Hej!

I tidigare tråd på forumet http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/137810-pannrumsplanering.html har jag beskrivit och fått hjälp med att bygga vårt nya pannrum för en Effecta Lambda 60. Anläggningen har varit i drift i cirka 2 månader med få eller inga problem och därför blir jag lite snopen när det nu börjat strula lite.

Problemet jag har är att överhettningsskyddet på pannan slår till vid 95 grader, visserligen är ju det korrekt, men när tanken bara är halvfull känns det ju lite snopet. Laddkopplet visar då ca 96 grader från panna, ca 65 grader till pannan och för tillfället 45 grader från tanken. Blandningen stämmer m.a.o enligt spec på laddkopplet och enligt Effectas rekommendation gällande temp till panna.

Temp på panna och laddkoppel visar samma så mätfel på pannan tror jag inte heller att det är.

Laddkopplet är en ESBE LTC 171 som är dimensionerad för 75 kW och röranslutningarna mellan panna och tank är 1 1/4"
Min fundering för tillfället är hur mycket era laddkoppel låter? När temperaturen från pannan ligger under ca 90 grader går mitt laddkoppel tyst, jämt och fin, men vid temperaturer över detta vill det gärna knäppa och låta som om det var luft i ledningen. Hur beter sig era laddkoppel?

Jag har gått igenom och känt på samtliga kopplingar (blå rör, lin och linpasta) varför jag tycker att jag inte borde ha någon koppling som suger tjyvluft.
Finns det någon metod att hitta eventuella tjuvluftställen?

Jag är liksom lite förvirrad eftersom problemen kommer nu och då har jag ju utan problem driftsatt hela anläggning och därmed "avluftat" 5 kbm vatten utan dessa problem.

Förslag?

Mvh Martin
 
För litet laddpaket? Nån som skrev tidigare Effekta 60kw kunde ge upp till 90kw med prima björkved.(mätt med energimätare).
 
Ja visserligen skulle väl det kunna vara så, men jag eldar med tall och gran som legat i ett år så det är ju inte "högeffektsbjörk" ;-) De är dessutom inte så klena utan ligger på runt 10 cm i diameter.

Det har ju dessutom eldats med detta under 2 månader så problemet borde ju uppstått tidigare kan man tycka eller gör jag någon tankevurpa?
 
Men om man resonerar så här då?

Problemet måste ju bero på att pannan lämnar högre effekt än laddkopplet hinner skyffla undan? Följdfrågan blir då: Är det laddkopplet eller pannan som är orsaken?

Om man börjar med panna så har jag förstått det som att det som ger för hög effekt ut från pannan är om man lägger i för klen ved. Vad mer kan orsaka för hög effekt? Otäta luckor? För bra tubulatorer? Rökgaserna ligger på cirka 200 grader och 1 meter ner från toppen i skorstenen cirka 100 grader
 
Tror inte man kan skylla på panna,är ju en lambda styrd,ska väl inte kunna övertända o jävlas? Du har ingen misstänkt "luftficka/ånglås" någonstans?
 
Vad kräver pumpen för tryckhöjd vid 95grader? Du kör väl övertryckfritt system och kanske bara har 0,15bar i övertryck...

Rätta mig om jag har fel men kanske detta kan ha nåt med saken att göra?

Ju högre temp ju högre tryckhöjd kräver pumpen...


Otäta luckor kan vara en orsak till hög rökgastemp, men 200 grader är helt normalt...
 
Redigerat:
Nu har jag ägnat eftermiddagen åt att felsöka och det enda som jag lyckats hitta var en unionskoppling som möjligen kunde dras lite till. Hurvida det var orsaken eller inte återstår att se.

Ånglås/luftficka ska jag inte ha så vitt jag vet, högsta punkt mellan panna och tank ansluter vidare med stadigt lutande rör mot expansionskärl och det bubblar i kärlet med jämna mellanrum....

Tryckhöjden var något nytt som jag helt missat isåfall, men det som talar mot den teorin är ju att det funkat klanderfritt i 2 månader.

