Göran.W
Har ca +6 i kylen och i frysen har jag bara -12 grader för inget ligger så länge att det hinner bli dåligt iaf.
Stor familj och liten frys:D
 
Kul att se att det skiljer en del i vilka temperaturer ni har. Det öppnar för lite diskussion vilket var min anledning till denna tråd.
Läser man på olika energi-sidor (t.ex. http://www.energimyndigheten.se/sv/lattlast/sa-har-kan-du-spara-energi/Kyl-och-frys/ ) så rekommenderas ofta temperaturer kring +5/-18 vilket verkar stämma med vad flera här har.
Däremot har flera av er varit inne på samma tankar som jag har. Man bör ha i åtanke att om det är för varmt så håller sig inte maten lika länge och därmed får man en ökad kostnad där istället. Finns det tester utförda som kontrollerar både energiförbrukning samt matens hållbarhet? (Är medveten om att det givetvis påverkas av vad man har för matvaror, men något "standardinnehåll" borde väl gå att räkna på?)
Jag har själv blivit mycket bättre på att alltid göra matlådor av allt som blir kvar och sparar in en hel del där, och ser till att låta det bli rumstemp innan jag ställer in det i kylen för att inte slösa energi.
Försöker sköta urfrostning av frys eftersom min tyvärr inte sköter det automatiskt.

En annan diskussion som jag haft med några personer är hur man ska göra om man som ensamstående har en ganska tom kyl. Vissa hävdar att det är bra att ha något som fyller upp kylen så att det inte kan fyllas med så mycket varmluft när man öppnar den, medans vissa säger att det drar mer att hålla allt detta kallt. Går det räkna på detta så att man vet vad som är rätt eller fel?
 
Göran.W
Det är fel att ha lite mat i kylen för det blir väldigt kort gångtid för kompressorn men fler starter när inget ackumulerar kyla vilket medför kortare livslängd på kylskåpet.

Det blir väl antagligen mer kyla som försvinner när det är lite i det men å andra sidan är man i regel singel då så den öppnas inte lika ofta som om man har familj så det är nog ingen större skillnad om man ser till det faktumet att en stor familj öppnar oftare.

Värt att tänka på att dom rekomenderade temperaturerna gäller när man vill ha maximal hållbarhet på varorna.
Har man som jag inget som ligger ens i närheten av 2 månader känns det bara dumt att ha -18 för att det ska hålla 6-12 månader beroende på vad det är.
 
Hållbarhet på färskt kött räknas oftast numera ut under förutsättningen att det hålls konstant på +4 eller kallare, glass ska lagras på -18 eller kallare för det börjar tina vid -15.
 
Göran.W
Glassen tinar inte vid -15 men blir mjukare
Vid -12 har man mjukglassd^_^b
Färskt kött äter vi här samma dag som det handlas eller fryses in samma dag.
Sen ligger det aldrig ens 2 månader i frysen utan oftas inte ens 1 månad varför då hålla
-18 så det håller upp till 1 år.
 
Och varför tror du att den blir mjukare? Jo den börjar tina och ligger den i en frys med de graderna så blir glassen kristallig och hållbarheten försämras.
Mjukglass ska du inte blanda in då det är en helt annan produkt, likaså med färskglass.
 
Göran.W
Hållbarheten är då inga problem när det gäller glassen.
Det har aldrig hänt att en 2 liters bytta inte tagit slut på mindre än 24 timmar.
Som sagt var stor familj och hög omsättning på maten.
 
+3 i kylen och -20 i frysen.
 
Efter rekommendation från installatören, +6 och -22. Tydligen spelar det inte så stor roll hur kallt det är, det viktigaste är hur ofta man öppnar den och hur länge.
 
En annan fundering avseende energi. Jag funderar på att sätta en fläkt bakom kyl/frys för att öka luftcirkulationen. Värmen borde då avges snabbare samt därmed nedkylning gå fortare. Kompressorna borde då få kortare gångtid, dock med något flera starter då uppvärmningssekvenser kommer gå lika fort som tidigare. Effekten på fläktarna måste naturligtvis vara låg så det totalt blir en besparing. Chassiefläktar till datorer går att hitta billiga, tysta och låg effekt ~2 W. De ska starta då kompressorn startar.

Bjurran: Ställ in några plattor med öl i kylen. De funkar ypperligt för att öka trögheten i systemet (få längre sammanhängande kompressorgångtid samt färre starter) samt att luftbytet blir mindre då dörr öppnas som du skrev. Annat alternativ är ju vattendunk men det är inte lika gott.

