Hej!

Vi är precis färdiga med en badrumsrenovering. Men är så här i efterhand lite förbryllade över lösningen som rörmockaren gjorde med rör-i-rör som gå upp igenom golvmattan till handfatet.

Se bifogade bilder.

Vi har alltså öppna hålrum mellan yttre röret och inre röret. Borde det inte finnas "muff" eller liknande som döljer hela rör-i-rör konstruktionen.

Jag har för mig att när rör-i-rör går ut genom vägg så finns det snygga övergångar från rör-i-rör plasten till de utanpåliggande metallrören.

Jag har pratat med rörmockaren som föreslår att man kletar in lite silicon för att få bort hålrummet mellan inre- och yttre rör.

Min förhoppning är att någon här på forumet skall ha erfarenhet av liknande rördragning och ha några idéer på hur man skulle kunna snygga till rördragningen.

Tackar på förhand!
Ivar
 
  • IMG_1463.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1462.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Det är inte längre godkänt enligt branschreglerna att ta upp vatten eller värmerör genom golv. BBR säger:

6:5331 Vattentäta skikt
Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten ska ha ett vattentätt skikt som hindrar fukt att komma i kontakt
med byggnadsdelar och utrymmen som inte tål fukt. Vattentäta skikt ska vara
beständiga mot alkalitet från betong och bruk, vatten, temperaturvariationer och
rörelser i underlaget samt ha tillräckligt stort ånggenomgångsmotstånd. Vattentäta skikt ska även tåla vibrationer från normal utrustning i utrymmet. Fogar, anslutningar, infästningar och genomföringar i vattentäta skikt ska vara vattentäta.
(BFS 2006:12).
och

Genomföringar och infästningar i vattentäta skikt bör undvikas på
ställen som kan bli utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Fogar bör
placeras på de ställen som är minst utsatta för vattenbegjutning. Vid genomföringar för rör i golvs vattentäta skikt bör tätning ske mot rörgenomföring och mot det vattentäta skiktet.
och till slut i 6:5335;

I de delar av golvet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller
vattenspill får endast genomföringar för avloppsenheter utföras
 
Har aldrig förstått varför det är bättre ifall det läcker vatten via avloppen än via vattenrören?
Eller är det ren enkelhet som ligger bakom?
Menar det går ju som regel att utan större problem dra vattenrören via vägg istället medans det kan va krångligare men på inget sätt omöjligt att dra avloppen via väggen.

Måste låna tråden för en fråga när jag ändå skriver.
Skulle det va OK att dra ett tvättställsavlopp med 2 extra 90 gradersböjar för att komma in i vägg och sen fortsätta med en 90 graders under golvet som jag ändå måste göra?
Blir ju mer lättstädat om inte annat.
Det gäller en toalett utan dusch/bad.
 
Mikael_L
Blindnit skrev:
Har aldrig förstått varför det är bättre ifall det läcker vatten via avloppen än via vattenrören?
Eller är det ren enkelhet som ligger bakom?
Menar det går ju som regel att utan större problem dra vattenrören via vägg istället medans det kan va krångligare men på inget sätt omöjligt att dra avloppen via väggen.
Det är nog den sanna anledningen till att man har olika regler för avloppet och tappvatten. :)

Skulle det va OK att dra ett tvättställsavlopp med 2 extra 90 gradersböjar för att komma in i vägg och sen fortsätta med en 90 graders under golvet som jag ändå måste göra?
Blir ju mer lättstädat om inte annat.
Det gäller en toalett utan dusch/bad.
Så kan du göra, men behöver alltså inte, enligt regelverket.
I toa utan dusch är det väl också tveksamt om man tillämpar GVK eller BBR's regelverk ...
Jag vet inte på rak arm, men ...


@ivarbergman@yahoo.com
Välkommen till forumet.
Om inga andra bra lösningar dyker upp så är det i alla fall ingen skada att sätta lite vit sanitets-silikon i mellanrummet mellan rör och skyddsrör.
Men gör det bara från översidan, så ev läckage kan dräneras ut nedåt och ge sig tillkänna.


@Stringfellow Hawke
Jag ser att TS har matta på golvet, då är väl GVK's regler mer tillämpbara?
Men dom säger kanske samma sak?
 
Att det hela kanske inte godkänns är ju som det är i detta badrum just nu. Så fort jag såg bilderna misstänkte jag att just det svaret skulle komma upp utan att själva frågan som TS har besvaras. Ganska karaktäristiskt för detta forum ;) Som ett försök att besvara den egentliga frågan så tror jag det skulle funka med förkromade plaströr. De finns som avloppsrör vill jag minnas. Om man delar dem och försiktigt limmar ihop så kanske det kan lyckas? Jag har nämligen inte sett en "rörmokardel" som finns fix och färdig.
 
kommer det vatten mellan mediaröret och skyddsröret så ska det ju kunna rinna unden vid fördelningsskåpet (om det finns) vattnet kommer ju ingenstans så länge skyddsröret är helt...
Stossetterna är för små! dom ska sluta tät mot röret.

Eftersom det är renovering får man göra avsteg från branschreglerna
 
Mikael_L skrev:
@Stringfellow Hawke
Jag ser att TS har matta på golvet, då är väl GVK's regler mer tillämpbara?
Men dom säger kanske samma sak?
Jag citerade BBR, inte BKR, BBR är Boverkets byggregler.

BBR gäller iofs inte ombyggnader, men bör väl anses vara allmänna råd för hur man bygger rätt.

Det stora problemet med hur det är gjort hemma hos TS är väl som vanligt försäkringsbolagens åsiker vid en eventuell skada. Rören borde dragits om till vägg.

TS skriver att det är ett badrum, inte en toalett.
 
Tackar för kunskapsfyllda och givande svar från er alla. Fantastiskt bra forum!

Det rör sig alltså om en renovering av ett mycket litet badrum (platsmatta, dusch, handfat o toalett). Pga av trångt utrymme valdes (i samråd med hantverkarna) att inte lägga rören i väggen. Det finns inget fördelningsskåp i själva badrummet, rören går ner till våningen under där ytterligare ett våtrum ska byggas i framtiden.

Rörmockare, mattläggare och snickare jag anlitat för detta är alla seriösa och väletablerade företagare och jag har helt enkelt förutsatt att dom är insatta i regelverket. Hoppas inte jag missat något. Kanske borde jag kontakta mitt försäkringsbolag för att få deras syn på det hela.

/TS
 
Blindnit skrev:
Menar det går ju som regel att utan större problem dra vattenrören via vägg istället medans det kan va krångligare men på inget sätt omöjligt att dra avloppen via väggen.
Utom avloppet från golvbrunnen då... den gör sig inte så bra på väggen.;)
 
Nä men golvbrunn är en annan sak ;)
 
jag menade så klarta att stossetterna är för stora! (stossetter är dom vita plastsakerna som sitter mot rören)
dom ska sluta tätt mot vattenröret
 
Mikael_L
Stringfellow Hawke skrev:
Jag citerade BBR, inte BKR, BBR är Boverkets byggregler.
Ooops :blushing:
My bad ... och sen fortsatte jag själv att skriva BBR då jag menade BKR ... :blushing:


TS skriver att det är ett badrum, inte en toalett.
Detta var ett svar på blindnit's trådkapning, inte TS.
 
Ser ju allmänt kackigt ut.
Anlitar man en professionell rörmokare så vill man väl ha både en någorlunda estetiskt snygg finish såväl som en tät och säker installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.