När vi köpte huset satt det en luftvärmepump installerad, det var inget jag noterade under visningen eller som stod i objektbeskrivningen.

Inte heller visste jag att man var tvungen att tömma ur kondens/spillvatten(?) ur uppsamlingskärlet utomhus, så det tokfrös när vintern kom :) Bara att hacka loss med spett.

HAr hittat lite anteckningar från gubben som bodde här innan, har har rengjort filter från damm och diskat dem ibland, typ 2-3 ggr per år.

Hur "tar man hand" om en LVP? Ska utomhusdelen underhållas? Det är ju en maskin med rörliga delar... Ska den rengöras? Smörjas? Inspekteras?

Räcker det att bara dammsuga filter, torka av och rengöra inomhusdelen?

Vore guld om någon kunde instruera lite eller peka mig i rätt riktning. LVP värmer på bra, men man vill ju att den ska hålla länge :)
 
Läs bruksanvisningen.
 
Utedelen rengörs lämpligen sommartid när pumpen är avstängd. Blås rent kondensorn med tryckluft om det finns skräp på den. Ingen smörjning eller dylikt krävs.

När det gäller innedelen så rengör man filter med hjälp av dammsugare var fjortonde dag eller en gång per månad beroende på hur dammigt man har inomhus. Hur ofta du måste göra detta lär du upptäcka efter en tid.
En gång per år bör man blåsa rent innedelens lameller med tryckluft.
Detta bör räcka förutom vanlig rentorkning av plastskalet vid behov.
 
Låter som att de inte behöver "särskilt mycket underhåll" i mina öron med andra ord...

Tryckluft, skulle det tänkas kunna räcka med den varianten man köper på sprayburk då? Nog för att man säkerligen kommer att stå där med en till slut, men än är jag inte ägare till en egen kompressor :)


Och jo ja, manualen är ju ett bra tips den med, men de tenderar ju att innehålla 800 sidor tekniska fakta om kilowatt och hur man programmerar swingfunktionen... :p
 
echX skrev:
Och jo ja, manualen är ju ett bra tips den med, men de tenderar ju att innehålla 800 sidor tekniska fakta om kilowatt och hur man programmerar swingfunktionen... :p
Manualen har den fördelen att det kan finnas beskrivningar hur du demonterar olika delar för rengöring.
;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.