Hejhej,

Jag har precis vunnit en budgivning och ska investera i mitt första hus :)
Huset säljs av mäklare för ett dödsbo. Detta innebär att de vill ha en friskrivningsklausul i kontraktet där jag inte kan ställa dem till ansvar för fel och brister som räknas som "dolda fel"... Huset är i gott skick och har blivit renoverat av föregående ägare konternueligt. Så
jag vill bara höra vad ni tycker, är det dumt att gå med på en sån klausul?
Bör man tänka på något särskilt och vara ännu nogrannare vid besiktning osv?
Tar tacksamt emot råd och hjälp!
// J
 
Det är standard att sälja med friskrivningsklausul när säljaren inte känner till huset. Eftersom personen dog som bodde där antar jag det är så.
 
När man köper av dödsbo är det bra att mäklaren är extra tydlig med en friskrivningsklausul. När dödsboet är utskiftat finns det ändå ingen säljare kvar att kräva på pengar för ett dolt fel, så en friskrivningsklausul blir mest en extra markering.

När man köper hus tycker jag att man alltid i princip ska tänka som om det fanns en friskrivningsklausul. Utgå från att alla fel är fel som du själv får hantera. Undersök allt väldigt noga och för allt som inte kan undersökas till fullo får man utgå från det värsta (det går aldrig att undersöka allt).

Skriv inte på definitivt avtal förrän ni är helt klara med vad huset för med sig för fel (alla hus har en massa fel), och vilka frågetecken det finns. Fundera då över om priset är ok med de fel och oklarheter som finns.

Eftersom det är ert första hus gäller det att ta hjälp av någon mycket kunnig och duktig besiktningsman.

Du kan väl börja med att beskriva huset på forumet (ålder, grundläggning, stomtyp, tak-konstruktion, fasad, etc.) så får du nog tips om vad som behöver undersökas extra noga.
 
O
Tja, går du inte med på friskrivningen så får du nog inte köpa huset! Så nått större val än att antingen acceptera eller skippa köpet.
Man skall alltid vara noggrann när man besiktigar ett hus, oavsett friskrivning eller inte.
För dolt fel, är ändå så svårt att få något till.
Det är precis som ordain skriver i sitt inlägg!
 
Du borde få ett väldigt bra pris på huset om det finns en friskrivningsklausul.
 
Begär att få med en villkorad besiktningsklausul i kontraktet och anlita en duktig besiktningsman.
 
Just det där med dödsbo och friskrivning verkar det finnas en del oklarheter om. Det har stått här i trådar (som jag vet att jag upprepat) att om dödsboet skiftas så kan en köpare inte stämma arvingarna för ev. dolda fel.

Vi har i vår släkt ett pågående ärende med en försäljning där ett dödsbo är säljare. Av olika anledningar så har försäljningen skötts av en advokat, när jag diskuterade det där med friskrivning med honom, så säger han att om man inte har en friskrivningsklausul så kan köparen stämma arvingarna vid ett dolt fel, dvs ansvaret ärvs. Jag blev väldigt förvånad över detta, det var dock inte det primära ärendet för vårt samtal så jag frågade inte vidare. När man vet att frågor kostar ett par tusen i timmen att besvara så frågar man inte mer än nödvändigt.
 
Mycket att tänka på :) Och är väldigt tacksam för alla råd och svar!
Måsta väl säga att priset ÄR väldigt bra för detta huset, antagligen pga friskrivningsklausulen.
Men vad är det man särskilt ska kolla?
Huset är från -78, tak; Betongplattor, bjälklag;trä, fasad; tegel o trä, grund; betongplatta (ingen källare) stomme; trä.
Det är renoverat koninuerligt av förre ägaren som var snickare. Kök och badrum renoverade -06 Så om jag tittar på det rent visuellt, så är det bara två rum jag behöver måla för att jag inte tycker om färgen. Har kollat fönster, el, vindskenor osv och dessa är i väldigt bra skick. Min arbetskamrat är närmsta granne, så jag vet genom honom hur underhållet har skötts och hur. :) Så jag känner mig ändå ganska trygg i det.

Någon berättade för mig om att man ska begära försäkran (?) och energideklaration, Stämmer detta och vad fasen är försäkran?

Är ju lite skakis ändå för att köpa, sitter man som ensamstående med barn..... Särskilt nu när man inte vet hur räntan kan sticka iväg.. Men va fan, det kostar ju att hyra oxå :)
 
"försäkran" vet jag inte vad det skulle vara. Energideklaration är i lag obligatorikst att utföra, inte helt ovanligt att det idag avtalas bort så att ansvaret överförs till köparen. Energideklaration är en av de mer onödiga kostnaderna vid husaffärer, det är i de flesta fall en totalt värdelös deklaration av hur mycket energi huset kanske ev. har dragit (bättre att kolla senaste årens elräkningar).

