Vi planerar att bygga ut vårat hus, idag fick jag lära mig att det finns krav på vad entreplanet ska innehålla vid tillbyggnad. Ringde kommunen för att rådfråga ang detta då detta är helt nytt för mig... Man måste, om jag förstod det hela rätt, från markplan kunna nå kök, hygien, tvättrum, sovrum och samvaroutrymme annars måste ramp / hiss till.
Men det går att göra ”intressanta lösningar på detta”. Man behöver ex inte ha en tvättmaskin installerad på markplan men att det ska finnas utrymme (60cm) för att sätta in en.Det behöver inte finnas ett befintligt kök men väl ett pentry. Reglerna finns här: http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2008/BBR_15/BBR_regelsamling_for_byggande_BBR_2008_NY%20hela.pdf Läs i 3:22 för helhet.
I 3:22112 Bostäder i flera våningsplan står det att:
I bostäder med flera våningsplan ska entréplanet minst rymma
– ett hygienrum enligt avsnitt 3:146,
– avskiljbar sängplats (sovalkov),
– möjlighet till matlagning,
– utrymme för måltider,
– utrymme för sittgrupp,
– entréutrymme,
– utrymme för förvaring, samt
– utrymme för att tvätta och torka tvätt maskinellt om gemensam tvättstuga saknas.

Till min fråga: vad innebär egentligen ” – avskiljbar sängplats (sovalkov)”, det måste väl då vara ett utrymme där man skulle kunna avgränsa – inte ett redan avgränsat utrymme eller eget rum.

Vore superglad att få tips och input här samt mer än gärna kreativa föslag / tolkningar :)
Tack på förhand!
 
Vad jag har förstått är det just möjligheten att enkelt ordna ett sovrum som är kravet. Tex. stycka av ett stort vardagsrum. Rita gärna in detta alternativ på bygglovsritningen, så bli kommunen glad + en handikapp anpassad toalett.
 
Ja just sovrum känns kanske inte så svårt att lösa men det andra då? Som sagt som jag förstod det krävs kök, hygien, tvättrum, sovrum och samvaroutrymme ... Ideer?
 
Vad har ni på entreplan nu? Har ni varken kök, tvättmaskin eller tillräckligt stor dusch så att allt måste till?
 
Det räcker inte att du kan sätta upp en vägg senare. Se det istället som att man skall kunna se entreplanet som en fullt fungerande lägenhet för en rörelsehindrad. Det skall gå för en rörelsehindrad att bo i huset utan att behöva besöka en annan våning. Det skall bara behövas enklare anpassningar, typ. ta bort trösklar och liknande.

Jag blev också lite förvånad när jag råkade ut för dessa krav, vi skulle bygga på en våning på en del av huset. Arkitekten fick oss att inse vad son behövdes innan vi kom till bygglov.

Det var jackpot att ha fixat in ett handikapsanpassat duschrum på entreplanet, det gav röda mattan på bygglovsmyndigheten, vi fick ja på varenda fråga, tom. slapp vi byggfelsförsäkringen. Och varje gång påpekade handläggaren hur bra det var att vi hade ritat in handikappsanpassningen utan deras påpekande.
 
jag fick igenom ett byggnadslov förra veckan på en utbyggnad på 80kvm, jag hade tagit med på samma ansökan att jag skulle ändra en vägg för att få ett större badrum på bottenvåningen.

kommunen sa att jag var tvungen att uppfylla tillgänglighetskraven vilket var omöjligt i vårat hus (om vi skulle lyckas med det så var vi tvungna bygga ett nytt rum på annat ställe)

förslaget från kommun var att jag helt tog bort min ändring av badrumsvägen på ansökan samt ritningen för då behövde vi inte uppfylla tillgänglighetskraven fastän vi gör en större tillbyggnad.

den nya väggen i badrummet kunde jag göra ändå för det var inte bygglovspliktigt
 
Per idag har vi kök, sovrum, vardagsrum, toa med dusch och tvättmaskin. Huset är bara på 64kvadrat och ska byggas ut rejält. Kanske blir det både något steg ner och några steg upp i utbyggnaden. Tydligen är dessa regler 20 år förresten! Märkliga tycker jag, men men. Nog om det. Förstår dock inte riktigt hur man ska tolka reglerna. Vad innebär avskiljbar sängplats, möjlighet till matlagning, utrymme till förvaring.... Om man ska vara fånig, skärmvägg, stormkök och en skokartong? Skämt åt sido, men var går gränsen, hur ska man tolka och framförallt hur löser man det om man exempelvis inte vill ha allt på entreplan?
 
