Hej,

Vi bor i en gammal verkmästarbostad från 1870 talet. Huset är murat i tegel och alla innerväggar är putsade. De flesta rum hade tapeter när vi flyttade in och det har vi fortsatt med. Nu ska vi renovera köket och funderar över om vi ska måla eller tapetsera den nakna putsade väggen.

Vi kommer inte ha några överskåp endast öppna hyllor på en vägg, kakel blir det bara bakom spisen.

Förslag??

Om vi målar vilken färg passar?
 
Låter trevligt. Jag hade valt att måla med en diffusionöppen färg. Alla moderna täta plastfärger går bort direkt.
 
AnneFi
Det är ju helt beroende på vad du tycker är snyggast.
Jag hade valt att tapetsera, med det är bara för att min sambo är murare och jag är så jävla trött på hans pustade väggar :D
 
Är rädd för att tapeter snabbt blir solkiga och fula i ett kök, vi är en stor familj som lagar mat från grunden,tillbringar mycket tid i köket. Någon typ av "våtrumstapet" vill man ju inte ha. Förslag ?

Plast i vilken form det än må vara kommer inte innanför tröskeln om det går att undvika. Kan man måla direkt på putsen med vilken färg som helst? låter det tokigt med Jotuns Lady matt väggfärg?
Reklamen körs på tv just nu. Men den kanske blir väldigt svår att torka av?

Är matt linoljefärg ett alternativ?

Vore väldigt tacksam för förslag på kulör också. Snickerierna blir i någon brutet vitt, golvet målas ljusgrått och vi har tänkt oss svarta bänkskivor i sten,vad tar vi till väggarna. Rummet är endast 13 kvm, har två stora fönster i söder/västerläge och två dörröppningar så väggytan är inte så stor.

Vi älskar vårt gamla hus och försöker behandla det med respekt, men bygger inget själva, försöker istället ge hantverkarna överdrivet noggranna instruktioner. Har lärt oss att det annars kan bli väldigt fel.
 
Är inte Jotuns Lady en akrylatfärg (plastfärg)? Då är nog den matta linoljefärgen ett bättre val. Den andas nog lite grand. Annars tror jag att man brukar rekommendera silicatfärger till diffusionöppna ytor såsom murade väggar. Äggoljetempera är ett riktigt traditionellt alternativ dock.
 
Tack för förtydligandet gällande de olika färgtyperna! Hade inte fattat att Jotuns Lady är en plastfärg.

Kan du ge exempel på silikatfärger, är det något särskilt fabrikat som är bättre än andra?
Vad ska jag fråga efter?

Är lite rädd för äggoljetempera eftersom jag läst att den är ganska så svår att måla med. Som det kanske märks är vi inte så kunniga utan lär oss fortfarande, och hantverkarna får man ingen hjälp av övh. OT men hur /var hittar man hantverkare med kunskap och intresse för gamla hus??

Fler frågor om färg. Vågar jag måla köksskåpen själv med Ottosons linoljefärg?
Har läst den långa tråden om olika linoljefärger och de flesta verkar tycka att det är lättast att måla med just detta fabrikat.
Har endast målat med vanliga vattenburna snickerifärger förut. Stommarna görs i ask och luckorna i fur, på snickarens förslag. Ni som målat era kök med linoljefärg, hur har ni gjort invändigt-målat med samma färg eller annat?
Fungerar Ottosons linoljefärg på golv (kök och hall) också?
 
Vi har oljat våra skåp invändigt. Blev snyggt, vi får se hur det håller sig med tiden. Vi har ask i stommarna. Vi målade våra skåp med Gysinges linoljefärg, c:a 8% grön umbra. Färgen rann en hel del, men om man tog det som runnit med en platt pensel någon timme efter målning, så blev det hyfsat bra.
 
I vårt kök har vi målat med Ottossons linoljefärg både på väggar och skåp. Färgen är lite blank, vilket är bra, för den är lätt att torka av. Har vitt ovanför spisen, och efter två år med tomatsås-stänk så är det fortfarande snyggt.

När du målar skåpen - måla tunt! Färgen skall nästan masseras in! Vi trodde att vi målade tunt, men hyllplanen i vårt skåp klibbade i nästan ett år. Nu byggde jag ett nytt skåp som jag målade för två månader sedan. Tunna lager, med minst ett dygn emellan. Efter en veckas torktid "flyttade vi in" i skåpet, det har inte klibbat alls!

Linoljefärg kräver ett annat handlag, men är en suverän färg.
 
För dina köksskåp är linoljefärg en bra färg. Jag har själv gått över till Ottossons och den är lättare att ha att göra med än Gysinges som jag använt innan. Framförallt då jag målar utan lösningsmedel för att slippa att ha den lukten inomhus är Ottossons mer lättstruken. Om man målar rätt med linoljefärg blir det inte rinningar. Den ska som Alvemor skriver verkligen målas tunnt. Arbeta in den i underlaget och låt torka minst ett dygn mellan strykningarna. Gärna två dygn så slipper man säkert att det klibbar. Man brukar behöva måla minst tre strykningar. Ska det vara vitt krävs ofta fler för att det ska täcka helt.

Det är stor skillnad på hur man målar med vanlig vattenbaserad snickerifärg och linoljefärg men det är inte nödvändigtvis svårare. Testa på något annat först så vet du hur färgen fungerar. Det krävs bra penslar. Resultatet blir inte bra om du använder billiga. Köp riktiga med svinborst. Gysinges är bra. Jag köper mina från www.qvesarum.se och tycker de är mycket bättre men jag är osäker på om man kan köpa dem via nätet, jag köper dem på plats.

