Jag har ett fristående uterum som jag inte använder, som jag tänkte konvertera till ett redskapsskjul/förråd.
Sitter en massa glaspartier idag (bruna!), halvdålig panel (brun!) och taket är ett plasttak där tätningen på skruvarna/spiken verkar ha sett sina bästa dagar.
Så min tanke var att byta panelen och måla i nån roligare färg, sätta igen alla glaspartier, montera förrådsdörrar och byta till ett vettigare tak.
Känns som en förhållandevis kostnadseffektiv makeover.
Uterummet står på plintar idag och tanken är väl att kanske nån gång i framtiden gjuta en platta här istället. Är inte säker hur jag ska göra och hur mycket pengar jag är beredd att lägga på detta projekt så därför låter jag det bero lite.

Men till frågeställningen.. Hur mycket jobb är det att gjuta en platta där det idag är plintar och en befintlig byggnad?
Något speciellt man bör tänka på? Speciellt tillvägagångssätt? Hur kinkigt är det att börja gräva en massa runt plintarna?
Vet inte hur djupa plintarna är (eller ens hur många dom är) men om man inte gräver hela vägen ner bör väl risken för sättning vara ganska liten? (Uterummet har stått där iaf i 20 år)
Tanken är väl isf att dra ett varv LECA runtom och gjuta däri! Eftersom det hela är en kompromiss så är det ganska stram budget.
 
B
varför vill du ha platta?
platta för ett enkelt förråd/skjul ?
 
Redigerat av moderator:
byggare henke skrev:
varför vill du ha platta?
platta för ett enkelt förråd/skjul ?
För att jag vill ha isolerat och möjlighet att hålla plusgrader på vintern.
Kommer isf förvara trädgårdsmaskiner, gokart samt ev verktyg därute.

Det som verkar vara den största utmaningen är att få dit syll så man får det någorlunda vindtätt!? Men det enklaste är kanske att bara lyfta hela skiten med domkraft och stoppa in syll under de stående reglarna som sitter i plintarna idag!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.