Marlene. Det mesta som odlas ute kan även odlas i växthuset. Vi har ännu inget växthus vilket jag skulle behövt till mina paprika och chiliplantor. En anledning till att inte ha för stora odlingslådor är att det ofta rekommenderas att man byter jorden varje år. Jag tror iofa att detta är lite onödigt för en hobbyodlare men om man råkar få lite väl mycket skadeinsekter ett år kan det vara bra om man kan sanera växthuset/byta jorden utan att bli ruinerad. Har man dåligt med kompostjord hemma så kostar ju bra jord en slant.
 
Hög lerhalt är bra i växthus eftersom det behåller fukten längre och jämnare. Många köper så kallad "jord" på säck (5 för 100:) som nästan bara är torv.

Angående planken så har vi haft 45x120 (2st på höjd) i nästan 6 år, ingen röta hittills då det torkar ut under höst/vinter. Nu när vi grävt ur alla trädrötter från träden runtomkring så kommer vi att ha den bortre kortsidan med jord i mark (rejäl duk underst denna gång) och resten blir med stenplattor och odling i krukor. Har man bara koll på bevattningen (vilken våran besvattningsdator sköter automatiskt) så är det klart skönare att odla i riktigt stora krukor
 
Bevattningsdator! Vad är det?
 
En enkel lösning är att odla direkt i säcken med jord. Glöm bara inte att tillsätta gödning, de flesta säckarna innehåller bara små mängder näring.
Jag tycker bestämt att det är trevligt med en vinranka i växthuset, även om man får hålla efter den så den inte tar över.
 
  • DSC00591.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att växthus fått en egen avdelning :)

Såhär gjorde jag mina planteringslådor.. Vanliga brädor som sen är målade och bara klätt insidan med sån här svart duk man lägger i rabatter och sånt för att hålla bort ogräs (minns inte va de heter i skrivande stund)..markduk kanske man kallar det :) Detta för att jorden inte ska sippra ut i mellanrummet jag har mellan brädorna..

vaxthus2.jpg

Jag skapade en tråd för ett tag sen som heter Visa ditt växthus.. Den kanske moderator skulle flytta till denna avdelningen istället..

Har fler bilder i den tråden om det är av intresse: http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/156518-visa-ditt-vaexthus.html
 
Jättefint växthus du har! Nu har jag flyttat tråden och ska lägga in en bild på mitt växthus också (under uppbyggnad).
 
Benny_o_Lina, hur djupa är era odlingslådor? Är de öppna ner mot marken? Vad brukar du odla i dem?
 
Tack för flytten av tråden..

Exakt djup på lådorna kommer jag inte ihåg just nu men ungefär 50 cm.. Dom är 10 cm under golvnivå eftersom detta sitter lite högre men från mark och upp är det ca 50 cm.
Dom står direkt på marken där jag har grävt bort gräsmattan och sen helt enkelt bara fylla i med jord..
På bilderna finns det inget i lådorna för dom är nya.
Växthuset sattes på plats i somras och då gjordes lådorna också så jag har inte hunnit odla nått än men det ska göras nu i sommar.

Blir mest litta tomat o morot..
 
Hur funkar det att odla i lådor på Altanen, jag vill ha plåttak, så man kan skotta bort snön på vinter!
Jag får ju inte in så mycket solljus...
Hjälper det att ha någon smal takremsa i plast, så man kan stå jämte och skotta bort snön?

Vinranka ska man absolut ha, borde väl inte bli något problem om man har den i en egen låda, ursnyggt när det klättrar upp för väggen och sprider ut sig i taket
 
abe skrev:
Hur funkar det att odla i lådor på Altanen, jag vill ha plåttak, så man kan skotta bort snön på vinter!
Jag får ju inte in så mycket solljus...
Hjälper det att ha någon smal takremsa i plast, så man kan stå jämte och skotta bort snön?

Vinranka ska man absolut ha, borde väl inte bli något problem om man har den i en egen låda, ursnyggt när det klättrar upp för väggen och sprider ut sig i taket
Det har jag testat på balkong tidigare när man bodde i lägenhet.. att driva vinranka i låda.
Visst fukar det men min t.ex. höll inte mer än ett par år sen började den då ut.
Antagligen för liten låda och för dåligt med jordbyte/näring.. men visst kan det funka.
 
Jo men visst måste det funka, men klart att lådan måste kanske vara rätt stor, och om jag fattat det rätt så behöver man tillsätta mask för att jorden ska bli bra.
Kompisen har 5st vinranker i stora keramikkrukor och dom växer jättebra, tror dom är 5-6år nu.
Han vill få dem till att växa till ett tak, dock skyddar taket inte mot regn men ger skugga.
Men hur lite takljus måste in för att växterna ska trivas?
Räcker det med glas i väggen?
 
Du behöver inte tillsätta mask i en kruka/stor låda. Masken bryter ner kompost, löv och sånt, har du inte tänkt lägga det i lådan så fyller masken ingen funktion och den kommer bli väldigt hungrig av matbristen.
 
Så det är bättre om jag blandar ner brunnen häst/höns gödsel(det har jag)?
Och ljuset?
 
Japp! Gödsel är bra större delen av året, inte alldeles för sent bara då växterna måste hinna förbereda sig för vintern. Det beror ju lite på var man bor också, när vintern kommer. Jag brukar inte gödsla efter juli, då har växterna två månader på sig att ställa om till kallt väder.
Hur lite ljus vinrankor kan klara sig på vet jag inte, har aldrig haft vin. Men rent generellt så vill ju växter växa "uppåt mot ljuset", om det då inte finns något ljus ovanför utan bara på sidorna så kommer de vilja ta sig dit på ett eller annat sätt.
Eller menade du att vinrankorna skall bilda ett tak och något annat växa under?
 
Vinrankor förbrukar stora mängder vatten. Därför är det mycket svårt att lyckas med krukodling. Allra svårast vintertid, vem tänker på att vattna när det inte finns blad på plantan. Lika viktigt att inte dränka den. Inget ovanligt att den dör under denna perioden. Vi har planterat direkt i marken och när man märker att den klarar sig, sen behöver man aldrig vattna. En jordodlad vinranka klarar frosten betydligt bättre än en krukodlad.

En allmän regel på ljusets betydelse för tomat gurka sallad och liknande är: 1% mer ljus ger 1% högre skörd. Regeln tillämpas ofta när man jämför rent eller smutsigt växthusglas, nytt eller begagnat glas, vitt eller färgat växthus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.