Marlene Eskilsson skrev:
Här har vi i alla fall en som byggde in datorn, fast i väggen. Kanske kan du få lite tips: [länk]
Går man och funderar på olika monteringslösningar till en iPad blir man inte särskilt inspirerad av att se en gubbe som har sågat ett hål i väggen för sin gamla LED-skärm (utan touch-funktionalitet) som han sedan kopplat in till en stationär dator på vinden.

No offence, men det verkar varken vara speciellt snyggt eller tidsenligt. Det kanske skulle ha varit läckert någon gång i slutet på 1900-talet, men idag? Nä... :rolleyes:

Edit: Jag läste vidare i artikeln. Gubben har monterat en ringklocka som on/off-knapp till datorn för att slippa gå upp på vinden. Wake-on-LAN hade väl varit det man hade tänkt på först? Eller?
 
eviljava skrev:
Går man och funderar på olika monteringslösningar till en iPad blir man inte särskilt inspirerad av att se en gubbe som har sågat ett hål i väggen för sin gamla LED-skärm (utan touch-funktionalitet) som han sedan kopplat in till en stationär dator på vinden.

No offence, men det verkar varken vara speciellt snyggt eller tidsenligt. Det kanske skulle ha varit läckert någon gång i slutet på 1900-talet, men idag? Nä... :rolleyes:
+1 d^_^b
 
eviljava skrev:
Går man och funderar på olika monteringslösningar till en iPad blir man inte särskilt inspirerad av att se en gubbe som har sågat ett hål i väggen för sin gamla LED-skärm (utan touch-funktionalitet) som han sedan kopplat in till en stationär dator på vinden.

No offence, men det verkar varken vara speciellt snyggt eller tidsenligt. Det kanske skulle ha varit läckert någon gång i slutet på 1900-talet, men idag? Nä... :rolleyes:

Edit: Jag läste vidare i artikeln. Gubben har monterat en ringklocka som on/off-knapp till datorn för att slippa gå upp på vinden. Wake-on-LAN hade väl varit det man hade tänkt på först? Eller?
Hur skulle gubben kunna starta datorn med WOL ???? Det kräver ju ytterliggare en dator för att starta datorn !? Eller ?

Stoffe frågade dessutom om lösning för dator i köket. Jag tycker att en ipad med 9.7" skärm är alldeles för fjuttig. Den måste man ju sitta med i knät om man ska kunna se på TV (om det går). Själv har jag sänkt in en 19" skärm, utan "touch", ställd vertikalt, i väggen bredvid spisen. Suveränt att kunna se valfri TV-kanal på övre halvan samt ha recept framme på nedre. Datorn har jag placerad i källaren rakt under. Jag är iofs också en gubbe med startknappen infälld under skåpet :) "instant on / off", mycket snabbare än WOL men kan naturligtvis även starta och köra datorn från valfri annan med WOL o VNC.
 
P
Nu var ju artikeln från september 2009 och då fanns inga iPads eller liknande.... Gubben hade i alla fall gjort något vilken inte många andra hade/har gjort. Sen det där med att vara tidig.... Electrolux hade ju sin "ScreenFridge" år2000 men det blev alldeles för dyrt just då.
 
largab skrev:
Hur skulle gubben kunna starta datorn med WOL ???? Det kräver ju ytterliggare en dator för att starta datorn !? Eller ?
Ja, nu lever jag i den uppfattningen att kan man "offra" en dator för att smacka in i väggen (eller rättare sagt: ställa upp på vinden) finns det sannolikt ytterligare en dator i hushållet. Därmed torde inte WOL vara några problem. Men vad vet jag? :rolleyes:

För övrigt hade gubben en router (vilket i sig hintar om att det eventuellt kan finnas fler datorer) och många routrar har stöd för Wake-on-lan. Kolla bara på Dovados 4GR, den kan du nå via ett externt gränssnitt (t.o.m. SMS har jag för mig eftersom den har stöd för 3G-modem). Kostar inte många hundringar och är en klart snyggare lösning än "ringklockan".

WOL hade varit förstahandsvalet för mig om jag nu någon gång skulle få för mig att köra på "datorn-på-vinden-och-skärmen-i-väggen"-lösningen (vilket aldrig skulle inträffa).
 
Redigerat:
stoffe_johansson skrev:
har du bild?
Jo, bifogar en sådan. Jag byggde en plåtlåda runtikring för att säkerställa luftcirkulation bakom skärmen, kanske lite nojjigt, men så blev det. Övriga köket väntar på renovering så jag har bara fäst lådan provisoriskt än så länge. Men som sagt, nästan 1900-tals teknik. TV-bilden går att se från 3-4 meters håll, fotovisare, musik, alla Play-kanalerna, mm. Startknapp lättillgängligt, planerar dock att sätta en rörelsedetektor för att starta vid närvaro.
Du får vrida på huvet 90 grader....
mvh
 
  • IMG_7450[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fixade lite bilder på min Inbyggda padda.

I inlägget ovan ser nu hur jag använder den och hur det är kopplat.
 
  • pad1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pad2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pad3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pad4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Göran.W
Det är en sån här http://www.viivilla.se/hemelektroni...?menu=40945&area=&noarea=0&category=&std=true du behöver.

Dator och kyl i ett.
Samsungs nya kyl har en trådlös integrerad pekskärm i dörren. Den kan plockas loss och tas med runt i hemmet om man vill skicka mejl, läsa recept eller surfa på nätet. Självklart är den också utrustad med ismaskin som fryser 250 isbitar per dygn. En kallvattensslang till kylskåpet är allt som behövs. Välj mellan kulformad eller krossad is. En timer styr när isen ska vara färdig. Kylskåpet heter RH2777AT och går loss på cirka 80 000 kronor.
 
Har en några år gammal tabletpc som jag monterade upp och ner under överskåpet.
Använder skärmtangentbord och en bluetoothmus.
Funkar bra för mig.
 
  • DSC_0202.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har samma funderingar jag med, kul att se att det finns en tråd om detta.

Min plan är att köpa en vit Panasonic Viera TV för att ha denna som kökstv, sen ansluta en pyttepc via HDMI för att kunna använda datorn för Spotify, Internetradio, visa recept mm mm

Funderade på en allt-i-ett dator med pekskärm till detta men det faller på att ytterst få av dessa kan användas som vanlig tv med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.