Tja!

När man byter tak och funderar på snörasskydd ska man då sätta dem efter hela takbredden eller kan man bara ta där det behövs?

Tänkte utifall de blir mycket snö och snedbelastning så att snön sliter loss skydden och drar me bitar av taket.
 
Jag satte över altantaket lokalt, men ambitionen är att det ska bli överallt när jag lägger om taket.
En meter snö var det som mest, och övriga ställen där jag inte har snörasskydd gav sig vid tövädret efter kalla perioden innan nyår.
Du behöver nog inte vara orolig för snedlaster om du sätter lokalt.
(jag köpte mina på stegcentralen)
 
Hej
Jag monterade snörasskydd på en sida av huset (hela stäckan). På baksidan mot gräsmattan hoppde jag över. Vissa påstår att det kan bli mer tryck på sidan där jag har snöraskydden men jag håller koll på snömängden. Kollade på stegcentralen och heri. Köpte mitt på heri.se
 
Varför hindra snön från att falla ner från taket?
Där vill man ju ändå ha så lite snö som möjligt liggandes..
Att man sätter över entre och altantak kan jag förstå men på resten?
 
janwide
Benny_o_Lina skrev:
Varför hindra snön från att falla ner från taket?
Där vill man ju ändå ha så lite snö som möjligt liggandes..
Att man sätter över entre och altantak kan jag förstå men på resten?
Det finns ju fler sidor av detta. Å ena sidan vill man ju inte ha för mycket snö med risk för att taket säckar ihop. Å andra sidan isolerar snö vilket är bra både för elräkningen kalla vintrar, samtidigt som det sänker den relativa luftfuktigheten om man har kallvind.
 
Benny_o_Lina skrev:
Varför hindra snön från att falla ner från taket?
Där vill man ju ändå ha så lite snö som möjligt liggandes..
Att man sätter över entre och altantak kan jag förstå men på resten?
Har du småbarn som leker runt huset så är det en bra livförsäkring med snö/israsskydd.
Och även för andra naturligtvis...
 
Hos mig har snösmältningen nu kostat mig hela mitt nybyggda altantak. Två rejäla kokor snö/is rasade ner med ett par veckors mellanrum och krossade den korrugerade plasten i småbitar trots läktat 60-60 under. Bara smulor kvar. Ryser vid tanken på att ngn kunde vart under. har bara två våningshus men det hann bli rejäl kraft i dem ändå. Snörasskydd monteras i sommar....
 
Skyddar ju även hängrännorna.....
 
Snailman
Har på hus som byggts sista halvåret sett att man har snörasskydd i form av 3 rör över entreer och även över altaner som är indragna i huskroppen, men de har även en rörs längs hela långsidan ca 1,5 meter från nocken, är det till för snöras eller något annat ändamål?
 
Nockräcket är väl till för att kunna fästa in en karbin när arbeten på taket ska göras (rätt säkerhetsutrustning).
 
Snailman
norrbottenstorpet skrev:
Nockräcket är väl till för att kunna fästa in en karbin när arbeten på taket ska göras (rätt säkerhetsutrustning).
Okej, hittade nån sorts tabell, men den kanske bara behövs vid mycket stora tak eller väldigt branta...

http://www.welandstal.se/takskydd/snozoner.asp

'Högsta tillåtna avstånd mellan snörasskydd (i meter) beräknat efter snölastens grundvärde.'
 
janwide skrev:
Det finns ju fler sidor av detta. Å ena sidan vill man ju inte ha för mycket snö med risk för att taket säckar ihop. Å andra sidan isolerar snö vilket är bra både för elräkningen kalla vintrar, samtidigt som det sänker den relativa luftfuktigheten om man har kallvind.
Jo de e ju sant förstås..
Bor ju nere i skåne o där har vi inte snö nog för att det ska isolera :)
Den snö som funnits har varken gjort från eller till om det rasat ner..
Tackar för svar iallfall..
 
Snailman
bygger man nytt hus är man numera tvungen att montera snörasskydd, ifall det inte har nämnts tidigare i tråden...
 
Snailman skrev:
bygger man nytt hus är man numera tvungen att montera snörasskydd, ifall det inte har nämnts tidigare i tråden...
Sen när gäller detta då? Är det nån "lag" eller nått som säger att man måste ha det? I alla zoner eller bara vissa?
 
Hej
Jag tror inte det är någon lag att montera upp snörasskydd hemma på villan. Om man har skorsten som skall sotas så måste man ha någon form av säkerhet för sotaren som skall upp på taket. Men det blir ju en stege eller plattform.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.