Hej!

Vi bor i ett 1½ plans fritidshus med högt i tak i vardagsrummet.
Nu har vi planer på att bygga över halva vardagsrummet, en yta om 3,5 x 3,5 meter, alltså ett nytt bjälklag.
Det jag undrar är om jag endast behöver en bygganmälan eller om det även krävs bygglov?
Så som jag har förstått det så behövs bygglov endast om husets fasad ändras utseendemässigt.
Jag ringde till kommunen och snackade med en kvinna som inte riktigt kunde svara på frågan men bad mig att börja med en bygganmälan.
Vad ska jag kryssa i på bygganmälan, tillbyggnad, påbyggnad, ändring av bärande konstruktion eller ändring av planlösning?
Och vilka ritningar ska man ha med till en bygganmälan av detta slag?

Tacksam för svar
//Stefan
 
Bygganmälan bör räcka.
Skriv det som en ändring i planlösning samt bärande konstruktion.
I ritning kan man tänka att dom vill ha:
- Sektion där man ser rumshöjder, bjälklagstjocklek
- Planlösning, så man kan se trappen och hur det påverkar planlösningen i övrigt oxå.
Sen vill dom nog ha in en konstruktionsberäkning på det hela. Eventuellt även en detaljskiss som visar hur ni lägger upp bjälklaget. Alltså vad vilar det på, pelare, balk på vägg, inmonterad i befintlig vägg?
 
O
Tänk på att även en bygganmälan kan bli nekad!
Även om just detta inte borde vara något problem!
 
Varför ska kommunen ha med vad man gör invändigt å göra egentligen?
 
Grejjen är den att vi ska sälja huset och vill gärna ha alla papper OK. Va händer om vi säljer huset utan att göra bygganmälan samtidigt som vi har fyllt i i mäklarens papper att alla bygghandlingar finns? Har även tänkt teckna en dolda fel försäkring. Skulle den täcka det "felet" om det skulle komma på tal. Tänkte om undersökningsplilt gäller även fast man kryssat i "bygghandlingar finns" Har allt material hemma och tror att det skulle göra mkt med ett extra sovrum.
 
Redigerat:
O
Du gör rätt i att söka bygglov/bygganmälan. Oavsett vad man kan tycka själv. så är det korrekt väg att gå, och idet här fallet värt ett par tusen.... Då har du allt gällande myndighetsbiten klart.
 
Ja, jag ska göra en bygganmälan. Ska ta hjälp av en polare som är arkitekt och vältalig. Så det kommer nog lösa sig med ritningar och KA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.