Har ett ryggåstak byggt efter gengse princip med masonit, luftspalt 22mm, råspont, takpapp och sedan plåt (vissa har tegel). Masoniten är lagd så att ev vatten obehindrat kan rinna ned till takfot utan att komma in i underliggande isolering.

Har läst en del inlägg att detta är en dålig konstruktion och att taket skall isoleras på utsidan för att undvika problem med fukt och mögel.
Jag hävdar att detta är fel, kontruktionen jag beskrivit först funkar, även utan luftning vid nock. Vad tror ni andra?
 
Vad hävdar du är fel? Din takkonstruktion eller det faktum att det är bättre att få fuktutfällningen på utsidan av undertaket än innanför? Beskriv även vad du menar med "funkar". Inget hus har väl ramlat ihop än av lite fukt och mögel på vinden.
 
Hur tycket du att konstruktionen bör se ut vid ryggåstak? Felet är att isolering utsidsa råspont är en konstruktion från de företag som vill sälja cellplast.
 
Det finns andra lösningar än cellplast, allt från halmtak till jord/gräs. Kolla hur de bygger på kontinenten.

Det spelar ingen roll om det är parallelltak eller platt tak. Kruxet är att man har ett "vindsutrymme", stort eller litet, som har utomhusklimat. Dvs rimfrost ute = rimfrost på vinden. Enda skillnaden är att när det smälter ute så rinner vattnet ner på marken medan det i din luftspalt alt på din vind rinner ner i isoleringen.

Sen kan "utomhusklimatet" på vinden förvärras av att man har luftläckage från bostaden upp till vinden eller till luftspalten. När inomhusluften kyls ner i den kalla vinden eller i luftspalten så kan den inte längre bära sitt vatten utan vattenmängden utöver mättnadsånghalten fälls ut som vatten, eller kondenserar. Det sker mot de kallaste ytorna först, vilket på en kallvind eller i en luftspalt är det kalla undertaket.

Det är fysik, det har inget med säljargument att göra - varken från cellplast- eller lösullsföretagen.
 
Har du några länkar? Skall bygga tre mindre hus till med ryggåstak och vill gärna veta mera.
Mvh
 
Länkar till vad? Fysiklektioner eller halmtak? :)
 
Consensus skrev:
Länkar till vad? Fysiklektioner eller halmtak? :)
Till beskrivningar om varför det är så bra att isolera på utsidan tänkte jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.