Jag funderar på att köpa ett äldre men ganska fräscht timmerhus på Blocket.
Har inte bestämt vilket men om jag köper ett, reser iväg och plockar ner och fraktar hem.
Sedan sätter jag upp det på en skogstomt vi har i familjen.
Nog borde jag komma undan väldigt billigt då?

Om 5 år har jag eventuellt 120.000 på kontot undanstoppat.
Det känns som det skulle räcka ganska lagomt till detta.

Men det är ju kök och bad som tillkommer och det kan
ju kosta en slant men det kan ju bli ett ganska litet bolån.

Sen har vi el och vatten som ska kopplas in, brunn likaså.
Ev. finns kommunalt 100 m från ev. byggplats så man kanske kopplar in på befintligt.

Vad är det för kostnader som kan tänkas dra iväg?

Det är stadsnära men i skogen, vill ha ett litet fridfullt hus, gärna med original träfärgs paneler som kan ge lite stugkänsla, vedspis i köket och kamin i i närheten av TVn, en pelletspanna eller kanske luft/luft som ger en stabil grundvärme.

Gärna ett garage, kan börja med att gjuta grund och göra kallgarage som senare varmställs.
Men ska man gjuta 60+60 går ju allt insamlat till detta, men lånet i sig behöver inte bli så stort för övriga utgifter.

Vad får ni för tankar på detta?
 
Hej. Jag får en känsla av att det är just det jag gjorde för 15 år sedan. Men tänk på att du har kosnader för grunden. Vad ska du ha för grund. Platta på mark? Torpar grund? Grävning? Avlopp! Vatten toa?El? Jag bara vill säga att det är mycket kostnad innan huset är på plats.Har du tänk på det och hur mucket kan du göra själv. Det är mycket jobb men man är stolt sedan man är klar med det tunga biten. Är det ett stort timmerhus?
 
Under 100 kvm skulle jag nog säga, är det 100 kvm så kan halva gå till ett garage.
Platta på mark kanske vore bäst med tanke på den värme som går ner i backen.
 
Timmerhuset blir bara stommen och det i sin tur blir bara en liten del av totalkostnaden. Åtminstone om du tänker traditionellt.
 
Jag vet inte vad du menar med att värmen går ner i backen. Själv valde jag en torpar grund( kryp grund). Det är billigare om man kan göra mycket själv. Mindre matrial.Mer jobb. Med förutsätter att du har en bra plats att bygga på. Bra avrinning så det inte blir allt för fuktigt i grunden. Ska du verkligen ha garaget i huset?
 
Det är sand i dom trakterna där jag tänkt bygga, så det ger väl bra avrinning.
Vad rekommenderas för att få ett bra grund? Torpargrund typ sten?
Är det ett stort timmerhus så är det ju en fördel att göra garage av en del och då gjuta just den delen.
Eller om man kan sätta plattor av nått slag kanske?
Om vi säger ett rent timmerhus, då skall man väl upp med nån typ av skiva och på den nån typ av väv som målas eller tapetseras. Sen bör det isoleras ordentligt.

Så nog blir det många små kostnader men har jag ett rejält startkapital på runt 100.000 och sen kanske komma ur denna pension och få ett jobb kanske man har lite mer förutsättningar, alternativt skaffa tjej då.
 
En annan stor kostnad blir att jag vill ha en altan, gärna med pool och det handlar väl om nybygge.
6x4 m pool kanske låter rimligt?

Vedspis i detta utrymme eventuellt för att kunna elda för att hålla bekväm värme där.
 
Du vet att en platta på mark kosta kanske 200-300 tusen.!
 
Huset kan inte vara 100kvm. Det är nog mer ca 40kvm. Du får nog inte plats med en bil och kunna bo i det också. Har du tänkt igenom detta!?
 
Nej det är inte det huset med nått i den stilen.
Blir det garage så får jag väl bygga till istället.
 
Det är ideér jag har, kanske ett större timmerhus med utrymme för garage, eller så bygger man till detta.
Det är helt enkelt lösa ideér.

Men hur gör jag ett bra billigt grund och hur ögr jag för att få det isolerat och tätt åt alla håll?
Tilläggsisolera utanpå stockarna och bräslå på det, ev. nån duk av nått slag emellan.
Tilläggsisolera på ev vind men även på undersidan, nya moderna fönster som håller tätt, gas?

Sen en altan på detta, som även ska kunna användas på vintern med hjälp av infra och lite stödeldning, men som även kan stå kallt till och från.

Kan jag bygga i skogen vi har så tror jag jag har veden "runt knuten", finns säkert gott om ved men det ska bara vara stödeldning, samtidigt som man har grundvärme på kanske 18 grader?

Vad kan en pool kosta om man skulle unna sig sådant?
Vad kostar ett modernt fönster per styck idag?
 
Å andra sidan får man tag på ett stort hus kan man ju göra iordning en del av huset från början och sedan kallställa en del tills vidare, då har man lite snickarglädje för framtiden alternativt förrådsutrymme.

Man tar med andra ord lite i taget som många brukar göra.
 
pe4r skrev:
Så nog blir det många små kostnader men har jag ett rejält startkapital på runt 100.000 och sen kanske komma ur denna pension och få ett jobb kanske man har lite mer förutsättningar, alternativt skaffa tjej då.
100 000 räcker inte så långt om du ska skaffa en tjej. :D

När det gäller kommunalt VA, så brukar det inte vara den faktiska kostnaden för anslutningen som man får betala, utan en schablonberäknad avgift. Hör med kommunen, de har säkert en taxa för detta.
 
Nån som har tips på hur man kan få ett riktigt billigt boende?
Mark behöver ev. inte köpas.
Antingen köper man ett timmerhus och lägger ner arbete på det
eller så köper man en komplett stuga som man senare kan renovera i etapper.
Försök att stödelda med ved som man tar i närheten, ny kyl och frys
och man försöker baka och göra så mycket som möjligt själv för att pressa kostnaderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.