Hej på er alla forumiter!

Som ni ser är jag ju ny här, jag fick tips av en kompis om detta forum, men det verkar vara en vänlig plats där även gröngölingar får hjälp <smörar kanske lite, men vad gör man inte ...>.

Jag har bott i närmare tio år i ett gammalt torp, dess verkliga ålder är okänt, men flyttades till sin nuvarande uppställningsplats på 50-talet någon gång. Jag har byggt ut och om (budgetvariant) ett par gånger. Nu är dock köket totalt havererat och badrummet likaså. Jag är inte mycket för att hiva ut pengar i onödan, så därför behöver jag lite hjälp med mina funderingar.

Jag har bifogat två något amatörmässiga ritningar som inte precis är exakta i skala, men ger en viss idé om hur det ser ut. Den långsmala "tarmen" som det står "KONTOR" på är i grunden en gammal byggbarack som har använts som utbyggnad. Huset har ett klassiskt torputseende, får man väl säga, falurött med vita knutar. Det nämns, eftersom jag inte vill ha någon fancy renovering, utan nåt som stämmer in med mig och mitt hus.

Badrummet är väldigt litet och omöjligt. Jag vill göra om det till tvättrum och groventré, för hallen är också omöjligt. Sonens gamla sovrum vill jag om möjligt förvandla till badrum. De röda stjärnorna i den nya planlösningen visar var jag vill ha avloppen, och var de sitter nu. Jag har torpargrund, och åtminstone en ganska välrundad elektriker har tidigare lyckats åla sig runt därnere, så det torde väl vara görligt.

Jag har egentligen enormt mycket att fråga om, eftersom detta hus är genuint märkligt i sin konstruktion - till exempel är ritningen ytterst förenklad, i synnerhet när det gäller köket, som har byggts ut av en tidigare ägare - halva köket och sovrummet (som jag vill göra till badrum) hör till denna tidigare utbyggnad - som också har lett till att den "extra" delen av köket är ca 3 cm lägre ner än resten :cool:

Den lila grunkemojen i köket visar var jag vill ha en kamin - en riktig gjutjärnsdoning med spisplatta (redan köpt) som jag har tänkt så småningom ska kunna värma upp en stor del av huset, och vara min trygghet vid strömavbrott (jag bor på landet, det händer mao titt som tätt).

Jag är dessutom inne på att köpa det mesta av prylarna som behövs själv, för att spara lite pengar. Jag känner att det passar definitivt inte att smäcka upp en massa kakel och klinker, högblankt och rostfritt här. Föredrar att snoka runt och hitta begagnade prylar som jag gillar, eller olika fynd här och var, kanske. Brukar det accepteras av byggfirmor, eller måste jag leta efter någon smålirare?

Kontoret ska flyttas till en separat kontorsbyggnad (är egenföretagare) som också kommer att fungera som reservbostad under arbetets gång. Jag har tummen mitt i handen .... mittåt ... mina händer består BARA av tummar, så den typen av jobb är inaktuellt. Men jag gillar att planera, köpa in och strukturera.

Nåväl. Jag har som vanligt låtit språklådan gå, är tacksam om någon har hängt med ända hit ... Drömmer jag bara nu, eller är det här faktiskt görligt utan att slänga pengarna i sjön?
 
  • Husplan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husplan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När du skriver görligt, hur menar du då? Rent fysiskt, självklart. Om du oroar dig för om du ska få tillbaka pengarna vid eventuell försäljning,helt omöjligt att säga utan att veta mer om huset.
 
Och så ett tips om du vill att fler ska svara. Var ganska specifik i dina frågor. Det här är en ganska stor fråga (och dessutom lite luddig), fråga en saki taget och mer specifikt så kommer du att få många svar.
 
när jag tittar på ritningen så känns det att sovrum2 ligger bättre som badrum än sovrum1. Tycker att det skulle vara bättre att behålla sovrum1 som sovrum. Badrum i sovrum2 når man smidigt från ingången, köket, vardagsrummet, tonårslyan och ändå avskild så man slipper promenera genom vardagsrummet varje gång man ska ditt. Det kan underlätta nya avloppsdragningar att det nya bad ligger nära till befintliga avlopp i tvättstugan.
Badrum i sovrum2 skulle bli mitt första val :)
Har du en skorsten så använd den - billigare än att installera ett nytt. Tror inte att husets skorsten finns där du placerat din kamin. Om den finns så finns den mitt i gamla huset , gissar jag.
Plastmatta (svetsad) i stället för kakel/klinker - fuktsäkrare och billigare än kakel.
I tvättstugan räcker med plastmatta på golv med 10-15cm uppvik mot vägg, väggar kan vara målade.
Vet inte vilka saker du tänker handla själv men möbler får du köpa på egen hand :). Tror inte du gör en stor vinst att handla rör och kopplingar själv som kanske kan visa sej att det inte alls passar till.
gaia
 
Tack för svar så långt!

