Någon som känner till en vettig guide för hur man sätter innertak, med spotar?

Hörde om ett knep där man sätter spotarna i reglarna, och det lät väldigt smart.

Men oavsett, så skulle jag vilja veta lite mer innan jag sätter igång. Har grunderna klart för mig, men det känns onödigt att uppfinna hjulet igen.

Tips emottages tacksamt!
 
Vad är det för innertak (gips, gipsplattor, panel)?
Vad är det för spottar (Led, 10W, 20W, 35W, 50W halogen, 220V eller 12V)?
Vad har du i taket (isolering? Spån?)

Vanligtvis brukar man skruva dit gles cc30 och därefter montera innertaksmaterialet.
Oavsett tycker jag att monterar pottor för att framtidssäkra, då kan man i princip montera vilka spottar som helst.
 
Bra frågor! :)

- Idag finns inget innertak. Det är det jag ska sätta (var nog lite otydlig, det är inte bara spottar som ska sättas, utan ett helt nytt innertak med reglar och allt). Har tänkt mig 45 mm reglar och gips på det.

- Taket är betong (parhus byggt 1981).

- Spottarna är inte inhandlade än. Det har ju skett väldigt mycket med LED det sista året, så troligen blir det det. Dimbart och "halogen-liknande" ljus är vad jag vill ha.

Dvs, inget är bestämt, och innan jag kör igång vill jag veta bästa sättet att bygga innertak på!
 
Glömde visst att det finns betongtak också :blushing:
Eftersom det inte är brännbart så borde det gå att köra vilken typ av spottar som helst så länge de ligger en bit ifrån reglarna (pga värmen).
 
Vad är det som är så smart med att sätta spottarna i regeln? Våra sitter i takskivan vilket var väldigt enkelt, bara att såga ett hål med hålsågen.

Sätt pottor i hålen så kan Du eller nån annan välja fritt bland spottarna sen, man vet inte hur marknaden ser ut nästa gång. Det är ett litet jobb i sammanhanget att sätta dit pottorna.

I en källare skulle jag nog använda plåtreglar, då blir det inte så känsligt för värmen från spottarna heller.
 
Varför det var smart att sätta dom i reglarna minns jag inte nu. Det lät väldigt bra när jag hörde talas om det... Kan det vara så att man slipper ha en distans mot taket om man istället sätter på regeln?
Ja som sagt, det lät bra... :)

I övrigt då? Några bra tips ang resten av själva bygget? Reglar, gips, gipslyft, spackel etc... Det måste ju finnas en del fällor man kan gå i om man inte tänker sig för?
 
Spottar är normalt gjorda för att sättas i skivor, kommer de för nära en regel så blir det bara strul att få dom att fästa. Så detta att sätta dem i reglar är direkt dumt.

Sedan så gäller för halogenspottar att de skall ha godkänt avstånd till brännbart material. Ofta 50 - 100 mm i sidled, och 150 - 200 mm uppåt. Uppåt är ju inget problem när dte är betongtak, men det gäller alltså att hålla dem ifrån ev. reglar.

Överhuvudtaget så tycker jag att du skall börja med att välja spottar, så de ger tillräckligt med ljus, rimlig färg på ljuset, går att dimma osv.

Därefter planerar du var de skall sitta, var ev. transformatorer eller LED drivdon skall sitta (i många fall tillåts max 2m från tranformator till spot). Därefter kan du börja fundera på hur mycket du skall sänka taket, hur det skall reglas osv.

vad gäller rent byggtekniskt så finns det bra detaljerade instruktioner hos gipsskivetillverkarna på deras hemsidor. Norgips tror jag har den mest lättillgänliga instruktionen, men även Gyproc och Danogips har jag tittat på. Det finns som sagt väldigt mycket att tänka på som framgår av deras dokument. Har för mig att Norgips pdf fil var på 250 sidor. det skall sitta glespanel på cc30 (enl. vissa duger det med cc40, men då måste man regla "på tvären" utefter kanterna också).

Gipslyft förenklar arbetet från att vara överjävligt jobbigt till att vara riktigt kul. Och att hyra en gipslyft över en helg är väldigt billigt. En del byggbutiker lånar tom. ut dem gratis har jag hört. En litebn detalj, du skall fasa av kortsidorna på skivorna (de sidor som inte är försänkta) med en kniv, ca 5mm. Detta för spacklingens skull. Det är väldigt mycket enklare om man gör det före uppsättningen.

Dvs när du sätter igång så läs FÖRST hela instruktionen från gipstillverkaren, ända från metoder för regling av tak till hur dte skall målas.

Men som sagt det svåra med ett sådant projekt är inte att få till ett bra tak, det kan man läsa sig till. Utan att planera spottarna bra.
 
Ursäkta om jag lånar tråden en smula. Om man ska sänka taket så att pottor få plats, hur gör man då för att pottan ska ligga rätt och helst tätt mot gipset? Limma fast mot gipset innan man skruvar fast skivan i taket?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.