Om du redan har allt det där så borde du inte behöva göra någonting tror jag. Bara se till att badrummet är tillräckligt stort och att dörröppningarna är tillräckligt breda. Eller kommer tillbyggnaden att bli i etage så att det där hamnar en halvtrappa upp?

Tror det bästa är att ringa till en handläggare på kommunen och fråga.
 
Ja vid en ombyggnation kommer bef planlösning ändras helt, planer på att bygga en halvtrappa ner och en halvtrappa upp finns och ja då uppstår problemet att få in allt på entréplan.
 
Jag TROR att reglerna kom till eftersom kommunerna ofta får vara med och betala handikappsanpassning om det behövs. Genom att då ställa dessa krav i förväg så blir det färre hus som sen behöver handikappanpassas eller kostnaderna blir i alla fall betydligt lägre om tex någon rörelsehindrad bor i huset i framtiden.

Tror att man kan komma undan med mycket genom att skriva förberett och sen rita in med strackade linjer tex var framtida väggar kan sättas upp osv. Förbereda med avlopp och vatten så att det finns framdraget och klart. Samma sak med elmatning, ventilation, dörröppningar, dörrplacering, entremöjligheter osv. Tänk att det med "små justeringar" ska gå att bo och leva där med en rullstol.

Du ska inte behöva bredda dörrar, sätta in hissar, dra fram nytt avlopp osv. Saker som är svåra rent tekniskt att göra på ett enkelt och billigt sätt ifall någon rörrelsehindrad ska bo där... Alltså vill man inte behöva flytta eller påverka badrum, kök, dörröppningar osv eftersom det kan vara bärande konstruktioner eller kräva dyra ombyggnationer.
 
  • Gilla
Sparkling star
  • Laddar…
Anna Lilja skrev:
Vad innebär avskiljbar sängplats, möjlighet till matlagning, utrymme till förvaring....
Det skall vara möjligt att dela av en del av rummet (2,7x2,7m) med en vägg. Vilken sorts vägg är inte specifiserad, men det bör nog vara en normal vägg.
Minimikrav till matlagning är typ en trinett. (Kokplatta, diskho och kylskåp.)
1 kvm förvaring.
 
Hemmakatten
Handikappanpassningsreglerna är inte bara bra för samhället utan även för den enskilde. Det är lätt hänt att man själv blir sjuk och inte klarar av att gå i trappor under kortare eller längre perioder.
 
Anna Lilja skrev:
Vi planerar att bygga ut vårat hus, idag fick jag lära mig att det finns krav på vad entreplanet ska innehålla vid tillbyggnad. Ringde kommunen för att rådfråga ang detta då detta är helt nytt för mig... Man måste, om jag förstod det hela rätt, från markplan kunna nå kök, hygien, tvättrum, sovrum och samvaroutrymme annars måste ramp / hiss till.
Men det går att göra ”intressanta lösningar på detta”. Man behöver ex inte ha en tvättmaskin installerad på markplan men att det ska finnas utrymme (60cm) för att sätta in en.Det behöver inte finnas ett befintligt kök men väl ett pentry. Reglerna finns här: [länk] Läs i 3:22 för helhet.
I 3:22112 Bostäder i flera våningsplan står det att:
I bostäder med flera våningsplan ska entréplanet minst rymma
– ett hygienrum enligt avsnitt 3:146,
– avskiljbar sängplats (sovalkov),
– möjlighet till matlagning,
– utrymme för måltider,
– utrymme för sittgrupp,
– entréutrymme,
– utrymme för förvaring, samt
– utrymme för att tvätta och torka tvätt maskinellt om gemensam tvättstuga saknas.

Till min fråga: vad innebär egentligen ” – avskiljbar sängplats (sovalkov)”, det måste väl då vara ett utrymme där man skulle kunna avgränsa – inte ett redan avgränsat utrymme eller eget rum.

Vore superglad att få tips och input här samt mer än gärna kreativa föslag / tolkningar :)
Tack på förhand!
Hela denna del av PBL syftar ju till att hjälpa folk på förhand, om du tex bryter benet så ska du inte behöva flytta för att du inte kommer upp till köket på andra våningen etc.

Sovalkoven är det lättaste, det räcker som du säger att man relativt enkelt KAN avgränsa tex vardagsrummet och använda som temporärt sovrum. (Tumregeln är att bottenplan skall motsvara en lägenhet på två rum och kök.)
 
Jag vet att en kommun godkänt att det vanliga köket monterades på ovanvåningen.
Förutsättningen var dock att ett rum på bottenvåningen förbereddes med avlopp, rör och eldragning så att detta enkelt kunde inredas till kök om behovet skulle uppkomma.
Rören döljs just nu i en sjutdörrsgarderob i ett sovrum.

Det är dock tveksamt om alla kommuner skulle tolka reglerna på samma sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.