Har en inredd vind som jag för första gången har kunnat komma åt och inspektera. Vid besikningen fanns ingen tillgång till kryputrymmen så jag fick ta upp en lucka.

Bekymrar mig lite över hur det ser ut....det svarta på råsponten, är det mögel?
Enligt fuktmätare så är det mellan 12-14% fukt i sponten så det borde väl vara ok. Men påväxt kan det väl vara ändå misstänker jag?

Sen kan jag se att isoleringen ligger an mot råsponten på flera ställen och lyfter man på den så ser man ett lite gråskimrande lager...hmm känns inte bra.

Svårt att se på bilderna kanske, men vad tror ni?
 
  • IMG_1110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1124.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker med en amatörmässig blick att det ser bra ut!
 
PCLarsson skrev:
Tycker med en amatörmässig blick att det ser bra ut!
Det tyckte jag också men man blir alltid nojig som fan....allt som inte ser ut som "trä" är mögel i mina ögon. :S

Fuktkvoten i träet borde väl varit högre än de 12% jag kunde uppmäta?
 
Kunde se värre ut går väl att konstatera. Hur är det med lukten på vinden? Fuktkvoten nu må vara okay men den kan ha varierat över tiden eftersom du fått en viss "beläggning" på virket. Hur gammal är råsponten och när har de gjort något sist med vinden? Takstol och råspont ser ut att vara modell äldre men är glasfibern och den liggande plankan längs väggen nyare?

Oavsett så ser det ju ut att vara okay nu men det kanske är läge att övervaka vad som händer en tid. Speciellt om det nyligen är gjort något arbete som förändrat någon förutsättning
 
B
torrt och fint vind, finns lite mögel men ingen fara på taket.
varför vill du ha högre fuktkvot?
 
myrstack skrev:
Kunde se värre ut går väl att konstatera. Hur är det med lukten på vinden? Fuktkvoten nu må vara okay men den kan ha varierat över tiden eftersom du fått en viss "beläggning" på virket. Hur gammal är råsponten och när har de gjort något sist med vinden? Takstol och råspont ser ut att vara modell äldre men är glasfibern och den liggande plankan längs väggen nyare?

Oavsett så ser det ju ut att vara okay nu men det kanske är läge att övervaka vad som händer en tid. Speciellt om det nyligen är gjort något arbete som förändrat någon förutsättning
Det luktar ok, lite vindslukt men inte mögel. Vad jag vet så inredde man vinden någon gång 98...alltså ett ganska bra tag sedan.

Så takstolar och råspont bör vara orginal från 1939. Men helt korrekt så är alltså isoleringen och resterande från 1998.

Kommer givetvis att ha ett vakande öga där uppe och öppna upp några ggr per år. Dock borde väl det se ut som värst vid denna årstiden?
 
byggare henke skrev:
torrt och fint vind, finns lite mögel men ingen fara på taket.
varför vill du ha högre fuktkvot?
Jag uttryckte mig lite klantigt.

Menade att om det var problem med mögel och fukt så borde väl fuktkvoten varit högre än 12 %. :cool:
 
Gissar att vinden är minst 50 år och då kan det inte se ut som att det var uppsatt i går. Tiden sätter sina spår och någon gång har det säkert varit lite fuktigare än normalt där uppe, men gissar att det ser bättre ut än på många andra vindar som varit med lika länge.
 
Givet dom årtalen skulle jag vara nöjd med läget med tanke på hur virket ser ut.

Sätter du en inspektionslucka se bara till att den blir ordentligt tät
 
Känns betryggande. Har inte sett resterande vind eftersom detta var enda stället jag kunde komma åt.
Men å andra sidan så var detta i norr så det är alltså sidan som får minst uppvärmning....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.