phl skrev:
Du kan inte på allvar mena att du tycker det är praktiskt att fräsa tappar (nu talar vi inte lösa tappar ala Domino) på 600mm breda MDF-stycken för att få till vinkelsammafogningar?! Att plocka bort en del av en 19mm MDF och behålla kärnan i form av en tapp känns som väldigt mycket arbete för att på vinna ganska lite styrka men för den delen styrning. En dado känns ungefär tio gånger mer aktuellt.
OT: Jo faktiskt, jag menade allvar. Jag ser inte riktigt ett extraarbete i en tapp:

1. Tapphål: Välj lämplig fräsdiameter, spänn fast biten, dra över med handfräsen. Klart.
2. Tapp: Ställ fräsbordet på en gissad höjd, anhållet på gissad tapplängd, Fräs en provbit på ena sidan, vänd den och fräs andra sidan. Prova i taphålet. Om den inte kommer i, skruva upp fräsen lite grand och repetera tills det passar.
3. Ta biten du skall ha tapp i, dra den över fräsen, vänd, gör om. Klar.
4. Ställ biten på högkant, dra den över fräsen, vänd, gör om. Klar.
5. Om du tycker du vill ha tappen längre från kanterna, höj fräsen och fräs om högkanten.

Ovan ger dig garanterad passning, och garanterad centrering. OCh moment 3 och 4 är de enda du gör om om du skall ha 5 hylllan.

Med en Dadoo måste du ha exakt passning på fräshålet mot bitens tjocklek. Det vill säga du är beroende av att det frässtål du har passar exakt. Alternativt du måste fräsa spåret mer än en gång. Sedan har du framkanten att fundera på. Du vill troligen inte fräsa dadoo fram genom synlig kant. I så fall måste du göra något på brädan för att den skall nå fram utan att dadoon går igenom. Det sista är samma jobb som en tapp. Jag ser faktiskt tappen som lättare att lyckas med (alla passfel försvinner automatiskt, och jag behöver inte ha en fräs som passar till varje materialtjocklek jag har, och limytan är nyslipad och ren.

Jag får sämre exakthet och repetition på att fräsa samma tapphål två gånger (om fräsens bredd inte passar exakt), än att centrera och göra rätt tjocklek på tapp. Dessutom blir bredden i dadoojobbet beoende av att brädan hela vägen sitter i botten. Med tappen lämnar man ett glapp på en millimeter eller två och är bara beroende av att den synliga kanten ligger an.

Hade jag haft en dadooklinga hade det blivit lite annorlunda, då är sågen snabb och det blir en faktor i sig. Men de är väl inte tillåtna i Sverige?

--- Mats ---
 
Det är inte enkelheten i utförandet av tappen jag är skeptisk till. Snarare att klydda med något sådant i MDF. Vad gäller dado-klinga så är de givetvis tillåtna att använda i Sverige (vem skulle stoppa dig?) om ej inte för yrkesbruk.
 
phl skrev:
Det är inte enkelheten i utförandet av tappen jag är skeptisk till. Snarare att klydda med något sådant i MDF. Vad gäller dado-klinga så är de givetvis tillåtna att använda i Sverige (vem skulle stoppa dig?) om ej inte för yrkesbruk.
Språkfråga: Kan en skåning klydda med något som är enkelt? ;)

--- Mats ---
 
Enkelt är en kexfräs eller en Domino, då slipper man just klyddet :)
 
CCPusher skrev:
För att återgå till ämnet...

Fredrik.an, är det luckor med spegel du ska tillverka eller någon annan konstruktion?
Det är luckor med spegel jag ska göra.
Kommer göra dem så här... Sågar ut ca 7 cm breda bitar i MDF. Fräser ett spår på ena sidan som är 6 mm djupt. Sätter ihop fyra bitar till en ram med det frästa spåret i bakkant. Lägger en 6mm MDF i hålet som rygg.

Hängde du med?

EDIT: Har ju en bild på prototypen som jag kan visa så förstår du nog..
http://i55.tinypic.com/2ewjjls.jpg

(det är som sagt en prototyp, t.ex. var huvudet inte med mig så jag fräste för långt ut som ni kanske ser på bilden)
 
Redigerat:
Ett enkelt alternativ kan vara att såga ut 7 cm breda bitar i 12 mm MDF som du lägger ovanpå spegeln då får du en större yta att limma på för hållfastheten och ska du ändå lacka så syns ju inte den skarven.
Nackdelen blir en anledning mindre till att utöka verktygsarsenalen. :(
 
En sådan lucka hade jag gjort med ett spår i mitten som är lika bred som spegeln. Ändarna på över/underdel fräser man så det bildas en liten minitapp som passar i spåret. Limma allt, även spegeln. Du behöver varken tappar, domino eller kex...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.