Hej

Ska göra om ett badrum ganska så ordentligt, det är 10 kvm och jag funderar lite på att nyttja träpanel på ena väggen för att kunna alternera färg över tid, tänkte det kunde vara lite skojigare än att bara ha en gipsvägg som är målad. I övrigt är det kakel och klinker på golvet som gäller.

Kort så kommer det att finnas dusch på ena långsidan av badrummet (där det är kaklat) och på andra långsidan kommer det att finnas ett badkar. Min tanke är att endast kakla upp på halva väggen och att sedan ha träpanel. Jag undrar om det är okay att göra så, vi kommer aldrig att duscha i badkaret som jag ser det. Underdelen av väggen där det ska vara kakel kommer dessutom att vara utbyggd en bit för att få hylla på ovansidan efter hela långsidan där även en vägghängd toa ska finnas brevid badkaret.

Tankar från någon?

Micke
 
Krilleman
Badrumm bör väl vara avspolningsbart... Eller?!

Jag skulle aldrig lagt in träpanel i ett badrum där det kommer att vara fuktigt!
 
Frågan har diskuterats förut, använd sökfunktionen så får Du veta vad folk tyckte då. Men kanske går tillräckligt många igång en gång till så Du får svar här också.
Man KAN ha vilka material man vill i ett badrum, men det har förstås sina konsekvenser och vissa material fungerar bättre än andra, trä är ett av dom sämre.
Personligen föredrar jag kakel och klinker men smaken är ju som baken ;)
 
Jag är sugen på att montera Cederträ som skall fungera utan någon typ av behandling....dyrt men väldigt snyggt!
 
Var på ett jobb där det monterades liggande brädor i både hall och toalett som målades vita.
Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Kan säga att det kändes lite som att kliva in i ett nymålat häststall.
Svarta springor mellan osv.

Vad är det för fel på kakel egentligen?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Var på ett jobb där det monterades liggande brädor i både hall och toalett som målades vita.
Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Kan säga att det kändes lite som att kliva in i ett nymålat häststall.
Svarta springor mellan osv.

Vad är det för fel på kakel egentligen?

//Patrik
Tycke och smak, jag tycker kakel och klinker är skittråkigt. ;)
Hade gärna haft panel i mitt badrum men vågar inte så det får nog bli tråkig plastmatta. :(
 
W
Har någon form av träpanel i alla badrum (3 st). I det ena e det pärlspont överallt utom i duschen samt en ca 1 dm hög kant upp på väggen. I ett annat 2 väggar med liggande gammal panel. Samt ett med enbart trä, dock utan dusch. Huset är av äldre modell så det passa kanon och fungerar hur bra som helst. Har inte haft något problem med något. Man byggde ju båtar i trä för (och nu med förresten) och det låg ju i vattnet utan tak hemska tanke, att de inte ruttnade på stört ;) Sedan så har man vad jag vet fasader av trä fortfarande och senaste jag kollade regnade det på dem, märkligt att de inte ruttnar bort på stört......
 
Wester - har du några bilder? Har också ett äldre hus och tycker inte att kakel passar in alls. Dessutom rör det sig så jag är rädd för att det kommer spricka. Men det känns ändå lite riskabelt med trä i ett badrum, panel på ett hus luftas ju av spikläkten bakom, i ett badrum hade det ju inte alls blivit samma luftning. Inbillar jag mig i alla fall.
 
Jag ska söka bättre innan jag skapar en ny tråd, trevligt att se att tråden ändå lever :) Och ja, det är så att jag vill kunna förändra över tid t.ex. genom att måla väggen i en annan färg. Kakel är snyggt men jag kanske inte vill ha det överallt då det över tiden kan vara så att man tycker det är lite trist och skulle vilka förnya... Men att riva ner kaklet känns lite för stort för att förnya...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.