Funderar febrilt på bästa helhetslösningen när det gäller värmen i huset, vattenburen el idag i ett enplans hus med källare. Tycker att det verkar bli dyrt med bergvärme eftersom vi behöver låna det beloppet (behöver då "spara in" lån + ränta innan vi kan tillgodoräkna oss någon vinst på det hela), fjärrvärme är det inte förberett för. Dessa pumpar, luft/vatten m fl, känns som att det inte kommer att ge någon jätte fördel heller. Eldstad då? Finns en i källaren och funderar på att sätta in en på bottenplanet för att stödelda. Får dessutom något som fungerar vid strömavbrott (kanske fånigt att tro att det blir några längre såna) och en "mysfaktor" men är det bara att lura sig själv? En eldstad är inte gratis heller!

Vi gör av med ca 30 000 kWh per år, då ingår poolen på sommaren (uppvärmd med värmeväxlare). Hur sjutton tänker man???
Finns inga facit men hur tänker ni???
 
När det gäller eldstad så har vi en kakelugn mitt i huset och den är väldigt skön att ha eftersom vi har drabbats av ett par längre strömavbrott. Utan den hade uppvärmningen utav huset dessutom blivit bra mycket dyrare eftersom vi har direktverkande el...
 
harry73
Om jag gör en snabb kalkyl av din situation med följande ingångsvärden
Investering = 150 000 kr
Ränta = 5%
Besparing = 15 000 kWh/år
Rörliga delen av elkostnaden = 1,3 kr/kWh
Går du med vinst efter 15 år

Om jag räknar med en investering på 50 000kr och en besparing av 10 000kWh/år går du med vinst efter 8 år

Hur mycket el du sparar och vad bergvärme eller luft/vatten kostar kan jag inte exakt svara på men helt orimligt är mina antaganden inte.

Eftersom din pool använder mycket energi sommartid när en luft/vatten pump fungerar bäst tycker jag att du borde satsa på en luft/vattenpunp, eller så kan du kolla om solvärmepaneler kan vara en lösning för dig.
 
Börja i rätt ände, isolera ordentligt, täta fönster och se över ventilationen sätt helst i ett FTX
 
Ja det där är inte lätt... Vad jag uppfattade i höstas när vi valde är att luft/luft funkar bra på ett plan, så länge det inte blir för kallt. Har man två våningar kan det behövas två aggregat. Luft/luft och en kamin kan vara en idé, men då gäller det att man kan elda när det bli riktigt kallt. Luft/luft och en elpatron kanske?
Luft/vatten verkade sådär, pumparna är riktigt dyra.
Hos oss slutade det med bergvärme, känns stabilt och komfortabelt. Priset enligt offert är 130000, det ska inkludera borrhål, dragning in till pannrum, pump, installation, ett extra element mm. Vad slutsumman blir med vissa extrajobb på löpande räkning återstår att se, installationen är för tillfället halvfärdig (har ett borrhål och en pump, blir troligen hopkopplade imorn).
Innan vi bestämde gick vi på husmässa och pratade olika lösningar med säljarna. Var även på en "Värmepumpskväll" som kommunen ordnade och läste X antal broschyrer. Efter all info fick vi till slut en uppfattning om vad som kändes rätt för oss i vårt hus. Vi ville ha komfort, och det skulle bli en stor investering i vilket fall som helst eftersom den befintliga pannan hade överlevt sig själv ett par gånger om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.