Vi ska renovera källaren. Vi använder bara till förvaring, men vill att det ska vara bostadsstandard inför att vi säljer och flyttar om en ca 3-4 år.

Har ni tips bra bra armaturer som passar källare?

Vad är behagligt ljus?

Hur slipper man källarkänslan?
 
Det känns lite motsägelsefullt. Du vill ha bra källarbelysning för att hitta sakerna du förvarar där, men samtidigt ska det vara som ett inrett vanligt rum. Belysningen är ju en del av inredningen. I en källare tycker jag att man vill ha ganska starka lampor i taket så att man hittar saker när man ska hämta dem. Inreder du som ett vanligt rum beror det på hur du möblerar det och vad du menar med ett vanligt rum. Är det allrum, sovrum, mysrum, eller vad är det?

Ska du slippa källarkänslan kanske du ska satsa på olika typer av belysning i olika höjder. Någon golvlampa, någon liten bordslampa, på ett annat ställe en vägglampa etc.
 
Kör på en snygg lyrörsarmatur och köp varmvita lysrör till. Det blir en snygg armatur med ett bra ljus. Väljer du kallvita lysrör så får du mer ljus, men också mer källar känsla:).
 
Mitt förslag är att ha både ett gott allmänljus (exempelvis vid städning) och punktbelysning (i anslutning till förvaringsställen) och stämningsljus (som gör utrymmet lite ombonat).

Om utrymmet i första hand är tänkt för förvaring bör man förstås få ljus på prylarna i skåp och hyllor. Men dessutom vill man gärna ställa ifrån sig föremål som man plockar in och ut. Därför är det bra med en rejäl arbetsbänk med riktad belysning också där.

Vill man slippa att besökaren får ett "first impression" av källare kan man med fördel faktiskt jobba med stämningsljus som primärt vardagsljus. Kanske en serie väggarmaturer på någon centimeters distans från en tom långvägg, avbländade med ljuskägla riktad i tak.
 
Jag rekommenderar dig att satsa på ett 1-fas sken-system. Då kan du enkelt flytta, ta bort eller lägga till fler ljuskällor utan att behöva göra större ingrepp. När skenan/skenorna väl sitter på plats är det bara att klicka fast fler armaturer efter önskemål.

Då får du ett väldigt flexibelt system som med enkelhet kan agera både arbetsbelysning samt stämmningsljus.

Många butiker använder för övrigt dessa system av denna anledning.

Exempel:
http://www.elbutik.se/category.html/230v-1-fasskena

(En annan fördel är givetvis att du slipper fula kabeldragningar på väggar/tak, eftersom skenorna även leder ström.)
 
Redigerat:
Inte så energisnålt med 230V dock!

Butikerna använder oftast 3-fas.
 
Jacro skrev:
Inte så energisnålt med 230V dock!

Butikerna använder oftast 3-fas.
Ja, i många butiker har man 3-fas. Det är jag medveten om. I en vanlig källare är det dock lite "overkill", tycker du inte det? :rolleyes:

Jag syftade mest på att butiker använder skensystem. Huruvida de använder 1-fas eller 3-fas är ganska ovidkommande för denna diskussion (enligt min uppfattning).

Vad avser strömförbrukning spelar det inte så stor roll om det är 230 volt eftersom du kan köra LED-ljuskällor i armaturerna.

Jag har personligen ett sådant här system i sovrummet med 4 spotlights (Power-LED). Den totala effekten ligger på 12 W. Inte speciellt farligt...
 
;)

Problemet är att hitta dimbara LED GU10 som inte sticker ut.
Belid har många snygga skensystem i lite energibesparande 12V halogen.
Det är ju faktiskt så att det fortfarande blir betydligt mysigare och mer välkomnande med halogenljuset, håller du inte med?
 
Jo, än så länge är väl möjligen halogenljuset något mer välkomnande. Det kan jag nog hålla med om.

Det finns dock dimbara LED-ljuskällor (inkl. GU10) som ligger på 2500K. Kolla t.ex. in Aaxsus produkter.

Tips: av någon outgrundlig anledning tar teknikmagasinet 50 kr för alla LED-ljuskällor från Aaxsus just nu. D.v.s. dimbara med 2500K och svensktillverkade.

Motsvarande ljuskällor ligger på ca 250-300 kr annars. Den billigaste Kina-tillverkade skiten kan man normalt få för ca. 80:-

Behöver jag säga att jag har hamstrat... ;)
 
Redigerat:
Fattar jag rätt? Finns det armaturer som funkar för både halogenmoch led?

SKA KOLLA aAXSUS OCH TEKNIKMAGASINET...oops blev stora bokstäver. Jag återkommer snart med fler frågor, men skensyste låter rätt bra, med tanke på att det är lågt i tak.
 
Hehe, det där var ju spännande...jag som är miljöutredare. Nästa hus blir nog bättre miljöanpassat ;-)
 
Pesco skrev:
Fattar jag rätt? Finns det armaturer som funkar för både halogenmoch led?
Ja, i princip alla armaturer... :D

Detta eftersom det finns LED-ljuskällor med inbyggda converters och samma fästen som konventionella ljuskällor. Strömmen transformeras alltså ner till 12V inne i ljuskällan, istället för i armaturen.

Det finns både för och nackdelar med detta, men jag tycker nog att fördelarna överväger nackdelarna.

I exemplet ovan användes GU10 och sådana finns det många varianter på. Både halogen och LED.
 
Redigerat:
De dimbara från Aaxsus blir stoppade av elsäkerhetsverket om någon tipsar eller skickar in en lampa till dem. Detta vet väl Aaxsus om och säljer ut sitt lager för att ta fram en bättre modell.
 
Jaså? Detta kände jag inte till.

Vad baserar du ditt antagande på?
 
Att både Designlight (förra året) och Philips GU10 LED dimbar blivit stoppade. Båda dessa märken håller ju lite annan klass än Aaxsus dessutom.
Men detta är bara vad JAG tror, inte fakta direkt:).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.