Tjena!
Nu börjar verkstaden se ut som en verkstad, elen till väggarna och maskinerna är dragen och nu är det dags att planera takbelysningen.

Det jag funderar på är vilket ljus som är behagligt att stå och jobba med trä i? Jag vill ha en bra allmänbelysning och sen starkare över arbetsbänk och svarv samt över städet och den lilla silverhärden.

Det skall ju inte stressa ögonen och samtidigt ge det ljus som krävs för att man skall kunna hålla på med finlir länge.

Räcker IP44? Varmvitt eller Kallvitt?

Vad kör Ni själva? Några bra misstag Ni gjort som jag kan lära mig av? ;)

Tack på förhand!
 
Välj lysrör med beteckningen 865 eller 965, d.v.s. första siffran 8 eller 9 innebär att Ra-index ligger över 80 eller 90. Färgåtergivning (Ra) är ett index för hur en belysningskälla är balanserad i färgmässigt avseende, där 100 Ra är närmast likt referensljuskällan (dagsljus).

Fullfärgslysrör med ett färgåtergivningsindex över 80 är den vanligaste typen idag och är mest energieffektiva.

Fullfärgslysrör special, med ett färgåtergivningsindex över 90 används mest i av proffs, då denna ger det mest naturliga ljuset.

Den andra siffran avser tusentalet i färgtemperaturen mätt i K, den tredje siffran hundratalet K, 6500 kelvin ("dagsljus").
 
865?? Aldrig hört talas om. 827-840 känner jag till.

//Patrik
 
Hittade lysrören på bl,a ljusbutiken.nu men kan man köra dessa i vanlig armatur? Menar det krävs inget extra eller speciell armatur?

Är det ekonomiskt försvarbart att köra T5:surprised:r i stället? Såg att de skulle ta någonstans mellan 6månader och 3 år för dom att betala sig.
 
T5 kräver armatur som är anpassad för dessa.
 
IP44 räcker bra om det inte är snickeri då krävs högre IP klass.
840 på lysrör
Reflektor
 
Blockhammar skrev:
Välj lysrör med beteckningen 865 eller 965, d.v.s. första siffran 8 eller 9 innebär att Ra-index ligger över 80 eller 90. Färgåtergivning (Ra) är ett index för hur en belysningskälla är balanserad i färgmässigt avseende, där 100 Ra är närmast likt referensljuskällan (dagsljus).

Fullfärgslysrör med ett färgåtergivningsindex över 80 är den vanligaste typen idag och är mest energieffektiva.

Fullfärgslysrör special, med ett färgåtergivningsindex över 90 används mest i av proffs, då denna ger det mest naturliga ljuset.

Den andra siffran avser tusentalet i färgtemperaturen mätt i K, den tredje siffran hundratalet K, 6500 kelvin ("dagsljus").
965-färg används av grafiska branschen som har standardiserat mätmetoder kring 6500K, typ ColorSync. Annars är dagljus en mulen dag 5300-5500K . 950-rör brukar kännas mest naturligt för den som vill efterlikna dagljus generellt.

840 skulle jag rekommendera i en verkstad och mycket detta ljus.
 
Jo snickeri är det som gäller faktiskt men jag hittade IP65 på bauhaus, borde räcka då. Men en sak jag inte blir klok över är vilka watt-styrkor som ger vad i 8xx och 9xx.. Någon ekvation som hjälper en med detta? Eller är det bara som de tillverkas i?

Ser att bauhaus säljer lysrörsarmaturer med lysrör om 2x 18, 36 eller 58 watt stycke T8, G13 men de skriver inget om Ra-index? Och en fråga som kanske är lite dum men är alla T8:a lysrör försedda med G13-sockel? Eller är det det vanligaste bara?

Fy vad frågvis jag känner mig men va tusan, man vill ju att det skall bli bra från början ;) Wikipedia hjälper än inte alltid i heller...
 
Det finns lysrör med 8xx och 9xx till både 18, 36 och 58w armaturer.
Ja alla T8 lysrör har sockel G13.
 
840 kostar ca 40 kr/st det räcker gott och väl..
 
fan, du är på g nu el_richard:)
 
Intressant tråd.
Jag är är ute efter armaturer och har letat info om vad jag ska ha ett bra tag.
Verkar luta åt ljusbutikens RIGA med T5 lysrör. med 2x28W (840 kallvit). Är dock inte helt säker på hur många jag ska ha.
 
Skulle inte rekommendera t5. Den dagen man vill byta ut sina lysrör mot ledrör kommer det kosta dollars... T5 ledrören är betydligt mycket dyrare än t8orna
Grannen montera t5 o håller på o reta ihjäl sig var gång han ska byta ett rör
 
A AlexanderC skrev:
Skulle inte rekommendera t5. Den dagen man vill byta ut sina lysrör mot ledrör kommer det kosta dollars... T5 ledrören är betydligt mycket dyrare än t8orna
Grannen montera t5 o håller på o reta ihjäl sig var gång han ska byta ett rör
Tråden är 10 år gammal.
Lysrör är liksom ute nuförtiden också. Fr.o.m. nästa år är det inte ens lagligt att tillverka de flesta lysrör så att sätta upp nått annat än LED kommer inte på fråga.
 
  • Gilla
Jobov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.