Funderar lite på hur vi ska göra med väggarna bakom radiatorerna. Väggarna är lerklinade och övriga detaljer som golv, foder och fönster är i gammal stil.
Vi ska ha sektionsradiatorer som man ju ser igenom till väggen bakom, men dom är inte uppsatta ännu.
Normalt brukar man väl måla vitt under fönstren men jag tycker kanske att det ser lite "modernt" ut.
Någon som har några ideer vad som ser bra ut?
 
Måla!

Tycker det ser helt OK ut med vit vägg bakom radiatorer. Dessutom slipper du att tapeten skrynklar sig eller blir missfärgad bakom radiatorn. Sedan blir det jobbigt att ta bort gammal tapet vid omtapetsering. Om du vill ha lite mer färg så sätt tapteten under fönsterbänk så den går ner aningen under radiatorns överkant så blir det lättare att få bort när du tapetserar om.

/Anders
 
Jo det finns nog risk att tapeten skrynklar sig och lossnar. Tror jag sett det på bilder från gamla hus.
Ang omtapetsering tror jag att det går ganska bra att stänga av radiatorn vid radiatorkopplet och plocka bort den.
Kanske får prova lite och se hur det ser ut.
 
Japp, i gamla hus är det ofta lite otätt. Jag tycker att det ofta verkar läcka fukt från fönster eller radiator som missfärgar tapeten. Kan givetvis åtgärdas, men ändå, finn enligt mig inte fulare än tapet bakom radiator som missfärgats av fukt och sedan skrynklat sig av värmen.

Om du vill sätta en bit i ovankant bakom raidiatorn så är mitt tips att du sparar en våd som reparations/rekond-material för framtida uppfräschning.

Sedan tror jag det är riskfyllt att skruva i gamla rörsystem, ökar risken för läckage och så kanske det är svårt att få tag i delar om det inte är moderna mått på t ex unionkopplingarna.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.