Hejsan!
Ny på forumet,behöver lite hjälp och råd det verkar finnas mkt kunnigt folk här på denna sidad^_^b
Håller på att byta ut min dubbel panna Perifal Duo Plus på 18kw mot en Solo innova 30kw.
Har i dagsläget en tank på 1300 liter en rektangulär utan slingor som ska kopplas ihop med en 750 liters tank med dubbla slingor i.Har några funderingar,750L tanken är ca 110mm lägre än den gamla,hur ska man gå till väga med det bäst?
Retur muffarna sitter på olika höjd,(går nog att se på bilden) hur lösar man detta?
Går det att få detta bra med 2 olika tankar och format ?
Tankarna kommer att skifta plats då jag ska ha 750L tanken närmast pannan.laddningen kommer från höger sett på bilden.

//Henken
 
  • IMG_0070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent spontant: Det finns två sätt att koppla acktankar- Seriellt eller parallellt. Är de seriekopplade spelar det ingen roll att de har olika höjd, men om två olika höga tankar parallellkopplas känns det bäst att toppen är i samma nivå på dem. (Dvs palla under den nya tanken så den kommer upp i höjd. 110mm sockel är inte mycket jobb att bygga )
 
Tackar för svaret!
Får kika på nån lämplig sockel,blir ju en del kg.Har läst en del om parallell koppling verkar som det blir bäst i mitt fall.
Om man kikar på retur ledningen,är det bara att sätta en 90 böj neråt och en 90 böj åt sidan så dessa uttag på tankarna kommer i samma nivå?
 
Redigerat:
Om det är någon som är högre så ska det vara tekniktanken isåfall men bäst ändå är ju att ha båda topparna på samma nivå.. att returen är olika höjd gör inget.
 
Låter bra,en liten fundering till.Laddningen är det lämpligast att mata i från toppen? Ska svetsa dit en muff i den gamla tanken men vet som sagt inte var den ska placeras antingen i topp eller på sidan.
 
Det beror ganska mycket på hur resten av anläggningen ser ut..

Har du laddningen i toppen så måste du ha en fungerande avluftning före tanken, förslagsvis ett öppet expkärl..

Rita lite hur du tänkt dra det så blir det lite lättare att hjälpa till..
 
Har ett öppet expkärl,ska försöka rita lite på det.
 
Sockeln gjuter du enklast i betong...eller murar med tegel/lecablock eller liknande. Vanliga stenar funkar bra som utfyllnad också för att minska betongåtgången...

Det är kul att gjuta....
 
Nu så har jag ritat för första gången i mitt liv på datorn,riktigt stolt:D
Denna bilden har jag på ett ungefär i huvudet,har aldrig kopplat nåt vidare förut,inte så här stora projekt iaf men vet jag bara hur det ska vara så ska det nog lösa sej.
Här ser ni hur jag menade med returen att dom var i olika höjd.
Ni får rätta mej om jag är helt ute å cycklar med min ritning,så ös på med tips och ändringar,vill ju få det så bra som möjligt nu när man ändå gör jobbet!
 
  • Rördragning png.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väl ok ut. Sen tillkommer lite ventiler etc förstsås ("Tekniktanken" med varmvattenslingorna och elpatronerna skall tex kunna kopplas bort från den stora tanken för "sommar"/"eldrift", dvs avstängningsventil på bottenröret till stora tanken), röret från tanktopparna skall också luta "uppåt" mot expansionskärlet för att avluftningen skal funka bäst.. Liksom lite all möjlig VVS hantverkstricks för att undvika att temperaturrörelser orsakar sprickor i rören (Rören skall kunna "flexa"...)
 
henken67 skrev:
Låter bra,en liten fundering till.Laddningen är det lämpligast att mata i från toppen? Ska svetsa dit en muff i den gamla tanken men vet som sagt inte var den ska placeras antingen i topp eller på sidan.
Svetsning av trycktankar är väl egentligen inte ett nybörjarjobb direkt.. Går det att undvika så använd istället helst de anslutningar som finns...

Har man en toppanslutning och även en sidoanslutning nästan vid toppen , hade jag valt att koppla laddningen till sidoanslutningen och låtit toppen vara enbart för avluftning.... Har man bara en toppanslutning och bra avluftningsväg (se ovan) hade jag använt den, och undvikit att svetsa i en ny anslutning..
 
Redigerat:
Kan tänka mej det finns en hel del trix som man bör tänka på,får kompletera med frågor under resans gång.
Du nämnde flexa,hur menar du då?
Svetsningen har jag samma kille som tillverkade tanken åt mej,han kunde montera lite muffar sa han så det löser sej.

Tänkte på sido anslutning,finns ju en ingång på den nya tanken i sidan som verkar avsedd för det,(översta ingången, på kortet i första inlägget) kommer väl iof 25cm ner från toppen.

Kan det vara bättre att mata i från den ingången och sätta en muff i samma höjd på den rektangulära tanken?
Misstänker att dom måste sitta i samma höjd muffarna?

Dom utgångar jag har på den gamla tanken är bara en muff längst upp och en nere på sidan samt en avluftning i toppen.
 
Efter mycket velande hit å dit så åkte den gamla rektangulära tanken ut i helgen:S
Blir istället 3*750 liter så slipper man fundera om och hur det skulle bli, känns gött så här i efterhand.

Hämtade panna och div andra prylar på Rinkaby Rör i helgen,så nu var pannan i källaren:D

Återkommer säkerligen med mer frågor,ska bli riktigt kul att få pilla ihop systemet själv!

Lättvindigt gick det:p
 
  • DSC00016  17.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hur gick de me installationen? nöjd med pannan?
 
Hejsan!
Ja det gick riktigt bra med att få igång värmen.Har nu kört med pannan ett år och är riktigt nöjd!
Har inte varit några problem, tar mej 5-10min att fixa en startbrasa å lägga i ett fullt i lägg sen sköter den sej själv
å brinner i 3 timmar ungefär.
Var lite nervös med hur tankarna skulle fungera med skickningen mm men det fungerar mycket bra,dom håller jämn värme alla tre.
Så med facit i hand var det inte så svårt som jag trodde, samt jag är riktigt nöjd med valet av panna å tankar!

Får passa på att tacka för hjälpen här på forumet,guld värt för en gröngöling! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.