@Rebeckaf: Jag håller med om att hela frågan är luddig, det är den i mitt huvud också, just nu - det är därför jag försöker fundera lite högt - så att säga.

Jag har ju läst lite i forumet för att få en hum om hur man formulerar sig, men det gick inte bättre för det ...

@gaia: Tack för tankegångarna! Det som talar emot sov2 som jag ser det är fönstret som vetter mot altanens matplats. Frostat glas då, mao - och så råkar det vara mitt sovrum som jag trivs med, men å andra sidan lär väl inte Eminem-volymen sjunka med åren heller.

Jag har en skorsten, och jag tror att den är där jag placerade den - nuvarande fläktkåpa, ett eländes kopparschabrak, sitter där.

Då ska vi se om jag kan vara mer stringent.

1) Jag har sett en hel del siffror på vad kök/badrum m.m. kan gå på, men enligt min bedömning är huset värt att lägga ned högst 200K på, och då endast om resultatet blir något som jag faktiskt är nöjd med. Kan man åstadkomma detta med dessa pengar? Ungefär, alltså.

När jag säger köpa saker själv, är det alltså inte rör, tätskikt eller annat som jag förmodligen skulle klanta till, utan helt enkelt enklare prylar till badrummet - jag vill inte alls ha någon ny toalett, har en ganska fräsch snålspolande som bara kan flyttas, t.ex. Plastmattor tycker jag är mycket bättre än kakel, särskilt i ett sådant här hus.

Om jag säger att jag kan få ihop alla köksskåp, vitvaror och badrumsinredning för max 60-70K - räcker då resterande (minus rot) för att åstadkomma det jag vill? Eller ska jag bara ge mig och låta allt vara som det är?

2) Det som är en smula komplicerat med ombyggnad av köket är just denna nivåskillnad som jag nämnde. Jag kan posta en ritning över köket också senare, för det är lite mer komplext i formen än vad denna enkla skiss antyder. "Första" delen av köket har alltså ett golv som ligger ca 3-4 cm högre än den del som nu är matplatsen. Jag vill ha det omvänt, och enbart ha underskåp hela vägen runt, och bara högskåp (skafferi + kyl-frys) på innerväggen. MEN de två ytterväggarna har fönster hela vägen (just därför jag vill stå där och joxa).

Jag hade en snickare som kom hit och tog en snabbtitt, men han ville inte säga något förrän han såg hur det såg ut under golvet, men jag hade ingen lust att börja riva upp när det var -20 grader ute, precis. Problemet med att höja golvet blir nämligen att då blir avståndet golv-fönsterkarm för litet för köksskåp i standardhöjd.

Det känns som om jag sitter mitt i ett stort pussel med femtusen bitar, men kartongen är väck, så jag vet inte hur det ska se ut!
 
Du får vara beredd att kompromissa :). Frostad glas är en bra idee. Finns folie som klistras på glaset och ger samma effekt som glasbyte. Badrummet i 2-an ger mera logisk planlösning och jag skulle satsa på det alla gånger. Att ha toadörr i vardagsrummet känns ej bra.
Att jämna golv i köket kan kosta mer än det smakar, tror jag, så om du kan leva med som det är blir billigare. Arbetstimmar blir många och dyra trots ROT.

Börja med det som du tycker är viktigast att renovera/ändra och under tiden kan du se hur långt pengarna räcker. Svårt att följa dina planer endast efter beskrivningen men ställ separata frågor ang. kök och bad så får du tips med planeringen.

Enklast att se vad skorstenen finns är att se på vinden och på taket vart den kommer ut. Koppan kan ha många svängar på sin kanal men kaminen skall helst gå rakt in i skorsten. Nästa uppgift är att anlita sotaren som ska kontrollera och provtrycka din skorsten för att kolla om man kan koppla en kamin till den. Behövs reparation av en läckande skorsten så blir det en kostnad till. Kan blir många såna oväntade kostnader under resans gång därför ska du välja från början vilket du ska börja med. Inget roligt om pengar tar slut halvväggs när allt är påbörjat men ingenting klart. Kök och bad är dom dyraste rum i huset hur än man försöker snåla. Ännu värre om du blir tvungen att spendera mera än sunt förnuft tillåter bara för att avsluta det du påbörjat.
Snåltips:
Satsa på en rostfritt heltäckande diskbänk och täck så stor bänkyta som det bara går. Ifö säljer olika bänklängder i standardmått för humana priser på fex Rinkabyrör. Du får tålig arbetsyta och inga extra kostnader med limning av hoar i material med tvivelaktig fuktmotstånd typ trä, laminat. Du får planera kök så att standardmått passar. Att måtbeställa är dyrt! Man kan limma en skiva under plåten för att få den mer stabilt-snickaren kan fixa.
En vanlig ugn+häll stående på golvet.
Badrumsmöbler är onödigt dyra, tycker jag. När du får större badrum så kommer du att bli frestad att möblera och priset springer i vägg :). Jag har löst problem med ett gammalt hörnskåp i teak som folk slänger från sina vardagsrum idag. Litet vitrinskåp är också ok . Huvudsaken att möbeln har ben och ej står på oventilerad sockel. Trä är att föredra för den tål fukten bättre än fanerat. Blir det skabbigt så slänger jag den och köper nästa för några hundralappar :). Inga håll i badrumsvägg är en fördel. Vill man ha något lyxigare från badrumsbutiker i framtiden så är det bara att byta :).
gaia
 
