Håller på att bygga om köket och det vore trevligt att ha downlights (spottar) på några ställen. Men hur mycket jag än läser blir jag inte klokare.

Förutsättning:

Har rivit ner vårat kära(?!) gamla barracuda tak, och reglar med 45*45 på gips, på det ska det upp 11mm huntonit skivor. I dessa vill jag placera downlights dels över arbetsbänkarna och dels som allmän belysning ute i rummet.

Frågor:

Går det att montera downlights eller ska jag glömma det?

Om det går vad ska man välja då, tänker på framförallt på spridningsvinklar och så? Vill gärna ha några spottar som går att vinkla.

Någon som kan kasta ljus över min tillvaro?
 
Vanliga downlights med Gu10 eller MR16 fattning behöver en potta över på ca 15cm. Vill du ha sådana får du ta upp hål i gipstaket och fälla in dom.
Ett enklare alternativ är att köra med möbelspottar eller ledarmaturer som inte behöver pottor.
 
Kingston skrev:
Vanliga downlights med Gu10 eller MR16 fattning behöver en potta över på ca 15cm. Vill du ha sådana får du ta upp hål i gipstaket och fälla in dom.
Ett enklare alternativ är att köra med möbelspottar eller ledarmaturer som inte behöver pottor.
En variant av "möbelspottar" som jag tror passar är Hide a lite 1210 (alt. 1204) 20w halogen som bara behöver 5mm luftspalt över, inbyggnadsmått 19-22mm, vilket gör att dessa går att sätta i ett nedreglat undertak med 25mm reglar och gipsskivor (vilket ger 16-19mm luftspalt).

Med en låghöjdstrafo så kan du gömma allt i 25mm nedreglat tak och tjäna 20mm takhöjd mot 45mm reglarna. Annars, kör på med 45mm reglar och njut av att veta att du har rejält luftspalt och en trafo som inte måste vara inklämd.

https://www.elbutik.se/product.html/1210-downlight-matt-glas?category_id=910
 
jarlen84 skrev:
En variant av "möbelspottar" som jag tror passar är Hide a lite 1210 (alt. 1204) 20w halogen som bara behöver 5mm luftspalt över, inbyggnadsmått 19-22mm, vilket gör att dessa går att sätta i ett nedreglat undertak med 25mm reglar och gipsskivor (vilket ger 16-19mm luftspalt).

Med en låghöjdstrafo så kan du gömma allt i 25mm nedreglat tak och tjäna 20mm takhöjd mot 45mm reglarna. Annars, kör på med 45mm reglar och njut av att veta att du har rejält luftspalt och en trafo som inte måste vara inklämd.

[länk]
Tack för lite länkar, känns som jag börjar hitta det jag behöver nu!

1204 faller mig vid första anblicken bättre i smaken än 1210, 1210 är ju vinklingsbar men i plast?! Är lite skeptiskt mot allt i plast (känns ofta billigt och låg kvalité) Är det någon som har klämt lite på dem och vet om det känns billiga eller om man inte tänker på plasten?
 
1210 i plast? Blev tvungen att kolla på mina 1210 o de är inte i plast! Inköpta o monterade innan jul. Vi är helnöjda med våra som sitter i en hall på våning 2 ovan trappan! Vi valde dock att sätta trafon på vinden istället för att klämma in dem mellan råspont och gips.

Lycka till!
 
Uppfattade det som att de var i plats när jag läste beskrivningen. Om armatur i plast.. Men är de i metall är det ju bara bra!
 
Jag tror dom är i plast. Eventuellt kan det vara kromaterad plast (ja det går att göra) vilket känns som metall. Då brukar det handla om konstruktionsplasten ABS+PC vilket är en av de vanligaste plasterna i bilar och motorutrymmen och är relativt hårt och säkert (till skillnad från PP som är "pulkaplast").
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.