Går en utbildning nu på Yrkesvux. Ska läsa 1400 timmar här sen gå ut på praktik. Har börjat höra lite ryckten nu i skolan att allt bara är en bluff. Att man likaväl kan gå ut direkt som praktikant utan att lägga nästan 1 år på skolan. Hur ligger det till? Känns ju förjävligt annars. Är det så att vi som går skolansutbildning bara läser 3500 timmar innan vi bli fullbetalda och dom som går ut som lärling direkt får läsa 5000+ timmar?
 
B
lärling kommer du va i ett visst antal timmar. du får inget yrkes bevis utan du kan redovisa hur länge du jobbat
 
Ja självklart. Men det jag undrar är kommer jag som går en utbildning, Och en kille som blir lärling direkt gå lika många timmar? För jag har hört 2 olika vertioner om det!
 
T
Du kan gå som traditionell vuxenlärling hos något företag i två år, under tiden så läser du teorin på distans via internet. Lönen är i etapper, typ ingångslön 70 kr, sedan 100 kr osv.

Så ring runt till företag och fråga om plats, kanske inte världens lättaste att få napp men man kan försöka.
 
Redigerat:
B
du kan gå som lärling på företag eller skola och sen lärling. samma tid måste utföras innan du får bli fullbetald
på skolan ska du få genom av teoretiska ämnen inom bygg. som ritläsning och annat vet ej riktigt vad plattsättare läser.
jag valde att läsa all teori bara för att ha breddare kunskap.
 
Jaså för jag har gått bygg på gymnasium innan, fast det var plåtslagare. Läste då alla ämnen ritningläsning, data projekt företag ja allt. Men slutade i 3an. Så jag kan likaväl gå ut som lärling nu direkt? Istället för att lägga tid på skolan? Där jag knappt gör något?
 
B
det är bra att ha förkunskap då ingen egengtligen har tid med en traditionel lärling.
som lärling ska du ju ha en mentor hela tiden. men hur går det i ett litet badrum?
får ni någon våtrumsutbildning genom skolan?
 
Redigerat av moderator:
ja det får vi.
 
B
på skolan har du tid på dig att se vad för fel du gör och rätta dom.
så gå utbildningen klar. så får du lite mera erfarenhet än innan.
 
Jag gick som traditionell lärling, dvs ingen skola alls. Då fungerar det så att jag fick läsa den teoretiska biten hemma på egen hand. 3 tjocka pärmar och efter att ha avklarat alla lärlingstimmar så gjorde man ett prov. Nu vet jag inte hur det är med provet längre men jag tror jag slapp 2000 lärlingstimmar jämfört med en som gått i skola.
 
B
2000 timmar motsvarar ju ungefär teori dagar i skolan.
traditionell lärling som vad?
 
Traditionell lärling som plattsättare. Att få yrkesbeviset tog bara 1 år och 8 månader. Om man är över 20 år när man börjar sin utbildning så är timmarna färre, de grundar dom på att man är troligtvis mer säker på vad man vill bli när man äer "vuxen". (inte min åsikt utan vad jag fick till svar när jag frågade någon på BYN)
Och jag kan inte påstå att jag satt i 2000 timmar hemma och pluggade utan snarare 100-200.
 
B
jag menar 2000 timmar motsvarar en viss tid i skolan.
och sen gör man ju det snabbare hemma
 
Ja absolut, men de är ganska orättvist att man slipper ca 1800 timmar om man går som traditionell lärling kan jag tycka.
 
B
lite skillnad på trad ock skol lärling.
jag fick aldrig göra fel som trad lärling
på skolan kan man testa göra fel och sedan rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.