Hej!

Som mitt namn antyder är jag helt ny med det där med att bo i hus (inte ens flyttat in än...)
Vi ska hyra ett hus och har idag i princip inga verktyg (ja okej hammare, skruvmejsel och lite annan smått o gott men ni förstår...)

Jag tänkte åka och köpa skruvdragare och borrhammare idag men kom hem tomhänt och förvirrad. Jag vill inte beställa verktyg -tar tid och risk för krångel, utan tänkte åka och handla. Tar gärna emot er hjälp!!!

Eftersom det blir rätt mycket verktyg kan jag inte lägga hysteriskt mycke pengar på var och ett, men jag avskyr "skräp", det måste hålla ett tag och fungera att använda. Vi kommer mest sätta upp hyllor, tavlor etc men även bygga enklare grejer i trä. I framtiden hoppas vi på att köpa hus och kunna renovera en del själva...beroende på hur det går för oss då vill säga:p

1. Vi har betongväggar i källaren som vi säkert inte kommer behöva borra jättemycket i men lite tavlor, hyllor etc måste upp -vad behöver jag för verktyg? Borrhammare? Eller går det, vilken en kille på Beijer sa, att använda en bättre skruvdrager till detta? (känner mig ganska tveksam till det alternativet?) Vilken kostnad är rimlig? Enligt en vän som bygger mycket får man en ok maskin för runt 1000:-, min plan var ca 1300kr. Vad ska jag köpa? Tips?!Vad ska jag titta efter?

2. Sen sa de på Beijer att vi troligen kommer väldigt långt på en skruvdragare, de tipsade om den som de hade extrapris på just nu för 799kr, en Skruvdragare psr 14,4 li. Bra köp? Annat tips? Samma här, vad ska jag titta efter?

Hur ska jag tänka? Behöver jag både och? Vilken ska jag lägga mest pengar på?

Har ni några andra bra tips på redskap och verktyg ni inte kan vara utan?

Än så länge består inköpslistan av Spade, snöskyffel, räffsa, såg och skruvdragare/borrmaskin då....

Tar tacksamt emot alla råd!
Och ser fram emot ett givande medlemskap på detta forum:)
 
Jag har en Bosch skruvdragare med slagborrsfunktion. Där är slagborrningen ett komplement, men det fungerar även i ruskigt hård betong med rätt borr. Dock är det inget man köper om man har mycket betonghål att göra, men den fungerar utmärkt till ett hål då och då. Skruvdragaren var dock ruskigt dyr...

Och, välkommen nye medlem!
 
Tack så mycket för tipset. Det är ju ett alternativ fast ekonomiskt lär det bli strunt samma då? Är det en ruskigt bra skruvdragare?
 
Jag tycker den är riktigt bra. Stark som sjutton (specad till 75nm), men vissa tycker att den är för tung, men de är nog bara för svaga! (Den väger över två kilo).
 
Med tanke på dina behov så skulle definitivt den gröna boschen på beijers räcka långt...enda nackdelen med den är att beijers erbjudande-paket bara innehåller 1 batteri...men om du inte ska skruva ett trädäck eller sätta upp gipsskivor, dvs skruva hundratals skruvar i ett svep....så klarar du dig på ett batteri.

Vill du upp något snäpp så är ju AEG och Metabo prisvärda i förhållande till väldigt bra kvalitet...

Borrhammare, köp en Biltema/Jula/ClaesOhlson-variant för ett par hundringar....de är oerhört effektiva och även de billiga varianterna klår en slagborr any day of the week... (Jag har själv borrat över 100 15 centimeter djupa 20mm hål i urberg med en Ferm borrhammare från Jula för 499kr...och den klarade det bra och överlevde....)

Sen, med den tusenlapp du sparat genom att inte bränna allt krut på en fräsigare skruvdragare än du behöver...har du tusen kronor att lägga på en bra vinkelhake, en talmeter, laserpass, regeldetektor, kvalitets-skruv, universalkniv, multimaster etc som du kommer upptäcka att du har behov av omgående.
 
Är det tegel alternativt lättbetong som det ska borras i så känns en borrhammare som att skjuta över målet. Då fungerar en kombinerad skruvdragare/slagborr perfekt. Exempelvis Hitachin som ICA MAXI säljer (sålt?) för 1399:- borde passa utmärkt då.
 
Mikael_L
NymedHus skrev:
1. Vi har betongväggar i källaren som vi säkert inte kommer behöva borra jättemycket i men lite tavlor, hyllor etc måste upp -vad behöver jag för verktyg? Borrhammare? Eller går det, vilken en kille på Beijer sa, att använda en bättre skruvdrager till detta? (känner mig ganska tveksam till det alternativet?) Vilken kostnad är rimlig? Enligt en vän som bygger mycket får man en ok maskin för runt 1000:-, min plan var ca 1300kr. Vad ska jag köpa? Tips?!Vad ska jag titta efter?
Istället för den Rund_skruvad tipsade om vill jag istället slå ett slag för en liten lättare och mer lätthanterlig maskin med varvtalsreglering.
http://www.jula.se/borrhammare-710-w-2-0-j-139203
Den Rund_skruvad tipsade om är förvisso mycket maskin för pengarna (mest för att det är lite pengar då :)) men då den är tung och slår igång med full fart när man trycker ner strömbrytaren är det stor risk att många hål hamnar en cm ifrån där dom ska vara.
Väldigt irriterande om man ska sätta upp saker på väggarna.


