Hej alla glada!

Det är så att jag köpt en bostadsrättslägenhet som jag nu ska totalrenovera. Kök,badrum,dörrar,lister,golv, ja allt är nu utrivet "pust".
Har inhandlat golv( Parkett överallt förutom kök där det blir skeppsgolv och badrum där det blir kakel & klinker) golvlister,dörrfoder osv! Dock har jag innerdörrar och karmar kvar på inköpslistan!

Nu till frågorna!

1. Måttet på dörrkarmar ska vara lika stort som dörröppningen minus ca 15mm på varje sida?

2. Ska jag montera karmarna före jag lägger golvet(Direkt mot den nakna betongen) eller ska jag montera dom efter jag lagt golvet? iom att jag ska använda "flytande" tröskelplatta känns det som om det rätta borde vara att montera dit karmarna efter att golvet är lagt?

3. Innerväggarna är både av armerad betong och lättbetong,jag har tänkt göra som man brukar göra,mäta in,förborra,plugga och sen karmskruv! Dock för att få lite extra stabilitet i monteringen tänkte jag använda fogskum för att få det att sitta säkert iom att vissa dörrkarmar enbart blir monterade i lättbetong,är det någon som anser att detta blir en säker och hållfast lösning eller är det inte att rekommendera?

Mvh Christopher
 
1. Ja på ett ungefär iaf...
2. Golvet först sen dörrkarmarna. Låt golvet gå in i dörrhålet och lämna en springa innan golvet i nästa rum börjar.
3. Helst inte fogskum på innedörrskarmar de är för klena och deformeras av skummet när det expanderar. Om du tvunget vill använda skum så använd det bara som små kluttar i övre hörnen och vid karmskruvarna.
 
tänk på att där är modul mått 7x21 är 685 x 2085 , 8x21 är 785 x 2085 .

personligen lägger jag på 10 mm på modulmåttet om det är 7 x 21 så blir det ca 710
 
Om man lägger golv först och sedan montera karmarna, hur många mm 'över' får man då mellan dörr
och golv för en tröskel ?

Mvh
J
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.