Tjo!
Detta är väll lite utav en kombofråga, men så här ligger det till.
Vi skall ha någon form av värme troligtvis bergvärme, men då vill jag kunna stöd elda såvida det inte blir vedpanna men nog om detta.

Problemet är att den lokala skorstens...... säjer att inte får vara något brännbart närmare murstocken än 2dm, men hur kan man ta reda på detta utan att behöva bryta upp golven på minst två av tre plan.... vinden var ok sa han men mellanvåningen måste kollas upp. :S

Finns det något sätt att röntgagolven eller regelkännare eller liknande som man kan använda till endamålet.

Visst vi skulle kunna sätta rör i skorstenen men vi har 9strytor varav fem är rökgångar två är 5m, två eller tre är 7m, och den sista till källaren är 10-12m blir ju billigare att mura ny skorsten... :|
 
Redigerat av moderator:
2dm??? Ta dit någon annan...
Är det ett gammalt hus där det tidigare har funnits en eldstad? Då borde det vara ok ändå genom provning under X antal år.
En variant kan ju vara att installera en kamin eller vad du nu tänker ha och låta sotaren mäta temperaturen på murstocken när du brassar på. Med största sannolikhet kommer det inte att vara några problem (kolla upp detta med någon expert på plats, det kan ju vara något jag förbiser här..).
 
Ang din andra fråga borde en regelavkännare hitta bjälkarna utan större problem. Har du ett trägolv kanske du kan hitta en och annan spik där regeln är.
 
Ja det har totalt varit 4 eldstäder plus kokspanna i källaren på slutet dock innan vi tog över.
Dessa togs ut på 70talet tror jag, vi har vedspis just nu men tanken var att installera en kökspanna som stöd för bergvärmen på vintern och eventuelt en kamin i tvrummet.

Det var när jag kom in på kökspanna han började yra om att det var klassat som nyinstallation och skulle vara si och så etc etc bla bla.

Jag vet inget om detta och böjra diskutera med "tjänstemän" ids jag inte.

Jag får helt enkelt ta kontakt med någon som jobbar med detta och se vad de säger.

Ang. trägolv så har vi det men de har varit väldigt seriösa de som har byggt detta hus så det finns inte en spikskalle synlig i golven från -33 :)
 
Redigerat:
Ola78
Eftersom du inte har några spikrader är en annan lösnin ,bortsett från regelsökare då, ta försiktigt bort en golvlist som löper vinkelrät mot det håll som du tror att bjälklaget ligger på, Eftersom du har gamla trägolv har du antagligen en ganska stor springa mellan golv och vägg där du kan se bjälkarna. Så har det i alla fall varit i vårat hus som har trägolv från 20-talet. På detta sättet får du i alla fall en fingervisning var bjälkarna går i förhållande till eldstaden. Sen håller jag med kalubah, 2 dm låter mycket. Min skortensmästare sa när jag ringde till honom om våran murstock att brännbart material ska vara minst 1 dm från murstock, ändträ var tillåtet likaså om tapeter på murstock, men helst skulle man måla den med värmebeständig färg.
 
Det där med värmebeständigfärg anser jag dock är överskattat i detta fall.
För om du inte kan hålla i muren har större problem ;)

Jag antar att det är sotaren man ringer och pratar med i detta fall, eller är det en annan myndigeht?
 
Redigerat:
Ola78
Repaterion skrev:
Det där med värmebeständigfärg anser jag dock är överskattat i detta fall.
För om du inte kan hålla i muren har större problem ;)

Jag antar att det är sotaren man ringer och pratar med i detta fall, eller är det en annan myndigeht?
Jo, kan nog hålla med dig om färgen. Om muren blir så varm tror jag knappast att det räcker med 1 dm till brännbart material och färgen lär väl inte hålla heller i så fall. Nu var det min sotare som sa detta men jag har inte märkt något på våran murstock i alla fall och den är målad med vanlig putsfärg. Ring du till sotaren, det är ju även de som ska besikta allt sedan också så då borde de kunna ge dig råd om vad som gäller angående regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.