I vårat garage har vi bara asfalt som golv. Hur gör jag om jag vill gjuta ett golv där inne? Vi har inga avlopp i garaget. Vill bara ha ett slätt golv och inte knölig asfalt. Finns det någon annan bra lösning än att gjuta?
 
Nej.

Protte
 
prototypen skrev:
Nej.

Protte

Vad menar du med ditt inlägg?
 
Kan man inte använda nån Platon-lösning som när man bygger golv på betongplatta?
 
PHermansson skrev:
Kan man inte använda nån Platon-lösning som när man bygger golv på betongplatta?
Kan tillägga att jag inte kan något om ämnet. Vad är en "Platon-lösning"?
 
Nu har jag läst på om platon golv. Det verkar ju vara en smart lösning. Men hur fungerar det om ytan är väldigt knölig och ojämn?
 
Det var just det jag funderade på nu när jag satt och läste Platon-broschyrerna på lunchen... Men killen på XL-bygg som jag pratade med om detta häromdan verkade inte bekymrad om det. Vi tänkte ju snygga till golvet i pannrummet här, nu står jag i valet och kvalet mellan en enkel Platon-lösning med spånskiva eller om det ska bli Bergoplattor...
 
catwik skrev:
Vad menar du med ditt inlägg?


Första inlägget slutar med frågan

<< Finns det någon annan bra lösning än att gjuta?>>
Och mitt svar var.

<<Nej>>

Protte

Riv ut asfalten, isolera och gjut betong.
 
Skulle det inte kunna funka att göra någon form av flytspackling ovanpå asfalten med lättflytande betong..? Betongen får ju bra fäste i den knöliga asfalten..

Annars kanske det kan vara ett alternativ att lägga plattor ovanpå asfalten som t.ex.
http://www.m2garage.se/kategorier/Golvbeläggning_10

Säkerligen ingen billig lösning men det finns en uppsjö olika tillverkare i olika prisklasser..

50-37.jpg
 
Redigerat:
Det finns ju ganska många latmans- eller sniklösningar men jag skulle aldrig rekommendera något annat än att gjuta en riktig platta. Flytspackel eller finsats fäster nog fint i asfalten, men asfalten är mjuk och vid belastning ovanifrån eller värmerörelse kommer det spricka upp och lossna i stora sjok.
Det finns ju ganska många förutsättningar som skulle kunna påverka vilken lösning och metod man väljer, är det en sockel till väggarna i dagsläget kan det räcka att riva asfalten, jämna av med flis eller finmakadam (8-16), lägga dit ett lager cellplast och gjuta. Sedan får man givetvis anpassa port och eventuella dörrar men vill man inte gräva så...
Sen beror det på om det är tänkt att användas till just garage och om takhöjden är dålig från början mm.
 
Byggagarage skrev:
Det finns ju ganska många latmans- eller sniklösningar men jag skulle aldrig rekommendera något annat än att gjuta en riktig platta. Flytspackel eller finsats fäster nog fint i asfalten, men asfalten är mjuk och vid belastning ovanifrån eller värmerörelse kommer det spricka upp och lossna i stora sjok.
Det finns ju ganska många förutsättningar som skulle kunna påverka vilken lösning och metod man väljer, är det en sockel till väggarna i dagsläget kan det räcka att riva asfalten, jämna av med flis eller finmakadam (8-16), lägga dit ett lager cellplast och gjuta. Sedan får man givetvis anpassa port och eventuella dörrar men vill man inte gräva så...
Sen beror det på om det är tänkt att användas till just garage och om takhöjden är dålig från början mm.
Min tanke var inte att gjuta ett tjock lager ovanpå asfalten.. Bara lägga så pass att groparna och håligheter/toppar blir jämt. Det var därför jag jämförde med flytspackel.. avjämningen skulle kunna göras med betong.

Hade säkerligen funkat att gjuta tjock ovanpå osse.. 70-80mm och med armeringsnät i.
 
Men det funkar inte med ett tunt lager, minst 80 mm och armering. Asfalt är i princip flytande.Asfalt ger efter för tryck.

Protte
 
Kan använda en flexibel epoxi, frågan är bara hur tjockt du behöver ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.