Edit: Ångrar mig, vattendunk har nog för liten yta i förhållande till volymen. Man vill ju att temperaturen ska gå upp o ner på vätskan. Ölburkar är nog väldigt bra, ta bort kartongen som hindrar luftcirkulationen...
 
Redigerat:
largab,
risken med om man fyller kylen med öl är att man får upprepa den proceduren ganska ofta... just det där med att ställa in nya öl alltså. Men en ständig tillgång till något kallt och gott nu när våren snart är här är inte fel. =)
Nu vet jag inte exakt hur ett kylskåp fungerar och hur mycket man kan spara på att montera fläktar bakom, men tänkte bara tipsa om att de flesta 12 V fläktar startar ända ner till 5 V. (Vissa kräver 5,5 V för att gå runt) Vid dessa spänningar är nästan alla dessa fläktar helt tysta.

Nu är jag väldigt off topic i min egen tråd, men när vi ändå har ett inlägg gällande fläktar, kylskåp och burkar... Om man placerar en fläkt inne i kylskåpet som blåser mot burkarna, kyler man dem snabbare då?
 
largab skrev:
En annan fundering avseende energi. Jag funderar på att sätta en fläkt bakom kyl/frys för att öka luftcirkulationen. Värmen borde då avges snabbare samt därmed nedkylning gå fortare. Kompressorna borde då få kortare gångtid, dock med något flera starter då uppvärmningssekvenser kommer gå lika fort som tidigare. ...
Jag satte kökets frånluftsdon bakom kylskåpen i överkant längst in. Därmed kunde jag bygga ner väggskåpen ända ner till kylskåpets topp för att slippa ett fult galler (och att frugan måste kalla på maken varje gång något skall lyftas ner från samma skåp).
Värmen som sugs ut hamnar sedan i avluftsåtervinningen och förvärmer brine:en till bergvärmepumpen (ej klart)
 
Mitt kylskåp är lite lurigt. Jag eftersträvar att ha mellan 4 och 8 grader, men ibland är inte skåpet med på noterna. Jag var borta ett par veckor runt jul och skruvade då ner värmen i huset. När jag kom hem var det +6 grader i köket, -10 grader i kylen och -37 grader i frysen. Eftersom jag märkt att skåpet är opålitligt förr hade jag lagt grönsaker och rötter framme i köket, så inget blev förstört.

Beträffande hållbarhet så blir det mesta inte gammalt plötsligt. Om något börjar se gammalt, men inte dåligt ut brukar jag använda det snarast. Kött brukar jag inte chansa med, men grönsaker och mejeriprodukter blir man inte sjuk av om de är gamla.

I somras satte jag en enkel elmätare på kylskåpet och kom fram till att den drog c:a 1 kWh per dygn.

Erik
 
Bjurran skrev:
largab,
risken med om man fyller kylen med öl är att man får upprepa den proceduren ganska ofta... just det där med att ställa in nya öl alltså. Men en ständig tillgång till något kallt och gott nu när våren snart är här är inte fel. =)
Nu vet jag inte exakt hur ett kylskåp fungerar och hur mycket man kan spara på att montera fläktar bakom, men tänkte bara tipsa om att de flesta 12 V fläktar startar ända ner till 5 V. (Vissa kräver 5,5 V för att gå runt) Vid dessa spänningar är nästan alla dessa fläktar helt tysta.

Nu är jag väldigt off topic i min egen tråd, men när vi ändå har ett inlägg gällande fläktar, kylskåp och burkar... Om man placerar en fläkt inne i kylskåpet som blåser mot burkarna, kyler man dem snabbare då?
Ja, burkarna kyls snabbare då (förutsätter att de var varmare innan). Skillnaden mellan egenkonvektion (värmeavledning till omgivande luft) och påtvingad sådan är relativt stor (http://energihandbok.se/x/a/i/10158/Allmant-om-konvektion.html). Dvs viktigt att ta bort kartongen :) så luft kan strömma runtikring burkarna. Moderna kylskåp har ju inbyggd fläkt för att få jämn temp i hela skåpet, men den hjälper nog till med kylhastigheten också.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag satte kökets frånluftsdon bakom kylskåpen i överkant längst in. Därmed kunde jag bygga ner väggskåpen ända ner till kylskåpets topp för att slippa ett fult galler (och att frugan måste kalla på maken varje gång något skall lyftas ner från samma skåp).
Värmen som sugs ut hamnar sedan i avluftsåtervinningen och förvärmer brine:en till bergvärmepumpen (ej klart)
Listigt. Jag funderar på att leda upp kallare luft från källaren upp bakom skåpen. Får då påtvingad konvektion med kallare luft, kanske bra på sommaren. Men blir kanske bara en fundering....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.