Mitt uppe i projekteringsarbetet dök en fundering upp i mitt huvud.

I vårt hus skall vi ha golvvärmeslingor på bägge våningarna istället för radiatorer. Vattenradiatorer skall avluftas MEN hur luftar man av golvvärmeslingor? Och framförallt hur luftar man av de slingor som sitter höjdmässigt sätt ovanför värmeanläggningen?

Tacksam för svar från den som vet.
 
Vet inte..men gissar på att du kan lufta på cirk pumpen eller om du har separat schunt förmodlingen där också..
 
Det är där vi har problemet (i mina funderingar).

Luft vill naturligt vara ovanför vatten och när värmeanläggningen ligger en våning nedanför slingorna så går det inte att lufta slingorna genom anläggningen.
 
Man monterar väl rimligen avluftning på lämpliga ställen? Jag har inte golvvärme själv, men en kusin har, och jag vet att de har ventilpaketer för golvvärmen på några ställen, där man justerar in flödet i de olika slingorna. Såvitt jag vet kan man avlufta där.
 
Man avluftar gv-slingor på fördelningsblocket där slingan är ansluten. Du har minst ett fördelningblock per våning.
 
MathiasS skrev:
Man avluftar gv-slingor på fördelningsblocket där slingan är ansluten. Du har minst ett fördelningblock per våning.
Att man hade ett fördelningsblock per våning visste jag inte. Tack Mathias, jag har fått mitt svar.
 
Robert_Maria skrev:
[quote author=MathiasS link=1136384556/0#4 date=1136390743]Man avluftar gv-slingor på fördelningsblocket där slingan är ansluten. Du har minst ett fördelningblock per våning.
Att man hade ett fördelningsblock per våning visste jag inte. Tack Mathias, jag har fått mitt svar.[/quote]

Har du bara EN slinga på övervåningen tex så kanske man inte har ett fördelningsblock där. Då får man istället sätta en avluftningsnippel på slangen så att du hela tiden kan avlufta på en punkt ovanför slingan. Har man flera slingor per våningsplan är det ju jobbigt att dra flerdubbla rör överallt så då monterar man ett block som man sedan ansluter slingorna till (och kan avlufta på).
 
Är detta en form at T-koppling som du sätter på GV-slingan?

/Zeb
 
Zeb skrev:
Är detta en form at T-koppling som du sätter på GV-slingan?

/Zeb

Är det fördelningsblocken du tänker på? Isåfall ser dom ut såhär:

pict544.jpg

Slingorna ansluts underifrån.

Ska man ha flera fördelningsblock använder man T-kors.
 
Ursäkta om jag var otydlig men du skrev

" Har du bara EN slinga på övervåningen tex så kanske man inte har ett fördelningsblock där. Då får man istället sätta en avluftningsnippel på slangen så att du hela tiden kan avlufta på en punkt ovanför slingan"

Det var hur denna avluftningsnippel såg ut jag funderade på.

/Zeb
 
Zeb skrev:
Ursäkta om jag var otydlig men du skrev

" Har du bara EN slinga på övervåningen tex så kanske man inte har ett fördelningsblock där. Då får man istället sätta en avluftningsnippel på slangen så att du hela tiden kan avlufta på en punkt ovanför slingan"

Det var hur denna avluftningsnippel såg ut jag funderade på.

/Zeb
Jaha, sorry, jag fattade inte.

Då blir det en vanlig luftnippel. Sufra tex in på www.sigro.se och sök på avluftning så hittar du lite pryttlar. Luftnipplarna monteras i ett vanligt t-kors + du får komplettera med halvkopplingar för PEX-slangen. Ok?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.