Hej,

bor i en vindsvåning i ett bostadsrättshus modell äldre. Senaste året har det börjat lukta rejält med avlopp i lägenheten och jag har spårat det till att det kommer via taket in i min lägenhet, och in i taket via luftningsflikar från ett avloppsventilationsrör som sitter på taket lite längre ner. Dvs när det blåser upp längs med taket så att säga, så går stanken rakt in i taket och via kalldraget ner i lägenheten.

Förutom aspekter i tätningen av innertaket (vilket inte går att göra perfekt pga andra anledningar) så undrar man ju varför det öser ur sig avloppsstank ur den här ventilationen?

Jag trodde sådan ventilation är till för att suga in luft för att kompensera för undertryck i systemet när man spolar ut vatten/avlopp. Finns det någon rimlig anledning varför det skulle tryckas ut luft där?

En ledtråd är att det faktiskt ryker kondens från röret, dag o natt. Dvs det ser ut som om det spolas ut riktigt hett varmvatten, vilket ju torde generera stigande luft.

Detta korrelerar med att föreningen "fixade" så att det alltid skulle vara snabbt varmvatten i kranarna för nåt år sen, kan det vara så att de helt enkelt dratt en liten slang som tömmer 60-gradigt varmvatten i liten volym rakt ner i avloppet dygnet om, och det är det som gör att man ser kondensröken och att det öser ut avloppslukt på taket?

Kan man installera ventiler så bara luft kan sugas in där och inte åka ut?

/Björn
 
thebear skrev:
Jag trodde sådan ventilation är till för att suga in luft för att kompensera för undertryck i systemet när man spolar ut vatten/avlopp. Finns det någon rimlig anledning varför det skulle tryckas ut luft där?
Helt normalt, både vinden och "skorstenseffekten" kan göra att det kommer ut luft ur ventilationen.


thebear skrev:
Detta korrelerar med att föreningen "fixade" så att det alltid skulle vara snabbt varmvatten i kranarna för nåt år sen, kan det vara så att de helt enkelt dratt en liten slang som tömmer 60-gradigt varmvatten i liten volym rakt ner i avloppet dygnet om, och det är det som gör att man ser kondensröken och att det öser ut avloppslukt på taket?
Inte troligt eftersom det skulle vara ett vansinnigt slöseri med energi och vatten. Varmvattencirkulationen brukar drivas av en pump som cirkulerar tillbaka vatten till värmeväxlaren eller varmvattenberedaren som producerar varmvattnet.



thebear skrev:
Kan man installera ventiler så bara luft kan sugas in där och inte åka ut?
Ja, sådana ventiler finns, men kan ge driftstörningar t.ex. när det blir kallt och allt kondensvatten gör att den fryser fast.
 
thebear skrev:
En ledtråd är att det faktiskt ryker kondens från röret, dag o natt.
Fuktig luft finns i alla avloppsrör och är det kallt ute så blir fukten/ångan synlig - normalt under vintertid. Visa avloppssystem behöver både in- och utluftning ur avloppsrör. Luften sugs in när man spolar i lodräta rör men sen måste ju luften försvinna ut för att göra plats för vatten som kommer. Finns det inget annat avluftning längre bort i rören så används samma rör vid båda tillfällen fex om man har en tätt avloppsbrunn eller om brunnens avluftning blivit insnöad/täppt till. Skorstensdraget som uppstår i en varm avloppsrör driver också på att avlopslukten sticket uppåt.
Minska undertrycket i huset så kanske minskar insug av avloppslukten.

När man fixas snabbt varmvatten så låter man vatten cirkulera i en stängd cirkulationssystem så du behöver inte vara orolig att man slösar med het vatten på något dumt sätt. Det enda som kostar är pumpens drift och värmeförluster under cirkulation men vinsten av vattenbesparing och snabb tillgång till varmvatten överväger kanske kostnader?
gaia
 
gaia skrev:
Fuktig luft finns i alla avloppsrör och är det kallt ute så blir fukten/ångan synlig - normalt under vintertid. Visa avloppssystem behöver både in- och utluftning ur avloppsrör. Luften sugs in när man spolar i lodräta rör men sen måste ju luften försvinna ut för att göra plats för vatten som kommer. Finns det inget annat avluftning längre bort i rören så används samma rör vid båda tillfällen fex om man har en tätt avloppsbrunn eller om brunnens avluftning blivit insnöad/täppt till. Skorstensdraget som uppstår i en varm avloppsrör driver också på att avlopslukten sticket uppåt.
Minska undertrycket i huset så kanske minskar insug av avloppslukten.
Ja ok... tack för svaren! Vi har som möjlig fix att förlänga röret ett par meter upp i luften och hoppas då att lukten inte ska blåsa in i min lägenhet.

Det skumma är att jag bott här i 8 år och det är bara sista 1-2 åren nu som det luktat något, och det har blivit värre och värre senaste månaderna. Det var därför jag började spekulera i om någon annan omkoppling i huset av VVS-systemet orsakat detta. Avloppsventilationsröret på andra sidan av taket sitter precis bredvid mitt andra fönster och där kommer aldrig någon lukt.

Jag ska nog försöka få "vår" VVS-kille att komma och försöka spåra ev. skillnader också.

gaia skrev:
När man fixas snabbt varmvatten så låter man vatten cirkulera i en stängd cirkulationssystem så du behöver inte vara orolig att man slösar med het vatten på något dumt sätt. Det enda som kostar är pumpens drift och värmeförluster under cirkulation men vinsten av vattenbesparing och snabb tillgång till varmvatten överväger kanske kostnader?
gaia
Mmm jag vet att det är så man ska göra. Jag hoppas bara de som renoverat huset byggt det så som du beskriver :)

Mvh
/Björn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.