Hejsan,
Vet inte riktigt om detta hamnade i rätt forum, men skulle det vara som så att det blev fel.. flytta gärna tråden till rätt ställe tack :)

Jag är nyfiken hur ni tänker (och betalar och budgeterar) kring driftkostnader och andra utgifter kring era hus. Dvs att även om priset på huset i sig såklart kan vara väsentligt i många sammanhang, så är det allt det här runt om jag är nyfiken på.. hur ni valt att investera i just ert hus? vad kostade det, inverkade det på månadskostnaden för er..

Har ni planerat någon stor renovering framöver - eller gjort redan (tak, dränering, bad, pool, bergvärme osv osv), spar ni pengar till den idag? ska ni låna pengar? lönar det sig? budget`? (tror ni att ni får igen pengarna, tänker ni ens på det när ni renoverar? eller gör ni helt som ni vill..dvs många tänker på att investera i vita kök för det passar alla.. men kanske eg vill ha nått helt annat.. funderar ni över det när ni gör investeringen.. och styr tankarna isf renoveringen.. eller väljer ni helt fritt ur hjärtat).

Information jag skulle vilja ha när ni svarar (förutom egna kommentarer då) är följande (så man har något att jämföra med..) :)

- När är huset byggt?
- Hur stort är det (skriv gärna till uppvärmd biyta också om ni har sådant, tex garage)?
- Källare och/eller övervåning?
- Var bor huset (landskap eller län räcker, bara så man får en uppfattning om ni har lång eller kort vinter osv)?
- Driftkostnad idag (specificera gärna som sagt)?
- Värmekälla idag (bergvärme, el, vatten ..)?

Och så gärna egna kommentarer efter.. t ex om ni ska göra nått speciellt, har gjort något speciellt.. funderar på att göra något speciellt.. som förändrar kostnaderna kring ert hus (förutom att lägga om lånen då och få bättre ränta).

Hoppas någon vill vara med och informera/diskutera lite :D

Ha en trevlig dag alla!
MVH Sandra
 
Hej.
Vi köpte vårt hus 2009 i oktober och flyttade in april 2010. Vi gav 400.000 för huset och huset byggdes ungefär 1900.

Innan vi flyttade in totalrenoverade vi ett badrum, en toalett, köket, jordade och bytte eluttag i hela huset, bytte ut gjutjärnsavlopp till plast, bytte dricksvattenledningar, och slipade alla golv. Sen under sommaren bytte vi den gamla vedpanna till en ny och satte in två 750 liters acktankar med vvb. Renoveringen ha hittills kostad cirka 300.000.

Hittills har vi lånat 250.000 som vi bara använt till renovering och när vi gör fler saker kommer vi spara ihop pengarna. Vi tänker inte på hur det påverkar en försäljning när vi renoverar utan går bara på vad vi tycker. Huset är på 130 kvm (en och halvsplan) med källare på 60 kvm. Finns en altan på 40 kvm och två uthus som är på 100 kvm och 160 kvm. Vi bor i Kalmar län utanför Eriksmåla.

Våra drifkostnader är per månad är:
Värme: 500
El: 800
Sopor: 300
Vatten: 100

Sen funderar vi på att glasa in vår altan och lägga vattenburen golvvärme där och installera en kamin. I vardagsrummet funderar vi på att sätta in en kasset i vår öppna eldstad. Ena uthuset funderar vi på att bygga ut med 20 kvm så vi får ett dubbelgarage. Byta tak på altanen. Sen kanske vi behöver dränera men vi har inte forskat klart i det ämnet. Och göra en bastu i källaren.

Är det nåt ni undrar så ställ gärna frågor.
 
Redigerat:
Här kommer våra siffror och tankar kring renovering och drift!

- Huset är byggt 1975 och beläget i mitten av Skåne
- 114 m2 (entrevåning ca 23 grader varmt) + 114 m2 biyta (ca: 20 grader i källaren)
- Värmekälla: 1 år gammal bergvärmepump (när vi flyttade in olje/elpanna)

Driftkostnad idag:

  1. ca: 15500 kWh i elförbrukning (värme, varmvatten, hushållsel osv) a 1.30 kr
  2. ca: 3600 kr va/avlopp
  3. ca: 2200 kr sophämtning
  4. ca: 3000 kr försäkring
Vilket ger ungefärlig drift på ca: 28950 om året = > 2412.50 kr i månaden

Historian: Vi har bott i huset i 2.5 år och när vi flyttade in var det som sagt en gammal olje/elpanna som verkligen sög musten ur hela livet. Vi flyttade från sundsvall (likvärdigt hus från samma årtal med direktverkande el) till skåne och fick en mycket högre värmeräkning kan jag tala om! Det hade vi inte direkt räknat med..

Så även om vi givetvis tapetserade om osv (smårenoverade..) så bestämde vi oss snabbt för att fundera på ny värmekälla..och nu när vi haft den i lite mer än ett år så kan vi faktiskt tala om att den var värd sina pengar! (okej.. nu har elpriserna varit löjligt höga och det är irriterande.. men i det stora hela minskade elförbrukningen med 60% vid installationen av bergvärme).

Vi hann tyvärr inte spara ihop pengarna, då gamla pannan började läcka och bete sig underligt vilket gjorde att det blev akut inköp - så vi lånade pengarna från banken för att bekosta den. Det lånet ska dock betas av snabbt..

