Mikael_L
Forbo skrev:
Sen undrar jag varför det är så att somliga på det här forumet verkar ha extremt mycket otur med sina verktyg...
Om du nu tänkte på vad jag skrev, så har ju spikpistolen skjutit minst 14.000 spik, kanske 20.000.
En billig kina.spikpistol kanske inte håller längre?
Kap/ger-sågen, en makita, köpte jag begagnad av en snickare med egen firma, så den vet jag inte hur hårt och länge den gått.
Den billiga toolmate-cirkelsågen hade ett rent konstruktionsfel, klingan går inte att skruva åt tillräckligt hårt. Skulle jag fräsa ner axeln ett par tiondels mm kortare skulle den säkert fungera.
Klammerpistolerna krånglar i frammatningen av stift och går trögt i slagmekanismen och fungerar, men dock endast hjälpligt.

Jag skyller dessa verktygs tillkortakommanden mest med tillverkningskvaliten.
Jag har förövrigt själv reparerat spikpistolen och kap/ger-sågen.
I spikpistolen hade packningen blåst, så jag klippte till en ny.
Makita'n hade en tråd gått av i statorlindningen, som jag lödde ihop.
 
mattiasp skrev:
@Skalman: Man skall inte blanda bruk med en batterimaskin. Det vet du! Skäms!
Sorry :blushing:

Jag har ju en slagskruvdragare nu till allt skruvande så den vanliga används bara till hålsågar och till att blanda bruk med.
Den har dock klarat sig bra än så länge. :)
 
Redigerat:
Mikael L:
det var mer ett generellt konstaterande från min sida...men jag tror till exempel angående spikpistolerna att en livslängd på 15-20 000 spik är mer än tillräckligt för "hobby-behov"...kontra prislappen... har själv en Biltema dyckert-pistol som för sina hundralappar slått i ca 6-7000 dyckertar...och därmed fått på plats allt jag behövde för hela huset...räknar inte med att behöva den så mycket mer framöver förutom småsaker.... en Paslode hade varit "bättre", men ren kapitalförstöring för mig...

Makitan är ett annat kapitel....många rekommenderar beggade märkesverktyg, men jag är skeptisk...man har inga garantier kvar, och yrkesarbetare har slitit hårt med grejerna...som att köpa en begagnad taxi-bil...även om det är en mercedes så har den gått 50 000 mil och haft spyende ungdomar i baksätet...:)
(Sen har jag Makita-prylar..som jag älskar...men de är köpta nytt...)
 
Sorry för OT, men den här bilden är för dig mattiasp.

Se och njut. ;)
 
  • WP_000072.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla svar. Självklart har vi kollat vad vi får göra med huset (daddydj), samt försökt få så mycket som möjligt nedskrivet och signerat. De som hyrde det före oss har satt upp en hel del (fula, sneda och lutande) hyllor i källaren. Angående verktyg så är väl tanken att så småningom kunna köpa hus och göra lite mer själva:)

Tack så mycket Forbo för tips på andra verktyg som underlättar livet i hus.

Jag tar gärna emot fler tips, och räkna inte med att jag kan allt för mycket om verktyg, -med andra ord förklara för en glad och snäll "verktygsidiot" =D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.