Vi planerar för ett taklyft och total renovering av vår gamla villa och har nu kommit upp med nån typ av planlösning. Man kan nog aldrig få för mycket ideer och synpunkter, så vad tycker ni?
Det nya taket blir ett manzard-tak och brytningen på taket är streckat.

Kom med åsikter!
 
Källarvåning: Inga synpunkter.

Första våningen: Den vanliga diskussionen om att ha trappa precis innanför entrén, med allt vad det medför med slask, grus och lera som man tvingas trampa i varje gång man ska gå upp till övervåningen. Jag skulle också vilja ha mer utrymme för garderober etc i anslutning till entrén.
Badrum på 11 kvadrat känns onödigt rymligt om ni bara ska ha de inritade funktionerna! På den ytan får man plats med både dubbelbadkar, dubbla handfat och bastu...
Med den utritade möbleringen i vardagsrummet, var hamnar TV? Eller ni kanske inte tittar på TV, eller tänkte bara ha en på övervåningen?

Översta våningen: Jag har aldrig gillat att man går direkt från vardagsrum/motsvarande till en wc. Vad skulle ni säga om att flytta runt så att det stora sovrummet hamnar i nordöst, med klk ner mot sydöstra hörnet, och så wc där soffan är ritad idag, och allrum/tv-rum i söder, med utgång till balkongen? Då får du dessutom rökgången i allrummet istf i sovrummet, kanske bra om man senare vill ansluta en kamin för mysfaktorn.
 
Tack för synpunkterna. Möbleringen är ju inte pemanent. Däremot har vi lite utrymmes-problem med just v-rum på plan 1. Har en fundering på att rotera köket för att ev. kunna få ett något kvadratiskt v-rum. Likaså förvaring och trappen. Vet inte riktigt vart trappen skulle vara om man inte vill offra ett sovrum nere och/eller uppe. Så som huset är utformat och inte obegränsat med pengar känns det som man får kompromissa någonstans.
Åsikten om översta planet är intressant! Fast samma gäller ju här. Det vore schysst med balkongen i sovrummet, men ändå också ett större allrum... Jag funderar vidare på dina lösningar. De var mycket intressanta
 
Ni kanske kan göra en u-formad trappa istället? Då kan ni ha den på samma ställe men att den inte börjar vid dörren.
 
Tanken är att det ska vara tätt mellan KV och Plan 1 och trappen ner till KV går i trappen upp till plan 2, om du förstår vad jag menar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.