Innuti dina skåp tycker jag inte att du ska måla alls. Använd istället vax eller olja. Om du målar blir det snabbt märken när man flyttar porslin och annat. Linoljefärg är en tålig och hållbar färg men det skavs ändå av sånt. Dessutom gulnar linoljefärg om den inte utsätts för dagsljus och det gör den ju inte inne i skåpen.

Golv och tak kan du också måla med linoljefärg. Till golv är det en väldigt bra färg i och med att man målar så tunnt och ändå i tre lager så blir det en stark yta som går ner i trät och verkligen håller. Vi hade linoljefärgsmålat golv i vår förrförra grovhall och trappa och det höll väldigt bra trots barn och hundar.
 
förr i tiden målade man ofta putsen med linoljefärg på ytor som skulle tåla stryk för den satt bra på puts och gav avtorkningsbar yta - bra att ha på utsatta ytor i ett kök men kanske onödigt på hela väggar upp till taket. Matt linoljefärg har mycket pigment som kan göra färgen mer porös och kanske mindre motståndigt mot fex fettfläckar?
Annars går det också med kalkfärg, limfärg som är mat och tål mindre stryk ( ej vattenfast) men å andra sida är enklast att måla om när väggar blir dammiga,smutsiga. Du får bedömma själv hur mycket dina väggar är utsatta för vatten och fläckar och hur högt ska dom skyddas. Högre upp och bakom hyllor är det ju ingen risk men vid vask , arbetsbänk och spis behövs alltid en tåligare yta. Kanske dela väggytan i olika fält?
Mina köksväggar målades med samma nyans : halvblank och tålig på nedre delen och mat på övre. Gränsen går på 1,3m. Den blanka är något mörkare trots samma färgnummer. Jag har dock kakel vid arbetsytor. Bara en idee...
gaia
 
Kalkfärg låter intressant för väggarna, hur svårt är det att måla med själv? Finns det att köpa färdigt?

Vi har mer eller mindre bestämt oss för ottosons linoljefärg Gräddvit för kökets snickerier, och tänker då måla luckor och lådorfronter utsides + insides.

Vi har från början tänkt olja in skåpen invändigt men så fick vi se att beställarna av det kök snickaren jobbade på innan han skulle börja på vårt, hade beställt även invändig målning. Till vilken nytta undrade vi?

Var på Nacka byggnadsvård förra helgen och frågade då om vilken olja de rekommenderade till köksskåpen, de säljer ett antal olika typer, men fick bara väldigt vaga svar. Vilken typ/fabrikat av olja har ni som oljat in använt?

Angående kakel vid arbetsytorna, vi kommer att ha en spiskåpa i svartmålad plåt i spishörnet, på omgivande väggar blir det två öppna hyllplan till vänster om spisen + eventuellt en tallrikshylla på väggen till höger. Kakel på väggytan som omfattas av spiskåpan. Ifall vi skulle kakla även utmed arbetsbänkarna, upp till vilken höjd tycker ni?
 
Att man väljer att måla invändigt är nog enbart för att man tycker det är snyggast så. Vi hade också tänkt måla i våra skåp tills vi var hos köksleverantören (Åraslöv) och de tipsade om att inte göra det eftersom det lätt blir tråkiga skrapmärken i färgen. Och jag är ärligt bara glad att jag slipper måla tre (minst) strykningar även invändigt i skåpen.

Vi oljar inte utan vaxar. På färghandeln hos oss finns Faxe bivax och det är jättebra. Kan användas där man ska ha matvaror också för det innehåller inget konstigt. Stryks bara på med en trasa och sen är det klart...mycket snabbt och enkelt.
 
Ger vax och olja ungefär likvärdig "skyddseffekt"?

Låter väldigt frestande med det enkla och snabba. Antar att vaxen behöver underhållas, hur ofta ska man stryka på nytt?
Kan man ställa in porslin och annat direkt efter vaxningen?

Vårt skafferi utgörs av ett stort skåp som också blir det enda som blir kvar av det gamla köket, och det är redan målat invändigt, dock ej med linoljefärg. Antar att det inte är någon större idé att måla om det med just linoljefärg.
 
Ja jag skulle tro att det ger samma skydd ungefär. Jag har använt vax på ekbänkskiva och på träköksbord och då vaxade jag när jag tyckte att det var dags, kanske var tredje månad. Men där torkar man ju av varje dag flera gånger så det slits ju. Inne i skåpen gissar jag på att det knappt behöver göras om alls...

Vi har vaxat nu i ett "skåp" vi byggt för kläder i tvättstugan och i en kommod i badrummet och i annan inredning i tvättstugan. När man vaxat kan man ställa in saker direkt. Jag brukar dock vänta tills dagen efter.

Vi kommer behålla några överskåp i vårt kök och dessa är målade invändigt med annan färg men jag kommer måla om med linoljefärg. Fast det beror mest på att de målat med knallrött och mörkblått och nån annan färg också tror jag... Annars behöver du inte måla om bara för att du ska.
 
Hej Sophie,

Vax får det nog bli för vår del också, tack för det tipset!

Du verkar ha målat en hel del så jag hoppas du inte misstycker om jag ställer några fler frågor om just linoljefärg.

Vi behöver fundera på vilken färg och vilken kulör vi ska använda till golvlister och dörrfoder, dessa är idag målade i flera lager av vit färg, min bedömning är oljefärg-den är rätt så blank och verkar ha struckits på rätt tjockt.

Vi har tapetserat om i flera rum men har väntat med målning av lister+foder eftersom vi tänkt ta fram spegeldörrarna coh då tänkt måla dem samtidigt som fodren.

Bör vi ha samma kulör på dörrar,foder och golvlister?

Kan vi, eller rättare sagt är det någon idé att lägga ner möda på att måla dörrar o foder med linoljefärg, när underliggande färg är av annan typ?

Vårt skafferiskåp är också rött inuti, så det blir målning:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.