Hej!

Jag har fått tag på en beg bastubyggsats som ska byggas upp i mitt gamla pannrum i källaren.
Bastun är byggd i lösa väggblock, ståendes på en stålregel i 45x45mm. Stålregeln var nog galvad eller något åt det hållet, men dom har blivit så fula och ska bytas ut. Jag har dock inte hittat några stålreglar som är lika kraftiga, hittar bara dom tunnare vanliga stålreglarna.

Så jag vet inte vilken lösning som passar bäst för mig nu, om man kan ställa bastun på en träram som man fuktskyddar eller vad man ska göra.

Golvet är en betongplatta, och huset är från -55. Har läst lite olika bud på om man ska använda fuktspärr eller inte om man lägger klinkers på golvet. Tips?

Kan man göra så här: lägga klinkers, och sen ställa en regelram 45x90 ovanpå. Sätta klinkers ca 50mm på ramen nertill och täta mot golvet. Sen ställer man bastuväggarna ovanpå den.

Jag har ett avlopp i samma rum som bastun, men har inte tänkt att göra ett avlopp inne i bastun.

Tacksam för tips!
 
Ingen som har något tips?
 
Jag förstår inte varför du ska ha en ram, kan du inte sätta bastun direkt på klinkersen?
 
Väggarna är byggda för att stå på en regel. Skulle man lägga en 45x45 under väggen så skulle halva regeln gå in i väggdelen med panel på båda sidor.
Ligger alltså en regel inne i väggen som är förskjuten in en bit ifrån änden.

Kör man trä ända ner så suger väl det gärna åt sig fukt? Ska ju inte ha en bassäng där, men lite blött blir det väl ibland och även när man städar.
 
jag ska göra ett liknande projekt men bygga nytt. Jag tänkte gjuta upp en ram runt bastun ungefär en klinkersplatta hög som jag sen bygger väggarna på fast med en fuktspärr mellan ramen och väggen. I bastun på golvet sätter jag inget tätskikt och det
ska man inte heller ha i en källare förutom just i duschen samt möjligen en bit runt golvbrunnarna....
att sätta klinkers mot en träregel är inte att föredra....
//
M
:)
 
Jo trä suger vatten, men det kommer ju även att träregeln göra.
Du får nog ha ett tätskikt under klinkersen som du skulle ha mot regeln, men dessutom ska du ha ex gips under klinkersen, eller kan man ha flytspackel?
Eller kanske du kan skydda träet som ligger mot klinkersen med någon superfärg eller liknande tjära.
Hur funkar det med golvpapp/tjärpapp.
 
Jag har syllpapp mellan träregeln och betonggolvet...
 
Jag är 95% säker på att Tylö har en aluminiumram i underkant på sina byggsatser.
Oavsett vilket kommer jag att bygga min bastu som ett "rum i rummet", stående på en ram av alu-profil.
Känns onödigt korkat att ställa trä direkt på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.