se
Kommer att ha två i taket ovanför badkaret.

Men så vitt jag kan se så har du tänkt rätt för ditt bygge.

Mvh
Göran
Hej,

Tack för det!

Är du nöjd med dina 1206? På hur många kvm har du dina 7st?

Jag hade först valt fast trafo och separat dosdimmer, men fastnade för att kunna köra båda delarna i samma pryl. Jag får hoppas det funkar som jag tänkt med den återfjädrande knappen.

Det är alltid skönt att känna att det blir rätt grejer innan man trycker på köpknappen.
 
Jag är nöjd med det jag har sett av dom hittills. Buntade fast två provisoriskt på en plankstump och bedömde ljusbilden.
Badrummet är 5.2kvm med ett 50x70 takfönster så därför blir det 7 istället för 8 spottar. Kommer dessutom att ha två Ifö Bernadotte glödljusarmaturer med 2x40W på väggen samt fyra 10W halogen i spegeln samt en inbyggd 3W led i ett högskåp.
Vill kunna välja mellan glödljuset och halogenspottarna. Blir säkert dimmade spottar när man ligger och sover i badet.
Mörkgrått (Antracit) golv och off-white kakel med lite yta samt möbeler i ek och detaljer i borstat rostfritt blir det.

Bygget startar 4 April. Sitter just och cad:ar det sista. Ritar i princip allt i cad, även exakta läggningen av golvvärme etc.

/Göran
 
Hej, jag kanske underdimensionerar min belysning? Jag skulle ju kunna utöka den med en femte spot. Den enda övriga belysningen blir någon form av skåpbelysning över spegelskåpet, men den har jag inte bestämt ännu. Det blir i alla fall någon form av glödljus, av samma anledning som du.

Antracitgolv här med, men blanka vita väggar, svartbetsat möblemang (och svart badkar).

Mitt bygge börjar runt 2 april hade jag tänkt, håller som bäst på att riva nu (inredning, VVS och beklädnad är borta), bara skivorna kvar.

Har också ritat upp det mesta i CAD (i 3D), men mest för att ordna planlösning och en fingervisning om hur kaklet, klinkret och mosaiken kommer se ut. Du kan se detta i min andra tråd:

http://www.byggahus.se/forum/badrum/167540-vart-badrum-ska-fran-80-talet-i-10-talet.html
 
Redigerat:
Jag skulle ha "tryck ut" spottarna längre ut i hörnen så att varje spot täcker samma yta. (dra sex lika stora cirklar med centerpunkt i varje spot och täck hela ytan på så sätt).

Har du spottarna hemma? Då är det ju bara att hänga upp dom provisoriskt och fundera om det räcker.
(Både jag och frugan gillar glödljus i vita kupor pga det mjuka skenet - därav Ifö-armaturerna. Inte primärt för att få mera ljus)

Jag kommer också att regla ner med 25x25 läkt och trycka upp två pottor i gamla taket på dom ställen där trafarna skall ligga så att man vika upp dom i 57mm hålen för spotarna.

Men jag kör med ELJO trippelram med kron längst upp för IFÖ + Spegel. Dimmer i mitten och termostaten för golvet i nedersta facket.

(Hur gör du med ventilation? Ser ingen fläkt på ritningen? Jag slänger in en PAX Passad med en massa automatik)

/Göran
 
Sharky58 skrev:
Jag skulle ha "tryck ut" spottarna längre ut i hörnen så att varje spot täcker samma yta. (dra sex lika stora cirklar med centerpunkt i varje spot och täck hela ytan på så sätt).

Har du spottarna hemma? Då är det ju bara att hänga upp dom provisoriskt och fundera om det räcker.
(Både jag och frugan gillar glödljus i vita kupor pga det mjuka skenet - därav Ifö-armaturerna. Inte primärt för att få mera ljus)

Jag kommer också att regla ner med 25x25 läkt och trycka upp två pottor i gamla taket på dom ställen där trafarna skall ligga så att man vika upp dom i 57mm hålen för spotarna.

Men jag kör med ELJO trippelram med kron längst upp för IFÖ + Spegel. Dimmer i mitten och termostaten för golvet i nedersta facket.

(Hur gör du med ventilation? Ser ingen fläkt på ritningen? Jag slänger in en PAX Passad med en massa automatik)

/Göran
Hej,
Nu kommer jag nog att tänka över det hela, det kanske blir 5st spottar. Jag kommer göra som du säger, ritar upp stora cirklar och täcker hela ytan, det blir ju mer rätt än att placera dom symmetriskt.

Jag har inte kommit på hur jag ska göra med trafon än, det känns som att den behöver luft, men jag vill helst inte förstöra orginaltaket som sitter nu, för det passar in med resten av huset, för framtida generationer så att säga. Men det kanske slutar med en potta till den.