I övrigt har vi också byggt uteplats på ca 40-45 m2 (halva tak halva inte), som vi pytsat in för själva (byggt lite pö om pö), dvs inte lånat till. Huset har också fått nya vitvaror (diskmaskin, kyl, frys, tvättmaskin, torktumlare, ugn, spishäll spisfläkt) och budgetrenoverat kök med en del nya skåp, kakel, golv (omreglat..nya spånskivor) osv.

Det mesta är betalt cash, men kyl/frys/häll/ugn är köpt på räntefri deal hos känd butik.. som gör det olönsamt för oss att lösa in det i förtid även om vi nu kan.

För framtida badrumsrenoveringar sparar vi nu..och för att samla lite buffert. Huset är som sagt från 70 talet och allt behöver ses över även om allt inte håller på o rasa..

MVH Sandra d^_^b
 
Har i ärlighetens namn inte budgeterat så noggrant på själva huset.

Hus från 1880-talet, 180m2. Kalmar län, 90ha skogsbeklädd tomt, Delägd med min bror,
Värme: Ved, kompletterat med luftvärmepump och 3 st oljefyllda direktverkande-el element. (2 varmvattensberedare)

Ungefärliga drifkostnader är per månad i snitt är:
Ved: 0/800*:-
El: 1000 inklusive nätavgifter**
Sopor: 200 :-
Vatten: 0 (egen brunn)
Avloppstömning (eget brunn) 100:-
Lån, ränta och amortering: 5000:-

* ved: 20m3/år från egen skog. räknar på 500kr/m3 då det är vad jag säljer ved för
**= elkostnaderna "onormalt höga" till följd av kalla vintrar och nytillkommen frusen flickvän,
 
Glömde skriva:

Ränta: 500
Amortering: 0

Renoverar upp våra pengar så vi gör inga amorteringar.
 
Jag bor i ett före detta fritidshus på 64 kvm i Nykvarn. Byggår 1969. Jag värmer med direktel, men eldar mycket i rörspisen.

För 2010 såg det ut enligt följande:

Ränta: 26524
El (8794 kWh): 15749
Avlopp (tömning septitank): 3039
Sophämtning: 2220
Sotare: 410

Det ger ett medel på 3995 kr/mån. Med ränteavdrag: 3332 kr/mån. Tidigare bodde jag i en hyresrätt på 46 kvm och betalade 4700 per månad.

Jag har bytt och förbättrat isoleringen i delar av golvet. Den nya isoleringen är dubbelt så tjock som den gamla och saknar musgångar. (Gjorde i alla fall när jag satte dit den). Jag har förbättrat elen med jordade uttag. Dessutom kompletterat med några till. En del kreativa kopplingar har jag gjort om. I övrigt är det mest kosmetiska förbättringar. Panel i hallen och ny tapet i sovrummet. Ett par "nya" innerdörrar. (En från sent 60-tal och en från 1924). Jag renoverar åt mig själv utan att tänka på om jag får igen pengarna. Jag lånar ingenting till renoveringar. Det har inte varit några stora pengar hittills.

Erik
 
Avemo skrev:
Jag bor i ett före detta fritidshus på 64 kvm i Nykvarn. Byggår 1969. Jag värmer med direktel, men eldar mycket i rörspisen.

För 2010 såg det ut enligt följande:

Ränta: 26524
El (8794 kWh): 15749
Avlopp (tömning septitank): 3039
Sophämtning: 2220
Sotare: 410

Det ger ett medel på 3995 kr/mån. Med ränteavdrag: 3332 kr/mån. Tidigare bodde jag i en hyresrätt på 46 kvm och betalade 4700 per månad.

Jag har bytt och förbättrat isoleringen i delar av golvet. Den nya isoleringen är dubbelt så tjock som den gamla och saknar musgångar. (Gjorde i alla fall när jag satte dit den). Jag har förbättrat elen med jordade uttag. Dessutom kompletterat med några till. En del kreativa kopplingar har jag gjort om. I övrigt är det mest kosmetiska förbättringar. Panel i hallen och ny tapet i sovrummet. Ett par "nya" innerdörrar. (En från sent 60-tal och en från 1924). Jag renoverar åt mig själv utan att tänka på om jag får igen pengarna. Jag lånar ingenting till renoveringar. Det har inte varit några stora pengar hittills.

Erik
Låter som ett väldigt smart boende. Förbättrad livskvalitet och billigare boende än hyresrätt samtidigt som du kan utnyttja de frikostiga ränteavdragen.
 
Fast man måste räkna med fastighetsförsäkring cirka 300:- i månaden sen kommer ju fastighetskatten också till. Sen allt underhåll och reparationer får man stå för själv. Så det är ju inte billigare än en hyresrätt. Dock mycket bättre och friare.
 
Det kan säkert finnas fler saker jag inte tänkte på i min överslagsberäkning. Jag gjorde av med el även i hyresrätten om än inte lika mycket. Jag kör mer bil nu än tidigare. Det är givetvis inte billigare än alla hyresrätter, men inte heller dyrare än alla hyresrätter. I mitt fall blev det fullt jämförbara månadskostnader, för två boenden som är måttligt jämförbara. Huset är större än lägenheten var. Dessutom finns det en förvaringsbod, en bastu och en gäststuga på tomten. Tomten är drygt 1800 kvm större än lägenhetens balkong. Det är väldigt mycket mer jag får för en jämförbar kostnad. Det är också ett boende som passar mig mycket bättre än att bo inne i stan.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.