Jag undrar om det är helt kört för mig att få bolån om jag har min mor som medsökande.

Jag är nämligen arbetslös och mammaledig med med föräldrapeng. Så för mig ensam är det ju heeelt kört.

Min mor har bra ekonomi med goda inkomster samt ett hus värt omkring 6 miljoner och lite annat.

Är det totalt kört tror ni?
 
Vad ska du köpa?
 
En villa för max 1 miljon. Helst mindre men det beror ju på vad för hus vi hittar.
 
Med din mor som borgenär eller medsökande så skall det väl inte vara något problem. Då har ju banken både säkerhet för beloppet och för räntor/kostnader.
 
Jag skulle tro att det kan gå.
 
Hubbe2 skrev:
Med din mor som borgenär eller medsökande så skall det väl inte vara något problem. Då har ju banken både säkerhet för beloppet och för räntor/kostnader.
Tror det är bättre om hon är borgensman än borgenär ;)
 
Enklast blir det sannolikt om din mor är med som medlåntagare, gör en starkare kalkyl...
 
PCLarsson skrev:
Enklast blir det sannolikt om din mor är med som medlåntagare, gör en starkare kalkyl...
Ja, i dagens läge kommer man troligen inte acceptera borgensman då du i ögonblicket har för låg lön. Det är inte bara säkerhet banken vill ha utan ser först och främst på att du ska kunna ha råd bo i huset. Så köp huset tillsammans med din mor och lös ev ut henne den dag du kommer på grön kvist.
 
Det är väl bara teknikaliteter i upplägget. TS ska kontakta banken och se vad de accepterar och vad de kräver för upplägg för att TS ska få ett lån med en medlånetagare.
 
tack snälla ni för era svar. Det bästa är väl att kontakta bankerna och fråga. Ska göra dette direkt på måndag. mvh T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.