Hej

Jag har en 50 år gammal uppfart på 125 m2 som jag i år har tänkt asfaltera alt. lägga stenplattor på. Uppfarten är idag grusad och det ligger på duktigt packad lera-silt. Det jag undrar över är:

1. Hur mycket skiljer sig underlaget beroende om man väljer asfalt eller plattor?

2. Hur mycket måste göras med det underlaget jag har? Kan man slippa någon del eller är jag tvungen att göra allt från början?

Novisen (som har mycket att lära)
 
Kravet på stabilt underlag är samma för plattor och asfalt. Möjligen marginellt tunnare makadamlager under plattyta eller yta med marksten. Då plattorna blir lite tjockare ihop med sättsanden.
För att veta om du måste gräva bort och ersätta underlaget eller inte så bör du gräva ett hål i någon kant för att se vad underlaget består av. Men troligen så måste du byta ut de översta 30 cm i vart fall.
 
Tack för svaret!

Underlaget är lera och åter lera som packats av bilkörning i 50 år. jag har grävt ca 40 cm ner och inte hittat annat än leran och enstaka sten.

novisen
 
harry73
Hur funkar uppfarten idag? Blir det lerigt under tjällossningen? Får du spår när det är blött?

Kör sopbilen på din uppfart, eller är det bara personbilar.

Hur mycket grus har du nu?

Bäst är att ha ett lager med grus under asfalten (30 cm räcker alla gånger för en uppfart) ser bara till att vattnet dräneras bort ur gruset. Chansen att regnvattnet försvinner i packat lera är obefintlig.
 
Som sagt gräv ur leran och ersätt med makadam, 30cm räckr gott och väl.
och glöm inte att lägga markduk innan du kastar i gruset.
 
Tack för era svar!

Idag körs bara personbilar på uppfarten och har nog varit så alla år. Jag har inte haft några problem med lervälling på uppfarten däremot bildas vatten pölar vid två ställen efter regn. Det brukar ta någon dag innan det har runnit undan. Det ligger bara ett par cm grus idag.


Gräva ur 30 cm o sen grus lät som ett dugligt sommarjobb! Kan man hyra ungar från kommunen tro? ;-)
 
Ganska dugligt? 0.3m *125 m2 = 37,5m3 i lera

Hoppas du inte ska handgräva...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.