Hej,

har avslutat en långtidsmätning och fått lite nedslående nyheter. Årsmedelvärde på strax över 600Bq/m3. Det är markradon det rör sig om (byggmaterialet kontrollerat och är ok). Huset är av suterrängtyp, platta på mark.

Hade en radonkonsult här som sniffade runt och hittade en läcka på 14.000Bq. Jag har också mätt upp ventilationen i huset och konstaterat ett rejält undertryck. Så nu till min fråga - kan en enda läckagepunkt (som denna) vara upphov till radonet i huset?

Nästa steg är att fundera ut hur saneringen ska gå till på bästa sätt. Priset lär komma i andra hand, men är inte oväsentligt.
 
Teoretisk är det möjligt att allt kommer genom en punkt, dock brukar det ju inte alltid vara så att man med platta på mark bara har en otät genomföring, utan snarare flera. Har man ett hus som har ingjutna radiatorslingor med rör som kommer upp på olika ställen brukar dessa vara en säker källa för läckage. Likaså sprickor rent generellt.

Ett råd kan vara att ta in en firma som kan garantera att ni hamnar på rätt sida gränsvärdet och specificera att radonsug (med antagandet att en sådan blir installerad, finns ju som sagt flera lösningar att använda) samt att otäta genomföring(ar) i plattan tätas. En eller flera spelar ingen roll då firman tätar tills ni är på rätt nivåer.
 
Har pratat med två firmor om sanering, de föreslår båda två tätning av inläckage, förbättrad/ökad/balanserad ventilation och radonsug (ett hål). Den ena firman har gjort ett mer noggrant intryck.

Är det så pass att man ska börja riva ut golv för att hitta sprickor? Eller är det sånt man gör om inte de lätthittade tätningarna förslår...

Någon i Linköpingstrakten som har erfarenhet av radonsaneringsfirmorna i närområdet?
 
Arbetsordningen kan se lite olika ut mellan firmorna men normalt så installerar man radonsugen samt tätar där det är möjligt och justerar ventilationen som första åtgärd. Om detta inte räcker går man vidare med tex att ta ett varv till leta ytterligare läckor. Ofta då kan man köra korttidsmätningar för att se mer misstänkta rum och platser. Om du inte har något problem med golven så avvakta med att riva någonting tills du är tvungen. att täta sprickor osv längs golv-väggvinkel kan ibland vara ett lite större projekt så vissa firmor går relativt snabbt över till att öka luftflöde (tex ftx) om radonsugen inte räcker till men det beror på dina förutsättningar.

De stora firmorna kör ofta med garanti på att hamna på rätt sida om 200bq så ev efterföljande justeringar brukar inte generera några räkningar. hittar du en sådan firma brukar det vara ett visst tecken på att de är seriösa men även kanske ett tecken på att dom inte genererar den lägsta offerten heller. Be firmorna ge dig en offert på åtgärder och sedan ta frågeställningarna på forumet.
 
  • Gilla
Anna-Karin E. H.
  • Laddar…
Hittills har jag varit i kontakt med två firmor, som är lite större och har funnits tillräckligt länge för att betrakta som seriösa. Dock har båda redan vid tidigt skede sagt att "ja, garantier är ju svårt att ge, det är ju olika för alla hus... bla bla bla...". Dom har skruvat ganska mycket på sig tycker jag. Märkligt mycket när jag tänker efter, för de har också sagt att det borde vara lätt att fixa till med de tre åtgärderna.

Får väl avvakta nu och se på offerterna.
 
magda136 magda136 skrev:
Hittills har jag varit i kontakt med två firmor, som är lite större och har funnits tillräckligt länge för att betrakta som seriösa. Dock har båda redan vid tidigt skede sagt att "ja, garantier är ju svårt att ge, det är ju olika för alla hus... bla bla bla...". Dom har skruvat ganska mycket på sig tycker jag. Märkligt mycket när jag tänker efter, för de har också sagt att det borde vara lätt att fixa till med de tre åtgärderna.

Får väl avvakta nu och se på offerterna.
Lyfter tråden för att höra hur du gick vidare och om värdena sjönk. Sitter själv i sitsen att behöva undersöka varifrån markradonet kommer o därefter se hur det åtgärdas.
Har du några tips o erfarenheter du vill dela då tar jag tacksamt emot
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.