Du återkommer ju hela tiden med samma påstående om att du VET hur det är...
Du skriver med stora bokstäver för att hävda att du VET...

Då tycker jag det låter som att du är väldigt insatt och är man det är man duktig... ;)

Du skrev inte om deras spånskivor men eftersom du påstår att de kör med hög kvalité på mdf och att det är kvantiteten som styr deras låga pris så borde de ju kuna köra med bättre kvalité på spånet också om det nu är kvantiteten och inte kvalitén som är orsaken till deras låga priser som du påstår.

Jag har besökt ett antal fabriker och pratat en del med produktionsansvariga om bl.a detta med vad de köper in för mdf till sina luckor och de köper in den de kan få tag i med absolut högst densitet för att det bl.a skall fungera bäst vid målningen och även för att de ska vara tåliga.

Men inga tillverkare skriver någonstans om detta med kvalitén på materialet de använder.

Klart Ikea har krav på vad deras spånskivor till stommarna ska tåla...
Har dessutom fått beskedet från Ikea att deras stommar ska klara en belastning av 100kg /m2 men om det var ovanpå tomma skåp eller totalt gick inte att få fram...
Detta eftersom jag hört påståendet om att inte Ikeastommarna skulle tåla att lägga riktig granit på.

Jag har ingenstans påstått att det händer olyckor med Ikeas skåp heller utan bara att det är en sämre kvalité än många andra på marknaden och detta för att de kör med en lägre densitet i spånet vilket man märker när man skruvar i dem och för mig räcker detta...
Man kan inte få fram siffror på densiteterna i de olika materialen men jobbar man mycket med materialen så känner man skillnad på dem och det räcker som sagt för mig.

På detta viset märker man skillnad på mdf och mdf också om man skruvar i det.
I en Ikealucka kan jag i princip skruva in en skruv utan att förborra men försöker jag det på någon av de renodlade kökstillverkarnas så går skruven av innan jag är halvvägs in i luckan... men det har nog inte med densiteten att göra... :rolleyes:

Men fortsätt du gärna och propagera för att det inte är sämre kvalité i Ikeas luckor och stommar jämfört med många andra utan att det är inköpsmängden som styr att de kan hålla så låga priser som de gör.

Jag vet vad jag märker av att arbeta med de olika materialen och för mig är detta tillräckligt iaf...

Med detta har jag inte någonstans sagt att Ikea är skit... bara att kvalitén inte är densamma som andras.
 
Det är självklart att densiteten är lägre i ikeas stommar eftersom dom kör med 19mm för att klara hållfastheten.
 
6
Paul-Staffanstorp skrev:
I en Ikealucka kan jag i princip skruva in en skruv utan att förborra men försöker jag det på någon av de renodlade kökstillverkarnas så går skruven av innan jag är halvvägs in i luckan... men det har nog inte med densiteten att göra... :rolleyes:

Men fortsätt du gärna och propagera för att det inte är sämre kvalité i Ikeas luckor och stommar jämfört med många andra utan att det är inköpsmängden som styr att de kan hålla så låga priser som de gör.

Jag vet vad jag märker av att arbeta med de olika materialen och för mig är detta tillräckligt iaf...

Med detta har jag inte någonstans sagt att Ikea är skit... bara att kvalitén inte är densamma som andras.
Om du inte kan skruva i en skruv utan att den går av i en lucka som är 16-22mm i tjocklek utan du har förborrat så undrar jag vad du använder för skruv? Om den går av innan den är halvvägs så betyder det ju att den skulle gå av mellan 8-11mm in i en lucka. Låter ju som om det är fel på skruvarna i så fall.

Spånskivan förklarade jag ju att det var vikten det handlade om. Finns ju ingen anledning att ha tyngre spånplatta än nödvändigt för att uppnå de kvalitetskrav och säkerhetskrav som finns.

Antar att du jobbar för HTH, så då kan du ju förklara vad det är som gör att deras luckor är i bättre kvalitet?