Fick i 90 grader rakt genom tanken iallafall så nästa sväng att prova blir väl i helgen för att se om det gjorde någon skillnad med den åtdragna unionskopplingen....
 
Löst symtomen tillfälligt genom att ta ur 2 tubulatorer vilket gör att panna ligger på cirka 90 grader i drifttemperatur. Det låter fortfarande som om jag får luft i laddkopplet då panna kommer över 85 grader, men för tillfället har jag inte riktigt någon bra idé kring varför. Misstänker dock att det har med systembygget att göra, men jag måste tänka en sväng till kring det.
 
Hallå Tigger!

Kan du förklara lite hur röret som går rakt upp från laddpaketet är draget? Vart går böjen längst upp?

 
Om du kör övertrycksfritt tror jag att analog är sanningen på spåren i #6. Det du kallar luftljud vid högre temp är nog snarare kavitation och lokal ångbildning pga undertryck vid pumpens inlopp och hjul. Du kan se vad NPSH är vid olika temperaturer för den pumptyp som är inbyggd om du hittar data för den.

Ett test du kan göra är att sänka pumpkapaciteten om den har flera steg, med dina korta och grova rör krävs inte mycket pumpning för 60-90kW vid din difftemp.
 
Analog, Vid den övre böjen ansluter rör som med konstant stigning går till tanktopp och med fortsatt stigning vidare till expansionskärlet som det ansluter till i botten via ett vertikalt rör. Systemritningen i inlägg 65 i tråden för pannrumsbygget ska vara korrekt avbildning.

GK100: Jag är inne på samma spår, för övertrycksfritt kör jag. Om jag hinner idag så ska jag plocka bort laddkopplet och demontera pumpen för att se hur den ser ut. Misstänker att pumphjulet möjligen har blivit skadat av kavitationen vilket gjort att den tappat effekt. Vid första eldningarna prövade jag att köra laddkopplet på mindre hastighet och det funkade, fick då rådet att öka hastigheten för att förhindra lokal kokning i panna och har kört så sedan dess.
 
Pumpen i laddkopplet är en WILO RS 25/7-3 och på deras webbkatalog kan man hitta följande info för WILO RS25/7:

Min. tilloppshöjd på sugstutsen [m] för att förhindra kavitation vid flödestemperatur

Min. tilloppshöjd vid 50°C/95°C/110°C 0,5/3/10 m

Vilket förklarar det hela. Irriterande, men skönt att veta orsaken, nu är det åtgärden som ska redas ut bara.

Som jag ser det har jag följande alternativ:

1. Hitta ett laddkoppel som inte kräver tryck på sugsidan
2. Flytta öppna expansionskärlen till våningen ovanför eller liknande, är ju begränsad av takhöjden på 2 meter i pannrummet
3. Byta öppna expansionskärlen till slutna dito ställa förtrycket till 0,4 bar och på så sätt klara laddkopplets tryckkrav och samtidigt ha marginal till min rektangulära tank. (Fast då får jag väl Matss på mig :p och ärligt talat så är det inget jag har lust med....)

/M
 
Har aldrig sett problemet, man lär sig mycket här...

Om det funkar att köra på lägre hastighet är ju det den enklaste lösningen.

En annan är att sätta en till pump mellan paketet och tanken, då borde du kunna köra laddpaket på lägsta fart och ändå få bra flöde när laddp. börjar öppna.
 
Pratat med Wilo och förtrycket krävs oavsett pumphastighet. För att citera han jag pratade med var pumpen "usel på att suga" men fanns det förtryck var den bra på att ge flöde.

Ska börja med att kolla laddkopplet, har jag haft "otur" så har jag fått skador på pumphuset och pumphjulet, men det bekräftar isåfall teorin om kavitation.
 
Tror inte att kavitationen kan ge skada på samma sätt som i ett hydrauliksystem, är ju inte mycket till tryck i en värmeanläggning, men är lite osäker på detta.

Om nu problemet är kavitation så skulle en lösning kunna vara att sänka laddtempen med en lägre termostat i laddkopplet, nackdelen med detta är att tanken inte blir lika varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.