Som jag förstått det finns det bestämmelser som säger att man vid nybyggnation sätter upp snörasskydd över entréer

- Vad räknas som en entré, vi har fem dörrar ut ur huset varav en är vanlig entré och en groventré, de övriga går till baksidan där badtunnan ska stå och altan där det vore trevligt att kunna stå och grilla även vintertid...
- Varför sätter man inte snörasskydd över hela långsidorna?
- Finns det några husföretag som vid nybyggnation sätter upp dessa skydd över hela taket som standard?

Hittade detta på nätet http://www.snorasskydd.se/dokumentasjon.htm verkar smart att eventuellt komplettera med men finns inte riksen att snubbla på dem om man är uppe och skottar på taket?
 
Jag skulle tro att det kommer att fastna diverse annat än snö på de där krokarna, löv och kvistar osv.

Det är väl inget problem att sätta rasskydd utefter hela sidan. Bara en kostnadsfråga och ev. en utseende fråga. Personligen tycker jag inte att det är fult med ett normal rasskydd.
 
Nej det är klart att det kan fastna endel om man har taket fullt av dem... Hur har andra det, har ni snörasskydd längs med hela långsidorna?
 
FAQ - www.snoraskydd.se har svar mhg_3:

"Kan jag använda NOMO® snörasskydd till taket precis ovanför ingången? Svar:

......Oavsett vilken produkt på marknaden som används är det inte tillräckligt att montera bara en del av takets längd. Detta pga att snön från takpartier utan snöglidhinder beroende på skivverkan i snön också belastar produkterna och ger mycket stora påfrestningar.
Korta enkla snöglidhinder som är monterade bara över entréer, etc., utsätts i praktiken för större belastningar än snöglidhinder som monteras längs hela taklängden. Enstaka snöglidhinder får därför ofta skador. På grund av skivverkan i snön, så kan enkla snöglidhinder i värsta fall belastas med snö från ett område som är flera gånger större än den takyta som är placerad direkt ovanför snöglidhindret. Detta måste tas i beaktande vid montering av enkla snöglidhinder."
 
hej
jag monterade snöraskydd på hela långsidan.Endast på den sidan där vi har garage och entré dörr. Köpte det på www.heri.se
 
  • Gilla
_JpK_
  • Laddar…
Tack Ejfel, väntar på pris från vår hustillverkare, bra att ha något att jämföra med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.