Men som sagt så vet jag vad du tycker om IKEAs kvalitet, det har jag läst i alla trådar som IKEA finns med i;)
 
matte75 skrev:
Om du inte kan skruva i en skruv utan att den går av i en lucka som är 16-22mm i tjocklek utan du har förborrat så undrar jag vad du använder för skruv? Om den går av innan den är halvvägs så betyder det ju att den skulle gå av mellan 8-11mm in i en lucka. Låter ju som om det är fel på skruvarna i så fall.

Spånskivan förklarade jag ju att det var vikten det handlade om. Finns ju ingen anledning att ha tyngre spånplatta än nödvändigt för att uppnå de kvalitetskrav och säkerhetskrav som finns.

Antar att du jobbar för HTH, så då kan du ju förklara vad det är som gör att deras luckor är i bättre kvalitet?


Men som sagt så vet jag vad du tycker om IKEAs kvalitet, det har jag läst i alla trådar som IKEA finns med i;)
Jag använder riktigt bra och dyr skruv men i kraftiga mdf-luckor kan man inte skruva utan att förborra men nu har vi ju fått svar på att du inte besitter speciellt mycket erfarenhet vad det gäller denna biten utan du går mest in för att försvara Ikea... ;)

Vikt och densitet är ju i princip samma sak och vilka kvalitétskrav man har är ju upp till var och en tillverkare och jag har inte heller sagt något annat än att Ikeas krav då automatiskt bör vara lägre eftersom de har en lägre densitet i sitt material oavsett det är spån eller mdf... :rolleyes:

Du antar mycket du... men dina antagande är felaktiga. q(;^;)p
Förmodar att ditt antagande baseras på att jag tipsar folk om HTH´s budgetvariant men det gör jag i största välmening då jag anser det är betydligt bättre saker för en billigare peng än Ikeas, men inte många vet om att det finns som alternativ...


Jag jobbar med flertalet olika kök och jag anser med min erfarenhet att de flesta har en högre kvalité än Ikeas både vad gäller kärnmaterial och ytskikt...

MEN... observera att detta är min högst personliga erfarenhet vilket förvisso inte väger så tungt eftersom jag bara är en simpel montör av köksinredningar på heltid och lite till... :rolleyes:

Jag är knappast ensam om och inse verkligheten med att Ikeas kvalité är lägre än de flesta renodlade köksleverantörer som finns på marknaden...
Men fortfarande har jag inte sagt att de är värdelösa och inte kan vara prisvärda för detta är helt andra saker...

Tråden handlar fortfarande om "IKEA-kök vs. andra märken" och det betyder att man pratar om och jämför med andra märken på kök och vad som skiljer dessa åt. ;)

Ikea passar då bra till den som bara vill ha ett enkelt standardkök utan speciella finesser och annat lull-lull...
Så fort man vill ha lite speciella lösningar så går det bort... :cool:
 
Redigerat:
OT: Alltid roligt att läsa vettiga svar i från Paul-Staffanstorp. Så mycket jag håller med om, men orkar inte tjata emot. Jobba visserligen hos en konkurrent till Ikea, så bäst att inte säga för mycket!
 
6
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag använder riktigt bra och dyr skruv men i kraftiga mdf-luckor kan man inte skruva utan att förborra men nu har vi ju fått svar på att du inte besitter speciellt mycket erfarenhet vad det gäller denna biten utan du går mest in för att försvara Ikea... ;)
Då jag inte besitter samma enorma erfarenhet som du(har bara jobbat med mdf i 15år;)) så får du gärna berätta vilket märke och dimension du har haft på de skruvar som du dragit av 8-11 mm in i mdf utan att förborra innan. Skulle vara kul att testa de skruvarna:)
 
matte75 skrev:
Då jag inte besitter samma enorma erfarenhet som du(har bara jobbat med mdf i 15år;)) så får du gärna berätta vilket märke och dimension du har haft på de skruvar som du dragit av 8-11 mm in i mdf utan att förborra innan. Skulle vara kul att testa de skruvarna:)
Du behöver inte överdriva det hela för jag är absolut ingen expert, men det verkar ju inte som att du skruvat i olika typer av mdf eftersom du inte tror på att det är skillnad när man skruvar i dem.

