Hej
Vi har fått en ny granne som renoverat sitt nyköpta hus och sedan installerat en luftvärmeväxlare som sitter på baksidan av huset. Detta innebär att vår altan samt terass kommer mot växlaren och det kommer ett högt ljud från den.

Vad kan vi göra? När vi snart kan sitta ute när värmen kommer kommer vi ha det ljudet konstant i öronen.
Kan man ljudisolera dessa maskiner?

Tacksam för svar.

Mvh
J och C
 
Jag förstår dig! Det är otroligt irriterande och oftast är dessa maskiner placerade på motstående sida från grannens uteplats ... Jag trodde ändå att en helt ny luftvärmeväxlare idag är så gott som ljudlös. Kolla med fabrikanten.
 
Jag tror att luftvärmeväxlare kan läsas som utedel för lufluftvärmepump eller luftvattenvärmepump?
 
JOW skrev:
Jag tror att luftvärmeväxlare kan läsas som utedel för lufluftvärmepump eller luftvattenvärmepump?
Hej, tänkte du på ur juridiskt vinkel, finns det regler där husägare som installerar en luftvärmepump inte behöver tänka på ljudet? vi känner just nu att alla kommande sommarkvällar blir förstörda på grund av det ljudet =(*
 
yonna skrev:
Jag förstår dig! Det är otroligt irriterande och oftast är dessa maskiner placerade på motstående sida från grannens uteplats ... Jag trodde ändå att en helt ny luftvärmeväxlare idag är så gott som ljudlös. Kolla med fabrikanten.
Hej
tack för svaret.. Frågan är om vi inte skall upp det med grannen först och förklara hur vi känner?
vi kan inte gå dit och ta märket på utrustningen och kolla med fabrikanten, jag tror jag har läst någonstans att folk har byggt som ett slags ljudisolerat skåp runt dem?
 
Man kan tyvärr inte bygga något ljusisolerat skåp eftersom det i praktiken även innwebär lufttätt. De skåp folk bygger är "väderskydd".

Men apparaten ska inte behöva störa, vi har vår utedel vid altanen på framsidan och den stör oss inte. Antingen är det något dåligt märke, eller så är det något fel på apparaten. Låter som läge att prata med grannen helt klart, de kan ju flytta den till sin egen altan.
 
Hemmakatten
Jag har bestämt för mig att jag läst att utedelen till en luft-luft/vattenvärmepump absolut inte skall sättas fast på huset om huset är trä eller har en trästomme. Detta pga att det blir vibrationer och ljud som fortplantar sig. Är det ett trähus så rekommenderas att man sätter utedelen på en fristående stomme.
 
Hemmakatten: Det där med vibratinoerna stämmer, så blev det här, pga klantig montör som inte satte upp det som jag sade (du vet, en tjej kan ju inte säga till en hantverkare hur det ska vara), men det ökar bara ljudet inne, inte ute.
 
Kanske problemen är betydligt mindre sommartid då man inte behöver värme till huset?
 
Hemmakatten skrev:
Jag har bestämt för mig att jag läst att utedelen till en luft-luft/vattenvärmepump absolut inte skall sättas fast på huset om huset är trä eller har en trästomme. Detta pga att det blir vibrationer och ljud som fortplantar sig. Är det ett trähus så rekommenderas att man sätter utedelen på en fristående stomme.
Hej

I detta fall är det ett tegelhus, från 70-talet, 1-plans. Ljudet som kommer är inte vibrationsljud utan mer ett "sug"-ljud som på en luftturbin, men väldigt skarpt i tonen.

Mvh
Jan
 
il_duce skrev:
Kanske problemen är betydligt mindre sommartid då man inte behöver värme till huset?
Hej

Ja jag vet inte så mycket hur de fungerar och vid vilken utetemperatur de slår på/av, vet någon det?
 
Det har ju inte med utetemperaturen att göra, utan med innetemperaturen. Vår är inställd på 20 grader, då slår den av när inomhustemperaturen är 20 grader, under förutsättning att den är inställd på enbart Värme. Står den på Auto eller Kyla går den även på sommaren.

Dvs rent logisk slår den av vid ungefär 20+, men det blir ju inte exakt eftersom det är rejäl eftersläpning i inomhustemperauren.
 
Nu handlar det ju inte nödvändigtvis bara om av/på. Är det en inverterpump går den med olika varvtal beroende på driftsfall. Vår utedel (till luft/vatten) går även på sommaren, för varmvatten behövs ju även då, men låter enormt mycket mindre då än på vintern.
 
70-talshus har väldigt ofta direktverkande el, så det är med hög sannorlikhet en ren luftvärmepump.
 
Vi stänger av vår LLVP i maj och sen är den avstängd september ut. Med undantag för lite motionskörning med kyla då och då(hålla den i trim) Sen är det klart, blir det asvarmt så kan man ju kyla lite med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.