Eksjöhus Stenvik Skåne NF 3 427 289Kr, Stomrest 2 650 000Kr

/momin
 
Jaha, vad kostar vad? Det är ganska lurigt att köpa hus. SPECIFIKATIONEN! Det gäller att ha egen eller någon annans kunskap för att kringgå alla fällor. Det är många som bara säljer smäck. Nyckelfärdigt? Vad betyder det? Att sätta nyckeln i dörren och stiga in. Just inget mer.
Husets konstruktion- se tvärsnitt. Vad ingår? Plastmatta? Laminatgolv? Vadå ekparkett med 0,7 mm faner högst upp. Listverk- spikhål och vita lister som inte ens är gerade 45 grader? Maskiner? "Second up" säger man i Amerika. Betyder näst sämst- betyder att det finns sämre. Små fönster är billigt för hustillverkarna. Argument= energisnålt. Bravo! Enkelgips utan något innanför och ingen tung ljuddämpande isolering. Sov gott!
Uppvärmningen- frånluftvärmepump= NO GOOD. Kolla Boverkets regler för småhus. Kolla ventilationen. 99% av alla småhus har bara mekanisk frånluft. Lär dig mera om detta. Energimyndigheten kan man kolla hos.
Grunden- ingår plattan? Golvvärme? Har man lagt ut markisolering 1 m utanför plattan?
Det finns hur mycket som helst. Kunskap är viktigt. Alla försöker se till sitt eget.
DET ALLRA VIKTIGASTE- skaffa en egen KONTROLLANT genom HELA bygget. Det kan vara din KA eller annan fristående. Kosta på dig detta. Det LÖNAR sig! Fabrikstillverkade hus har lika många fel som lösvirkeshus. Någon berättade för mig att det faktiskt kan vara fler fel i kataloghus. De som monterar ihop och färdigställer kataloghusen kan vara olika företag. I totalentreprenader ingår oftast underentreprenörer. Bra med egen kontrollant. Många skyller på varandra. Såg du avsnittet om det amerikanska huset på Ingarö? Estländaren Valdeko Sikka- en rekordfuskare . Tog stålarna och gick. Har förflutet i "vaktbolag". Jag är allergisk mot fuskare.
Tänk igenom att dina barn snart är stora barn. En egen avdelning är väldigt bra. Ut dem från ert sovrum eller här intill omgående. Se till dynamiken nu. Länge leve kärleken.
Till sist- KÖP inte med ögonen. Köp med förståndet. Riktigt färdigt kostar ca. 22-25 000.-/m2 om det inte är vinklar och vrår. Stenhus kostar mer. Stora fönsterpartier- mer. Lite godis från tillvalslistan hamnar på ca. 800 000.-. Det här sa jag visst för ett par år sedan. Tro't om du vill. Kolla in SCB:s snittprisindex för småhus 2010.
Hälsningar, Calle
 
  • Gilla
Cnall
  • Laddar…
Hej!

Har gjort en sammanställning på de priser som finns i denna tråd.
Jag kanske inte har fått med alla detaljer, men lite överskådligare än att läsa alla inlägg iaf...
 
  • Gilla
aljo
  • Laddar…
a_80 skrev:
Hej!

Har gjort en sammanställning på de priser som finns i denna tråd.
Jag kanske inte har fått med alla detaljer, men lite överskådligare än att läsa alla inlägg iaf...
VILKET JOBB! Snyggt! d^_^b
 
Har nu gjort vårt val och valet föll på Myresjöhus, ett hus på cirka 182 kvm inkl. garage och med tillvalen exkl. tomt och byggherrekostnader så blev det cirka 15900 kr/kvm och då är det ändå en hel del tillval som kamin, bastu, extra dörrar, annan trappa, extra fönster mm samt som sagt även garaget.
 
Med känsla skrev:
Har nu gjort vårt val och valet föll på Myresjöhus, ett hus på cirka 182 kvm inkl. garage och med tillvalen exkl. tomt och byggherrekostnader så blev det cirka 15900 kr/kvm och då är det ändå en hel del tillval som kamin, bastu, extra dörrar, annan trappa, extra fönster mm samt som sagt även garaget.
Villken husmodell blev det för er o vart ska ni bygga ?


/momin
 
Redigerat:
FISKARHEDEN

Vråken 1.5-Plan 160m² Byggsats 871.000Kr Nyckelfärdigt Ca 2.328.00Kr (Dock endast grundmålat utv)

Näktergalen 1.5-Plan 174.5m² Byggsats 974.000Kr Nyckelfärdigt Ca 2.495.000Kr (Dock endast grundmålat utv)

Diamanten 2-Plan 164.6m² Byggsats 1.092.000Kr Nyckelfärdigt Ca 2.530.000Kr
(Dock endast grundmålat utv)

Rubinen 2-Plan 140.8m² Byggsats 942.000Kr Nyckelfärdigt Ca 2.350.000Kr
(Dock endast grundmålat utv)

Rödhaken 2-Plan 182.4m² Byggsats 946.000Kr Nycklefärdigt Ca 2.410.000Kr
(Dock endast grundmålat utv)

/momin
 
Redigerat:
Vi valde som "typhus" kataloghuset Mästergården men modifierat såtillvida att vi inte har den stora öppningen, dvs ingen öppning alls mellan planen och att det blir cirka 182 kvm boyta, valmat tak och lite annorlund modifierad planlösning och trappa mm.
 
och vi skall bygga i Uppsala, glömde din fråga där
 
HeHe, ingen fara. :)

Hur stort e garaget ni ska bygga till o vad var priset på bara det ?

Vi är i slutfasen vad gäller hus och modell samt leverantör.
Står mellan Anebyhus 2 Plans eller ett Scan Hause 1.5-Plan.
Våran totala kostnad hamnar omkring 2.7 på båda husen (målning in/utv samt golvläggning gör vi själva) och då är tomt o alla omkostnader däromkring inräknade, dock inte garage/carport då jag vill göra nått själv. :D

/momin
 
Hej, jag har inget pris separat på garaget då vi tog allt i en "Klump". Det är ett normalstort enbilsgarage. Minns inte exakta måtten men det var väl cirka 35-40 kvm inkl. förråd.
 
Götenehus Nyholm, 2-planshus på 136 kvm boyta = 2 300 000 kr nyckelfärdigt i Örebro
Götenehus Tingsholm, 2-planshus på 153 kvm boyta = 2 700 000 kr nyckelfärdigt i Örebro
 
a_80 skrev:
Hej!

Har gjort en sammanställning på de priser som finns i denna tråd.
Jag kanske inte har fått med alla detaljer, men lite överskådligare än att läsa alla inlägg iaf...
Grym lista :D

Går det att lägga till en flik med m2 pris också på dom som det finns storlek på?
 
Med känsla: om jag tolkar dig rätt fick ni ett kvmpris på 15900 kr = ca 2,9 milj + tomt, anslutningar och byggherrekostnader?
 
ja det stämmer bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.