Hej
Jag skall byta några radiatorer till Thermopanel och använda den dolda Kopplingen Flex.
Flex har tydligen utvändig gängning M 22 x 1,5.
Jag skall använda pexrör (diffusionstäta) och undrar bara om det finns klämringskopplingar som kan skruvas på FLEX ?
Eller hur gör man egentligen ?
Tacksam för svar.

Vänligen
Axelman
 
Krilleman
Klart det finns kopplingar som passar på alla typer av PEX både 12, 15, 16 och 18, viktigt bara att kolla tjockleken på pexen 2,0 2,2 eller 2,5?! Skriv vad du har för slang och vilken dimension du tänker använda så får du lättare ett svar!
 
Tack
Pexen jag tänkt använda är 15 x 2,5 mm.

Hälsningar
Axelman
 
Krilleman
Lite udda koppling men om du går in till en vvs-firma, då inte k-rauta eller dyligt, men du kom absolut ta fram den åt dig!

Lundagrossisten har den i sin katalog!
M22/15x2,5
RSK: 480 60 17
grundpris i katalog 97,45 plus moms
 
Krilleman
Tillverkare:
www.mma.se
deras egna artikelnummer är 416 00 11
kan vara till hjälp om du hittar en vvs-firma som inte har konto hos lundagrossisten.

Lycka till!
 
krilleman_215 skrev:
Lite udda koppling men om du går in till en vvs-firma, då inte k-rauta eller dyligt, men du kom absolut ta fram den åt dig!

Lundagrossisten har den i sin katalog!
M22/15x2,5
RSK: 480 60 17
grundpris i katalog 97,45 plus moms



Tack för hjälpen.
Men vad menar du med UDDA KOPPLING ?
Skall jag lämpligen göra på något annat sätt ?
Hälsar
Axelman
 
Krilleman
udda koppling menar jag med att dom större vvs-grosisterna inte har den upplagd, utan måste beställa den i sin tur från fabrik.

Får du inte fram kopplingarna så hör av dig så ska jag se vad kan göra åt dig!
 
Hej igen
Jag tänker använda ALUPEX till att ansluta mellan rören i gollvet och den dolda flexkopplingen.
Kanske någon har en länk till en beskrivning om hur ALUPEXEN skall anslutas och vad som behövs.
Det verkar lite krångligt med det att alupexen skall KALIBRERAS och FASAS.
Vad kostar sådana verktyg ?
Rinkaby har ingen beskrivning på sin sida.

Hälsningar
Axelman
 
Krilleman
Vilket märke på alupex har du?!

LK:s beskrivning har du här: http://produkter.lagerstedt-krantz....spx?Profile=se&DocId=838&style=DocumentToHtml

Kalibreringsdonet är till för att röret ska vara helt runt när du ansluter det till lämplig koppling, LK:s kostar "handtaget" ca 600+moms och sen 400-700:- per dimension plus moms. Säker vatten säger att man SKA läsa montageanvisningarna och förlja dom, men vem köper dessa kalibreringsdonen i verkligheten för dessa enorma pengar? Varken företag eller privatpersoner!

Kapa röret med sax eller rörkniv, grada, se till att röret är runt och anslut! Alltså inte synligt ovalt... och se till att du har kopplingar som passar med storlek och tjocklek på rör!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.