Jag har efter lite slösurfning på nätet hittat en uppfinning från Norge som kallas etterbrennare. Krasst verkar det vara en plåtbit som monteras inne i kaminen som förvärmer luft som ska förbränna rökgaserna. Enligt diagrammet nere till höger så ska dom skadliga utsläppen minska rejält. Fast man får väl ta det med en nypa salt.

Har nån sett den här grejen tidigare eller kanske har en i sin kamin?
Va tror ni om dess förmåga?. Det skulle ju vara enkelt att göra en själv.

http://www.odinvedlikehold.com/Portals/0/gemini pdf[2].pdf

/Robert
 
Redigerat:
Förvärmd sekundärluft är ett bra sätt att förbättra förbränningen. Principen är enkel, men jag är inte säker på att man är garanterad bra resultat på en egen pryl. Dessutom är det kanske inte så enkelt att verifiera skillnaden. Är det en Jøtul, och är det en likadan du har?

Erik
 
Skall införskaffa en kamin typ laxen fast större inom en snar framtid. kaminen i pdf-filen liknar en Jötul F 602, kanske en äldre sådan. På återförsäljarens hemsida kan man ju läsa vilka dimensioner hålen har och mer.
Det blir väl till att experimentera...
 
Förresten om nån kollar på återförsäljarens hemsida, med vilket jäkla program ska man öppna monteringsanvisningarna. Har haft problem med liknande dokument
 
man_in_black skrev:
Förresten om nån kollar på återförsäljarens hemsida, med vilket jäkla program ska man öppna monteringsanvisningarna. Har haft problem med liknande dokument
.com filen innehåller en .doc fil

Klicka på Öppna istf spara så öppnas worddokumentet i din browser (ialla fall i IE)!

Här är länken till dokumentet:
http://www.odinvedlikehold.com/Portals/0/Selvmonteringsanvisning-Etterbrenner.doc
 
Laxen hör väl till det enklaste du kan hitta i kaminväg. Jøtulkaminerna brukar vara högre så att det finns utrymme för förbränning av gaser ovanför veden. Dessutom finns en brännplåt som leder rökgaserna en liten omväg innan de går upp i skorstenen. Laxens styrka är dess enkelhet och jag är inte säker på att den passar för den modifikationen. Om du ändå skall försöka så tror jag att du skall ha kanaler för förvärmning av sekundärluft i båda sidorna i stället för ryggen på kaminen.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.