Vad är det för typ av uppvärmning? Det är en viktig faktor både för driftsekonomin och en tänkbar stor kostnad om den behöver åtgärdas.

På det du skriver om huset så är väl den största varningen för grunden. Platta på mark från 70- talet är ofta en problemkonstruktion med fukt och mögel som resultat. Här gäller det att undersöka noga. Försök få till en besiktning där de gör borrprover i husets syllar (bjälkar som väggarna står på), de är ofta angripna om plattan är fuktig. Bara för att det är en platta från den tiden så behöver det inte vara problem. Om det finns fler liknande hus i området så kan säkert din kollega upplysa om ifall andra har haft problem i området, det ger en indikation.

Annars så är väl taket också en tänkbar risk, med den åldern så är det troligen dags att byta, men det kan mycket väl hålla i 5 eller 10 år till. Det gäller att nu kolla så att det inte redan nu läcker, för då kan det bli en akut kostnad. Taket är dock relativt billigt jämför med om du skulle ha omfattande fuktskador från grunden.

Se till att besiktningamannen granskar badrummet väldigt noga, man bör undersöka i golvbrunnen för att så lång möjligt kolla tätskiktet, det är oftast där man kan se ev. fusk, eller okunnighet.

Nu hoppas jag att jag inte skrämt dig, för det finns absolut ingen anledning att avstå från huset pga. det jag skriver här ovan, men finns det minsta oklarhet om fukt från plattan så skulle jag avråda. Sådana problem kan kosta vad som helst från 50 000 till en miljon.
 
Jättebra! Tack då vet jag vad jag ska kolla upp mer nogrannt :)
Den förre ägaren dog lite hastigt och inte på grund av ålder så han hade planerat att bo där ett tag till,
så allting är väldigt noga gjort. Enligt kollegan så finns där inga hus i området som har haft problem med fukt eller mögel och de är byggda samma år och är av samma typ. Faktum är att "mitt" hus verkar vara det
bäst underhållna :)
Jag var uppe och tittade "under taket" och inga fuktfläckar var synliga. Men jag räknar ändå med att jag ska behöva lägga om taket om ca 5 år.
Det är direktverkandel fast + braskamin med ventilation. Har kollat upp driftskostnaderna och dessutom plussat på lite på dem. Också här har jag använt mig av kollegan och jämfört med vad de har i kostnad och förbrukning.
Skrev fel...försäkring skulle det vara :)
 
Se som sagt till att få en bsiktning med avseende på fukt, det är ett vanligt fel i hus från den tiden.

Platta på mark från 70 talet skiljer sig ganska mycket från de plattor som tillverkas idag. Jag kan inte detaljerna. men ett vanligt problem med hus från den tiden är att syllen ofta gjöts in i betongplattan, då är det fritt fram för fuktvandring från betongplattan in i trävirket. I mitten på 70 talet uppmärksammade man detta problem (innan dess hade man lagt tjärpapp mellan betong och trä), då "löste" man problemet genom att börja använda tryckimpregnerat virke till syllen. Det tog ytterligare några år innan man "återupptäckte" att tryckimregnerat virke som utsätts för fukt visserligen inte murknar (direkt) men luktar apa. Numera fuktisolerar man alltid emllan betong och organiska material.

Men det finns fler tänkbara problem med plattor från den tiden som kan ge mögel, och vara hur dyra som helst att åtgärda.
 
Nu har jag bar skummat tipsen du fått, men ta dit en bra besiktningsman med (viktigt!) känslig näsa. Fuktiga ingjutna syllar vill du inte köpa.

Om det är ett störr område med likadana hus så kan det vara idé att offra en lördag/söndag på att gå runt och knacka dörr hos några grannar och höra sig för om området och hustypen. Folk som har bott ett tag har ju ofta örnkoll på vem som har haft problem med vad och så vidare.
 
Nanny Fine
Skulle dolda fel uppkomma är det ju i de delar man förväntar sig minst, dvs bland annat det nyrenoverade badrummet... Kolla noga att det finns kvalitetsdokument eller att du kan få en redovisning av den som utfört arbetet hur det är gjort.
 
Nu så :) Har haft besiktningsman där...och inget mögel eller fukt. Så papperna skrivs på torsdag så att jag blir husägare för första gången! Blev väldigt glad för jag träffade på en som bodde i närheten och han gratulerade mig till det bästa köpet i området. Tydligen så var förre ägaren (en byggmästare) känd för sitt kvalitetsarbete och anlitades av alla andra också. Så det var positivt.
Tackar alla här för era råd, det gjorde det mycket lättare för mig att veta vad som jag skulle kolla och hur jag skulle bära mig åt. Nu längtar jag mest efter inflyttningsdatumet.
 
Grattis! Vad skönt att det inte var några problem med fukt och att den tidigare ägaren var känd för att göra bra jobb. Lycka till med huset! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.