Håller med gaia...

Bara fördelar att ha bad/wc i anslutning till hallen, att ha det från badrummet löser bara problemet med blir knappast lika bra.

Vid en ev försäljning är det också att föredra med en normal planlösning.
 
Vad betyder "totalt havererat"? Du säger att både bad och kök har det tillståndet. Menar du estetiskt eller tekniskt? Är det underlagen eller vitvaror och möblemang som är trasigt?

Är det så att alla underlag/väggar/tätskikt har passerat bäst-före-datum med 20 år skulle jag med den budget du har satsa på badrum/tvättstuga i första hand. När det är klart skulle jag fundera på hur mycket pengar som finns kvar.

Ett kök är i princip aldrig i så dåligt skick att det inte räcker att måla och köpa begagnade, fungerande maskiner. Inte vackert, men funktionellt.
Är det så att vatten och avlopp i köket orsakat omfattande fuktproblem kanske jag skulle prioritera annorlunda.
 
Jag tänker lite på köket. Det är mycket svårt att svara ordentligt utan att ha sett bilder, gamla hus säger inte så mycket på en enkel ritning. Rent praktiskt så är det faktiskt möjligt att ha arbetsbänk framför fönstren. Du kan lösa det genom att ha ett uppvik på diskbänken, eller en liten list.

Angående skillnaden i golvnivå, det är bra om det blir samma höjd, men jag skulle isåfall höja snarare än sänka. Är det ett fint trägolv du har så tar jag tillbaks. Det finns dock en poäng i att titta in i golvet och se att allt ser bra ut. Gammal isolering i en trossbotten kan behöva fyllas på. Om det är ett underlagsgolv så skulle jag bara regla/läkta upp ena delen av golvet och lägga in nya furuplank. Du kan måttbeställa plank från sågen så att du får hela längder.

Ett alternativ till bänkskåp, om det är mycket ojämnheter i väggen, är att köpa fristående enheter, typ ikeas värde. Om du är ute efter billiga bänskivor skulle jag köra på en stor diskbänk i rostfritt, helst hela vägen till spisen, och ta ekbänskiva till resten. Svartluta och vaxa så har du något massivt, enkelt som kan stämma in i huset. Har även sett en del som använder spontade golvplank och vitlutar och vaxar, ser mycket trevligt ut.

Jag skulle satsa på så enkelt som möjligt när det gäller inredning. I denna genre är det lätta att spara pengar. Finns mängder av prylar på återbyggdepåer och trä är rätt billigt. En spikad linoljad vägg med pärlspont ger ett snabbt och billigt lyft.

Badrum i sovrum 2 tycker jag är givet. Då kan man bygga det nya badrummet innan man river det gamla och koppla på blir lätt. Du vill ha vvs där så lite som möjligt, för det är dyrt.

Gör en ordentlig kalkyl och håll el och vvs arbeten på ett absolut minimum. Förenkla, förenkla, förenkla. Du kan komplettera med lösa delar, och byta ut en bänkskiva, men fasta delar är svårare i efterhand.

Det är inte möjligt att få plats med tvättstuga i badrummet? då slipper du ett våtutrymme. På ena kortsidan i sovrum 2 kan du ställa TM och TT, bänkskiva över och porslinshandfat ovanpå. Dusch och wc på andra sidan. Då får du ett kapprum i hallen.

Om du vill titta på säljbarhet så håll dig stenhårt till den sk lantliga stilen. Ljust, enkelt och gediget. IKEA har en ny serie ramsjö som har lite mer träkänsla. Svart-vit rutig plastmatta i badrum.

140.000 borde räcka till hantverkare, om du gör allt så enkelt som möjligt. Gör en kalkyl på 100.000 så har du pengar över till strul.

Du kan helt säkert få till det riktigt bra, jag tror inte att det är budgeten som är problemet. Du måste bara sätta dig in i en hel del praktiska saker så att du kan göra smarta val som gör det billigare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.