Spottarna är inte hemma, men det blir en beställning från elbutik på måndag (när jag kollat klart CAD:en).

Ventilation blir den befintliga som är ett mekaniskt frånluftssystem som redan sitter i taket, jag kommer bara sänka ner donet de 30mm som behövs till nya undertaket.
 
5 x 20W på 105VA traf är i klenaste laget. Tänk på det så du inte missar det om du går upp till 5 spottar.

/Göran
 
Enligt produktsidan:

http://elbutik.se/product.html/belysningstrafo/-dimmertrafo-touch-2?category_id=1016

Så är den specad med 5x20W, men som du säger, man bör ju inte ligga på max. Utan snarare 70-80%, vilket egentligen var en anledning till att jag valde 4st.

Jag vill helst slippa dubbla trafos, eftersom dessa är "dimmertrafos". Men det kanske går att seriekoppla? Jag får fråga på supporten.

Jag kan ju alltid tänka om hur jag ska göra, kanske smidigare ändå med separat dimmer och dubbla vanliga trafos (alt. 1st 210VA) och sedan 5-6st downlights.

Jag får sova på saken.
 
Du får kolla med supporten men jag får det till att den du länkar till bara är "touch-dimmable" och inte dimbar med återfjädrande strömbrytare till tändtråd.

/Göran
 
Ett tips när man räknar ut avståndet mellan belysningspunkter/armaturer/spottar är att mäta avståndet från vägg till vägg.
Ska man ha 2 stycken spottar så tar man och delar det totala avståndet med 4 istället för 3.

Ex: Avståndet är 2 m och vi ska ha 2 spottar. Vi delar med 4 och får avståndet 50 cm.
När vi mäter upp för spottarna så tar vi 50 cm från vägg till första och 50 cm från den andra väggen till den andra.
Då har vi 100 cm mellan de två spottarna, d.v.s. ett större avstånd. Och då får vi mer spridning av ljuset mot väggarna.

|----50 cm-----X-----100 cm-------X---50 cm-----|

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Ett tips när man räknar ut avståndet mellan belysningspunkter/armaturer/spottar är att mäta avståndet från vägg till vägg.
Ska man ha 2 stycken spottar så tar man och delar det totala avståndet med 4 istället för 3.

Ex: Avståndet är 2 m och vi ska ha 2 spottar. Vi delar med 4 och får avståndet 50 cm.
När vi mäter upp för spottarna så tar vi 50 cm från vägg till första och 50 cm från den andra väggen till den andra.
Då har vi 100 cm mellan de två spottarna, d.v.s. ett större avstånd. Och då får vi mer spridning av ljuset mot väggarna.

|----50 cm-----X-----100 cm-------X---50 cm-----|

//Patrik
Tack Patrik!

Riktigt bra tips, jag hade ju på min senaste skiss placerat två spottar på avståndet / 3. Din metod verkar vettigare!
 
Om vi nu antar att det är tveksamt att köra 5x20 på en 105 VA trafo så borde du kunna överväga att köpa en lös dosdimmer och koppla den till en lite kraftigare trafo.

Dosdimmern kan ev. få plats i apparatdosan bakom din brytare, så den försvårar inte placeringen av trafon.
 
Nu har jag fått svar från elbutik att den dimmertrafon inte är tänkt att användas med en återfjädrande strömställare (även om jag har hört annat).

Dessutom har jag fått veta att spridningsvinkeln är 120° och täcker drygt 1kvm, så 4st ska räcka bra om man har kompletterande ljuskälla vid spegeln (vilket jag kommer ha).

Det blir nu så att jag kommer välja en dosdimmer (framkantsdimmer) som kan sättas in i apparatdosan, kopplad till den fjädrade strömställaren.

Eftersom det blir 4st 20W, så blir det antingen en 105VA trafo eller 2 st 60VA (p.g.a mindre storlek) av märket Phonovox.

Jag hade tänkt koppla ihop all 12V själv och sedan in i trafon. Visst är det så att jag sedan kan koppla på en lamppropp på primärsidan och koppla in i den befintliga taklampans uttag?

Det gör ju i så fall att jag "slipper" ta in elektriker för själva armaturinkopplingen. Jag kopplar gärna själv om jag får (har läst kurser i elsäkerhet osv), dels för att jag tycker det är kul och dels för att spara lite tid i arbetsflytet.

EDIT: Nu såg jag i ElsäkFS 1996:2 att man inte får göra installationer av armatur i våta utrymmen. Men jag kopplar på "torra sidan"? Är jag ändå torsk då installationen är "dold"?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.