Jag har en del av tomten som varken är speciellt gräv eller borrvänlig där jag nu funderar på att förlänga och bygga ut min altan.
Är det någon har någon erfarenhet av att använda I-balk (stål) som bärlina? Dimension? Avstånd mellan stödplintar?
Min tanke är att göra bärlinor och stöd som en svetsad konstruktion och på de plaster där stöden ska vara gjuta eller borra beroende på vad som finns en bit ner i backen.
Utbyggnaden kommer att bli L-formad och de längsta bärlinorna kan bli upp till 10 m.
 
10 m utan stöd?

/Kent
 
Nej, totallängden är 10 m. Frågan är hur många stöd som behövs på denna längd och vilken balkdimension som jag bör välja.
 
Tja

Det går givetvis att beräkna, man får anta att nedböjningen är det dimensionerande, hålla lär det göra i alla fall. Sen får du tänka ut ett sätt att fästa den i plintarna, samt måla balken med någon riktigt bra rostfärg, därefter kapilärbrytande (takpapp ex) sedan fästa en impregnerad överliggade att skruva reglar / trall i.

Utan att veta vad balk kontra antal plintar gör pengamässigt ska den väl vara riktigt styv (hatar svajiga altaner). Försökte hitta lite på nätet och detta forum runt tillåten nedböjning på golv men det kanske någon kan hjälpa till med. 1-1,5 mm kanske med 2 personer stående precis mellan plintarna, dvs 2 kN. Sen skulle det vara bra och veta om höjden på balken kommer spela dig någon roll, ju stöddigare balk = mindre plintar. Dock kommer kanske vikten på balken till slut vara för hög för att lyfta dit med polarna....

Kan du (samt någon kanske dessutom vet max nedböjning på golv) återkomma med;

Önskad max höjd balk (om det är ett problem)
Pengar / vikt kontra tillverka plintar
Max nedböjning

Ska vi fixa detta. Kanske någon vet mer om rostskydd på balken
 
Kanske en sak till, måste kolla längdutvidgningskoefficienten mellan trä och metall bara, Kan vara nödvändingt att göra något flytande på den så det inte smäller så mycket skruv sen i altanen när tempen går upp och ner.
 
Tack ZNK!

Det jag tänkte göra är att svetsa fast plattjärn på balken och fästa reglar med c/c 50 cm i dessa. Trallvirket kommer sedan att vara skruvat i reglarna. Tror inte att skillnaden i längdutvidgning kommer att vara något problem.
I huset över dubbelgaraget i källaren ligger en HEA-balk med H=150 mm som golvreglarna är infästa i. Huset är ca 8 m brett. Längden på denna balk är ca 6 m. Jag tror baserat på detta att en I-balk med H=150 mm skulle funka med 3 st stöd. Ett i varje ända och ett i mitten.
Ang pengar/vikt kontra plintar, så är det jobbet att gräva/borra som jag vill slippa i möjligaste mån :)
 
Jag har liknande i vårat hus. Där sitter en HEA 300. Balken är 14,5 meter lång och har ett upplag på mitten efter ca 7 meter. På denna balk vilar en hjärtervägg så därav den kraftiga dimensionen. Det roliga med det är att det finns 100 kvm utrymme utan stolpar som kan inredas i framtiden.
 
Krånglar du inte till det i onödan? Med en limträbalk kan du spänna lika långt, tar bar lite mer bygghöjd.
 
Måste ju få använda svetsen till något:D

Ja, en limträbalk skulle funka lika bra. Jag har inget som begränsar höjden.
 
jaha.

Om vi antar att det är fast inspänning i plintarna så gäller följande:

F=2kN
L=5000 mm
E=200000 mm2
I=tröghetsmom
N=nedböjning (antar 1,5 mm)

N=(F x L¨3)/(168 x E x I) ell I = (=(F x L¨3)/(168 x E x N)

Dvs I ska vara större 4960317 mm4, i detta fall HE120 torde räcka. 10 m ger 200 sköna kilon ...
 
  • Gilla
Jimmy N
  • Laddar…
Hejda inköpet

...Glömde egentyngden på altanen, ska nog ta hänsyn till den i alla fall då du har ett spann över 5 m. Dock är det en utbredd last och ger en konstant nedböjning, dvs kanske inte aktivt hjälper till att svaja. Kanske ska gå upp en eller två dimension till HE140 (+ några kilon)
 
När man tänker på rost, rost och rost så skulle man rekommendera en limträ. Mycket enklare att fästa reglarna ovanpå också. Utifrån mitt verkstadstak med 8 m spännvidd så kan det räcka med 90x400 mm. Det är dimensionerat för 270 kg / m2 nyttolast.

Protte

Hanteras av 2 personer
 
Finns det speciella limträbalkar som tål att sitta utomhus under en altan? Tyvärr är det väl just vikten som talar emot stål. H=400 mm på en limträbalk jämfört med HE140 är ju en viss skillnad. Inte så kritiskt i mitt fall förutom på ett ställe, men det går nog att lösa. Måste kolla lite på nivåer och bygghöjder.
 
Två saker snölast och vindlast....det är inte bara tyngdlagen som gäller!
När det gäller limträbalken så ska den bara skyddas mot fukt och det långsiktigt...
En tanke till nämligen att för att få en styv altan så måste du regla tvärs limträbalken och då kan du med balkskor få en bra lösning
 
ZNK skrev:
Hejda inköpet

...Glömde egentyngden på altanen, ska nog ta hänsyn till den i alla fall då du har ett spann över 5 m. Dock är det en utbredd last och ger en konstant nedböjning, dvs kanske inte aktivt hjälper till att svaja. Kanske ska gå upp en eller två dimension till HE140 (+ några kilon)
Vilken balk är det som du menar när du skriver HE140 ?

Det finns HEA där bredden är lite större än höjden (upp till 300 mm) och HEB där bredd och höjd är lika (upp till 300 mm).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.