Det senaste hände häromdagen och just i detta fallet var det ett par skruv från Häfele på 3,5x16 med försänkt skalle som gick av innan de var halvvägs in i en 22mm tjock mdf-lucka från en av de större köksleverantörerna...

Provade när jag kom hem att skruva samma skruv in i en Ikea-lucka av mdf och då lyckades jag skruva in flertalet utan problem.

Detta tyder för mig på att det inte är skruven som är dålig iaf... :rolleyes:
 
Kan inte någon bara väga en Ikeaspånskiva samt en någon annan kökstillverkares spånskiva och räkna vikt per mm3?
Borde inte det lösa problemet?
Ytskiktet borde väl inte påverka alltför mycket?

Rättelse: kg/m3 är nog vettigare då det är den brukliga enheten.
 
S
Här kommer rykande färska uppgifter på kostnaden att installera ett Ikea kök.

Köket kostade 52.000kr inklusive alla vitvaror minus fläkt.Jag byggde om ventilationssystemet så jag kunde använda en Alliancefläkt. Det kostade allt som allt 12.500kr.
Totalt lade jag under 80.000kr för allt material.
Jag tog in golvläggare, elektriker och en kille som monterade köket. Det kostade mig runt 26.000kr. Så utan att ljuga så kostade det mig 110.000kr att totalrenovera köket och allt som det berör.

Här finns bilder på vad jag fick för slantarna. :)
http://www.minhembio.com/Badguy/275164/

Vad får man för 110.00 om man väljer en annan köksleverantör om man ska göra allt annat som jag också har gjort? Troligen skulle slutnotan hamnat på en nivå som skulle fått vilken dödlig som helst att få hjärtstopp.

Säg vad man vill om Ikea men det är ju sjukt prisvärt. Det enda negativa är att de inte har 20cm skåp och visa skåp säljs bara med viss sorts inredning. Men det kommer nog mer och mer...

Ps. De där passbitarna är en sjukt lång historia, dont ask... :(
 
Arbetskostnaden hade ju nog inte blivit annorlunda om du köpt något annat än IKEA...
 
  • Gilla
rein85viss
  • Laddar…
S
petersson79 skrev:
Arbetskostnaden hade ju nog inte blivit annorlunda om du köpt något annat än IKEA...
Det jag menar är ju att vissa kostnader är fasta dvs hälften är köket och andra hälften är golv, ventilation och annat runtomkring. Då återstår 55.000 ungefär som köket kostade och skulle jag valt en annan leverantör skulle jag kanske fått betala det dubbla. Då skulle kalaset kostat 165.000kr vilket jag skulle vägrat att betala för ett kök.

Poängen med det hela är att man inte ska stirra sig blind på kökspriset utan även tänka på att det kostar runt 50.000 extra utöver köksinredningen om man vill göra något annat med köket så som ventilation, måla, byta golv, köpa nya möbler, köpa ny kaffekokare, köpa nya tallrikar med mera. Dessutom kostar hantverkare en del också...
 
Såg ju mycket bra ut men var tar luften vägen från kyl och frys ??
Du har ju galler i sockeln men inget utlopp i toppen.
Dessutom är det integrerade maskiner som det ser ut och hur når då tilluften i sockeln maskinerna ?


Svårt att jämföra men jag beställde själv igår et kök till en kund genom HTH´s webbshop.

Fick ihop 21 skåp med högblanka dämpade luckor och lådor, flertalet frisidor, socklar, takanslutningar, passbitar, soputdrag och diverse andra tillbehör för vattensäkring m.m

Landade på ganska exakt 30000:- levererat till kunden...

Tycker det är ett kanonpris också fast tyvärr är deras lucksortiment ganska litet än så länge.

Dock övervägde både priset och urval av stommar i detta fallet.

Nu kunde vi få ihop 700 väggskåp med 320 liggande toppskåp ovanpå och takanslutning på 30mm.