2. Sen sa de på Beijer att vi troligen kommer väldigt långt på en skruvdragare, de tipsade om den som de hade extrapris på just nu för 799kr, en Skruvdragare psr 14,4 li. Bra köp? Annat tips? Samma här, vad ska jag titta efter?
Just den dragaren har jag (förutom 3 till :x) och jag måste faktiskt säga att jag har varit fruktansvärt nöjd med den.
Jag har också bara ett batteri till den och det är lite jobbigt då det tar drygt tre timmar att ladda, men om jag inte fått något om bakfoten säljs PSR Li-II maskinerna numera med en snabbare laddare, runt halvtimmen - timmen.
Det där priset var t.o.m 250:- mindre än jag gav, med bauhaus prisgaranti och allt.


Lättbetong och tegel ska man inte ha borrhammare till, det funkar hjälpligt med en vanlig roterande borr helt utan slag. Till lättbetong skulle jag t.o.m föreslå att skippa all form av slag.
 
Värt att notera är att Beijers skruvdragare är enväxlad. Det är alltså en simplare variant än deras tvåväxlade skruvdragare. Jag har själv motsvarande skruvdragare med två växlar och är mycket nöjd. Den andra växeln används vid borrning så om du köper en billig borrmaskin vid sidan av så skulle det kunna funka med Beijers erbjudande.

Personligen skulle jag dock hur som helst köpa en skruvdragare med två växlar om det ska vara din enda skruvdragare. Du kommer förmodligen att leva med den i några år och det kommer att komma till nytta.

Har du förresten koll på vad du får göra när du hyr ett hus? Ägarna kanske inte blir så glada över en massa hål i källarens väggar?
 
Mikael_L
Jaha ja.
Enpetarn ... :O Ja då var inte priset lika lysande.
 
Köp billiga verktyg. Borrhammare 400, tigersåg 200, etc . Det är mycket bättre med 10 olika 200 kronors än 1 gulpläterad/överkvalificerad 2000 kronors maskin. Biltemas verktyg/maskiner är av relativt bra kvalitet till bra priser. Många säger att kvalitet är viktigt men man använder inte verktygen speciellt mycket och då håller även de billiga för det mesta.
 
Mikael_L
largab skrev:
Köp billiga verktyg. Borrhammare 400, tigersåg 200, etc . Det är mycket bättre med 10 olika 200 kronors än 1 gulpläterad/överkvalificerad 2000 kronors maskin. Biltemas verktyg/maskiner är av relativt bra kvalitet till bra priser. Många säger att kvalitet är viktigt men man använder inte verktygen speciellt mycket och då håller även de billiga för det mesta.
Nja, jag håller inte med dig förbehållslöst.
Det beror på rätt många saker, när ett dyrt verktyg är motiverat eller inte.

Hittills har spikpistolen, två klammerpickor en handcirkelsåg pajat, alla av medioker kvalla men lågpris.
Sen har kap/ger-sågen pajat och en byggsåg inte riktigt hållit måttet, dessa av kvalitetsmärken.

Till egenheterna med verktyg är just att dom brukar paja när man använder dom :x
Och ibland när det är kritiskt.
Att byggsågen inte höll måttet upptäcktes vid ett illa valt tillfälle med maximal stress inför betonggjutningen påföljande dag.
Att lösa problemet med cirkelsågen gick inge bra då den också pajade.
Paniken = total.

Hade spikpistolen pajat när taket skulle råspontas (det skedde strax efter) hade jag blivit totalt galen, efter att mödosamt samordnat med hjälp från vänner och bekanta hade det blivit ett totalt antiklimax.

Vad jag vill säga är helt enkelt att man måste kalkylera med den större risken man tar ifall man köper billigt.
Sen är det ofta inte lika roligt att arbeta med sämre verktyg och resultatet kan också bli sämre.
 
Mitt tips är att hålla koll efter någon proffsmaskin på rea, skillnaden mot en grön bosch är enorm.
Med proffsmärken menar jag blå Bosch, Hitachi, Makita, Dewalt mfl.

Rätt vad det är så behöver du bygga något lite större och då är lågbudget maskinerna inget vidare.

Jag har själv haft en psr14,4li-2 och den var kass.
Usel batteritid, 3tim laddtid.
Dessutom var den svag och hade problem med 5x100 skruv in i timmervägg.

Min nuvarande Hitachi 14,4v drar lätt in en 8x170 i samma timmervägg och kör 105mm hålsåg lätt som en plätt.
Och man kan blanda 100kg flytspackel på en batteriladdning.
 
Jag tänker inte diskutera den eviga frågan om billiga kontra kvalitetsverktyg. Jag tror att alla själva måste få sluta sig sin övertygelse genom egen erfarenhet.
@Skalman: Man skall inte blanda bruk med en batterimaskin. Det vet du! Skäms!
 
Som alltid handlar det ju om att rekommendera verktyg efter plånbok och behovssituation... i ett hus man hyr är det ju knappast så att rätt som det är behöver man bygga något lite större...

Har man däremot ett stort intresse och känner sig ha råd, så kan man ju satsa på högkvalitetsverktyg från start..... annars kan man hålla sig till "Rätt-kvalitets"-verktyg...dvs, sånt som fungerar och håller tillfredsställande, om än med något lägre precision och hållbarhet än de dyrare grejerna...



Sen undrar jag varför det är så att somliga på det här forumet verkar ha extremt mycket otur med sina verktyg...och andra klarar att både få vettigt resultat och inte ha sönder sina billigare verktyg... hantering av vertyg spelar kanske in lika mycket som priset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.