+2 kyl och -23 frys, anledningen till att jag har kylskåpet så kallt är att jag älskar iskall mjölk samt övriga familjen med. Hade faktiskt gärna sett att det gått att sänka kylskåpet ännu mer, men dessa digitala går det inte på. Några tjuvkopplingstips? Sätter smör i svalen som är + 5 så det inte är stenhårt...

//Anders
 
Har planerat/förberett för en variant av detta. Fläktkonvektorn för frikyla i köket kommer att husera ovanför kylskåpet och ugnarna. Luften tas in vid golvet, passerar upp bakom vitvarorna och går in i fläktkonvektorn.

Fördelarna blir då förhoppningsvis förbättrad kylning av maskinerna samtidigt som jag får ett dolt luftintag till konvektorn.

Knäckebrödet får hålla till någon annanstans..
 
mycke_nu skrev:
Har planerat/förberett för en variant av detta. Fläktkonvektorn för frikyla i köket kommer att husera ovanför kylskåpet och ugnarna. Luften tas in vid golvet, passerar upp bakom vitvarorna och går in i fläktkonvektorn.

Fördelarna blir då förhoppningsvis förbättrad kylning av maskinerna samtidigt som jag får ett dolt luftintag till konvektorn.

Knäckebrödet får hålla till någon annanstans..
Grymt d^_^b Det är flera som tänker i samma banor. Man kanske skulle göra en enkel provinstallation och mäta energi åtgång före/efter.
 
largab skrev:
Listigt. Jag funderar på att leda upp kallare luft från källaren upp bakom skåpen. Får då påtvingad konvektion med kallare luft, kanske bra på sommaren. Men blir kanske bara en fundering....
Att ta luft från källare är nog ingen bra idé har jag för mig. Kanske för att risken med fuktigheten i källaren ökar för tillluften måste sugas in någonstans och varm uteluft mot kall källarluft och väggar är att be om fuktproblem.
 
Bezt skrev:
Att ta luft från källare är nog ingen bra idé har jag för mig. Kanske för att risken med fuktigheten i källaren ökar för tillluften måste sugas in någonstans och varm uteluft mot kall källarluft och väggar är att be om fuktproblem.
Ingen som helst risk. Jag har redan idag FTX i hela huset så källaren ventileras kontinuerligt. Det är samma fuktighet i luften i källaren som ovanpå. Den enda skillnaden är att fukten fälls ut lättare i källaren pga lägre temp. Men det bekymret finns alltid oavsett om man byter lite luft med ovanvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.