Med Ikeas hade vi fått nöja oss med 700 skåpen då de inte har toppskåp eftersom det inte finns möjlighet att fästa upp 920 skåpen.

Alltså fick vi ihop en lösning som utnyttjar utrymmet maximalt.

Olika leverantörer passar bra på olika ställen... ;)
 
  • Gilla
svensken82
  • Laddar…
S
Paul-Staffanstorp skrev:
Såg ju mycket bra ut men var tar luften vägen från kyl och frys ??
Du har ju galler i sockeln men inget utlopp i toppen.
Dessutom är det integrerade maskiner som det ser ut och hur når då tilluften i sockeln maskinerna ?
Frågar du mig? Det är ju du som är experten ju! :p

Mja, jag tror det klarar sig som det är och skulle jag upptäcka att det blir varmt bakom så kommer jag troligen borra upp mer ventilation.
Som du ser på bilden här så har dessa skåp i stort sätt ingen rygg.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19852603
Dessutom går det en luftkanal bakom skåpet dvs bottenplattan går inte ända bak. Det finns även en mindre springa mellan kylen och ovanskåpet som värme kan komma ut.

Så luften färdas från sockeln upp bakom kylen och sedan ut genom två 10cm i diameterhål som finns i övre skåpet och där stannar det eftersom luckan är stängd. :S

Ett alternativ är att borra massa mindre hål i täcklisen mot taket framifrån eller från gaveln. Men först tänkte jag mäta temperaturen och hoppas på att värmen försvinner ut i rummet genom luckor och en hel del andra springor.

När jag sticker handen bakom skåpet via hålen för kontakterna så känns inte vart nu i alla fall...

-----------------------------------
Apropå andra leverantörer... jag hörde att nakdelen med andra leverantörer var att om något är skadat, något saknas, fel produkt eller liknande så är det 4 veckors leveranstid på nya grejer. På så sätt är ju Ikea bra, för hos dem kan man köpa på lagret samma dag. Jag fick faktiskt byta en lucka som fabriken hade stoppat i fel kartong. Det tog mig 55 minuter att köra och byta.
 
Redigerat:
Ja ja... expert och expert men jag har rätt bra koll ja... ;)

Dock är det omöjligt på bilder att se mer än det jag såg och kommenterade...

Lika svårt är det att se hur skåpets baksida ser ut på Ikeas hemsida och jag är absolut ingen expert på Ikeas sortiment... men skriver du att där är indragen botten och ingen rygg nertill så kommer ju tilluften från sockeln åt kompressor m.m.

Jag skrev inlägget i all välmening för om du läser monteringsanvisningarna på kyl/frys så brukar det stå att det ska vara minst si och så mycket tilluft och frånluft...
Har du då inte detta och maskinen lägger av så kommer tillverkaren hävda sin rätt då du utfört installationen felaktigt och så får du ingen hjälp av dem med ny eller reparation.

Det blir sällan varmt så man känner det men kompressorerna får jobba hårdare om det är dåligt ventilerat.
 
DanielF skrev:
-----------------------------------
Apropå andra leverantörer... jag hörde att nakdelen med andra leverantörer var att om något är skadat, något saknas, fel produkt eller liknande så är det 4 veckors leveranstid på nya grejer. På så sätt är ju Ikea bra, för hos dem kan man köpa på lagret samma dag. Jag fick faktiskt byta en lucka som fabriken hade stoppat i fel kartong. Det tog mig 55 minuter att köra och byta.
Det är väl inte helst sant det där, om du skall ha en nybeställning så är det oftast inte något som ligger på hyllan, då kanske det tar 4 veckor. Men om det däremot är en reklamation så går det såklart kortare.
Saker som stoppar monteringen kan oftast gå att får fram på någon dag mendans om en lucka är skadad tar det lite längre tid. Men det löser ju fabriken åt dig, du slipper åka och hämta luckan själv.
Oftast står det inte och faller på om en lucka är fel eller skadad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.