Patrik_Hed skrev:
Elektrikern måste förlägga golvvärmekabeln.

//Patrik
Jamen, TS skriver ju så på punkt tre. Läser man inte hela trådarna??
 
oskis 123 skrev:
Jamen, TS skriver ju så på punkt tre. Läser man inte hela trådarna??

Tydligen inte... :D:rolleyes:


kimmo_thn skrev:
Då var det dags för flytspackling strax.. satt och läste genom instruktionerna så man har lite kött på benen innan man hoppar på detta:)

Men altså läs mina funderingar o tankar kring detta och kom gärna med era tankar o synpunkter.. sen vill jag gärna ha allmänna super tips till en första gången flytspackling)

steg 1. Prima golvet "spånskiva"
steg 2. plavera ut armeringen och häfta fast det.
steg 3. elektrikern ska lägga ut golv värmekabeln
steg 4. start av flytspacklande..

Men det står på primer burken. Tid mellan primern läggs till flytspackling skall utföras max 24timmar.

Hur tajmar ni in det där med elektrikern? detta går ju typ inte få till..
Har faktist lite lust och lägga dit kabeln själv. Men vad ska man mäta för att se om kabeln är hel?.. Har modell lös kabel.. Hur räknar jag ut CC på kabel läggningen?
 
Det blir nog trots allt i fel ordning allt det här...

1. montera dit armeringnät.. klamra fast det
2. vänta på elektrikern.
3. vänta på elektrikern.. pufff han hade visst tid och komma och sätta kabeln..
4. ringa flytspacklarn.
5. prima med pensel ca 4 timmar före flytspacklarn kommer..

Det går inte och lita på hantverkare tids mässigt tror jag.. Fick avbeställa flytspacklarn nu när elektrikern inte hade tid..

Är det verkligen så farligt och prima golvspånskivorna med pensel efter att armering o kabel sitter där?
 
Glömde skriva varför.. Flytspacklarn kan hjälpa mig under helgerna.. Elektrikern får jag bara ta emot när han har tid.. kan bli vilken dag som hellst
 
T
Skaffa en annan elektriker!
 
Hur jag gör vågar jag inte tala om:rolleyes:
 
PCLarsson skrev:
Hur jag gör vågar jag inte tala om:rolleyes:
Tala gärna om detta..:)
 
tank77 skrev:
Skaffa en annan elektriker!


Detta vill ju bara skapa kaos... han har ju redan gjort delvis eldragning.. då jag dragit ca 50meter flexrör färdigt och instalerat väggdosor.. + elen i taket är färdigt med spotligt boxar och kabel.. Tror inte många hade velat ta över i sånt läge..

Kör jag på det senaste så vill jag ju få det riktigt gjort samtidigt har jag läst i andra trådar på detta forum att primern kan sättas efteråt. då får ju även kabeln och armeringen bättre häftande yta..
 
kimmo_thn skrev:
Tala gärna om detta..:)
OK då, när allt är på plats, inkl klinker och allt, låter elektikern isolationsmäta slingan och koppla in JFB...
 
PCLarsson skrev:
OK då, när allt är på plats, inkl klinker och allt, låter elektikern isolationsmäta slingan och koppla in JFB...
Det kan ju bli lite taskig läge om det är nått fel med kabeln.. Men går elektrikern med på detta?
 
Hur ofta händer det att kabel är trasig då? 1/100?
 
nino skrev:
Hur ofta händer det att kabel är trasig då? 1/100?
Jo sant.. men jag hade nog inte vara den av dessa 100 som står där med trasig kabel och allting färdigt:)
 
jag vill inte heller ha en trasig kabel :)

Ni som är elektriker, hur ofta händer det att kablarna är trasiga? och vad beror det på?
 
nino skrev:
Hur ofta händer det att kabel är trasig då? 1/100?
Jag ställde samma fråga till den elektriker som jag brukar anlita, och han sade att han aldrig har vart med om eller ens hört talas om att en golvvärmeslinga har vart felaktig vid leverans. Men han sade även att mätvärdet, som skall dokumenteras, är viktigt för garantin och eventuella problem i framtiden. Så, chansa inte, utan låt en fackman installera och mäta slingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.