Hehe Börjar ju misstänka att det är fel på uppdateringen på sidan för mig..

//Patrik
 
Kan ju ställa en fråga då när jag ändå startat en ny tråd.

Regeln om JFB på alla allmän uttag upp till 20 A (eller om det är 32 A). Gäller den i alla miljöer eller finns det undantag?

//Patrik
 
Jordfelsbrytare gäller för alla uttag upp till 20A, med följande undantag
- uttag inom t ex industri
- uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor som ska användas för att ansluta specifika apparater.
 
Okej, tack så mycket!

//Patrik
 
Det är väl bara att leta upp luckorna :)

411.3.3
JFB ≤ 30mA krävs för

  • Uttag ≤ 20A (inkl lamputtag) för allmänbruk (flyttbara apparater, ej specifika/fast uppställda t.ex spis) (411)
  • Flyttbar elmateriel ≤ 32A som används utomhus (411).
  • Alla gruppledningar till bad, dusch, (701) bastu (exkl aggr) (703), simbassänger etc (702), även de gruppledningar som passerar dessa utrymmen.
  • Uttag ≤ 32A vid byggen (704) och utrymmen för jordbruk, trädgårdsmästeri, husdjur (705).
  • Uttag > 32A vid byggen kräver ≤ 500 mA JFB (704).
  • För fast monterad klass II-materiel i trånga ledande utrymmen (706).
  • (Uttag) för husvagn (708, 721) och fritidsbåtar (709).
  • Alla gruppledningar (för belysning och uttag etc) ≤ 32A vid byggen, tillfälliga installationer (740), mässor, utställningar, marknadsplatser, tivoli etc (711).
Som abrahamsson säger är t.ex en industri undantagen, och andra miljöer som används av fackkunniga eller instruerade personer.

Den tolkning som görs av allmänbruk i SS 436 40 00 är att uttag för fast uppställda elapparater inte innefattas, t.ex ett spisuttag (som dessutom är naturligt blockerat). Dvs jag tolkar det som att spisuttag på förskolor får undantas, inte bara i "andra" lokaler?

Men vad gäller för t.ex om en verkstadslokal/garage?
 
Mats Jonssons svar:

Först: vilka regler styr utförandet?
I botten finns Elsäkerhetsverkets föreskrifter om utförande av elinstallationer, ELSÄK-FS 2008:1. Dessa föreskrifter måste man följa. Föreskrifterna innehåller få detaljer om hur man ska utföra installationen och för detaljer hänvisar föreskrifterna till svensk standard.
Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 är exempel på svensk standard som visar på hur man kan utföra en elinstallation om man vill vara säker på att installationen kommer att ge en betryggande säkerhet.

I Elsäkerhetsverkets föreskrifter finns dock vissa bestämmelser om jordfelsbrytare. Se § 4 i 4 kap ELSÄK-FS 2008:1. Föreskrifterna bifogas.

Av föreskrifterna framgår att alla uttag med märkström tom 16 A placerade i bostäder, förskolor, grundskolor, fritids- och daghem ska vara skyddade av jordfelsbrytare med högsta märkutlösningsström 30 mA. I princip medges endast undantag om ett avbrott skulle medföra allvarliga konsekvenser, t ex för larmutrustningar. Dessa bestämmelser gäller i första hand vid nyuppförande av en installation. Elsäkerhetsverket svarade år 2000 att man normalt inte medgav undantag för kyl, frys med mera. Ett avbrott i dessa kretsar medför inga allvarliga konsekvenser, endast en mindre ekonomisk skada som normalt ersätts av försäkringsbolag.

Av föreskrifternas ikraftträdandebestämmelser (sista sidan) framgår att bestämmelserna om jordfelsbrytare inte måste tillämpas vid utvidgning eller underhåll av en befintlig installation.


Du får utvidga en befintlig installation utan att de nya uttagen måste skyddas av jordfelsbrytare. Du får även byta en fast anslutning för spis till ett uttag utan att du använder jordfelsbrytare.


Kravet på jordfelsbrytare i elinstallationsreglerna kan anses vara mer långtgående då man allmänt talar om uttag oberoende av var uttaget är placerat. Fordringarna i standarden gäller alltså även kontor och industri. Inom kontor och industri kan man under vissa förutsättningar få göra undantag, t ex för att ansluta en vissa apparat i provrum och liknande där användandet sker av en fackkunnig eller instruerad person.

Ett uttag är ett uttag. Om jag har ett särskilt behov av att undanta ett uttag från kravet på jordfelsbrytare måste man beakta möjligheterna för att uttaget kan komma att användas för allmänbruk av lekmän. Normalt vill jag ha en riskhantering där man bedömer om uttaget kan komma att användas av andra än fackkunniga eller instruerade personer. Om man undantar uttag från jordfelsbrytare ställer det normalt krav på innehavarens organisation.


Hävdar att även spisuttag ska föregås av jfb!!!
 
Bra! Nu behöver vi inte diskutera JFB'ns vara eller inte vara längre, utan nu är det JFB som gäller, även för kylen, basta !
 
Bo.Siltberg skrev:
[*]För fast monterad klass II-materiel i trånga ledande utrymmen (706)
För en lekman, vad betyder detta? Vad gäller egentligen fast monterad utrustning?

Normalt vill jag nog att JFB täcker allt, men är lite osäker om jag egentligen vill ha min nyinstallerade Jord-VP på JFB, såsom den ligger nu (JFB, 20A, fast installation).
 
Bo.Siltberg skrev:
Den tolkning som görs av allmänbruk i SS 436 40 00 är att uttag för fast uppställda elapparater inte innefattas, t.ex ett spisuttag (som dessutom är naturligt blockerat). Dvs jag tolkar det som att spisuttag på förskolor får undantas, inte bara i "andra" lokaler?

Men vad gäller för t.ex om en verkstadslokal/garage?
Nej du får inte undanta (längre) i bostäder/förskolor/skolor.

- Uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor som ska användas för att ansluta specifika apparater.

Du får undanta i verkstadslokal/garage där det bara vistas "instruerad personal" alltså på en verkstadsindustri osv..

Konsulterna nu brukar dock vara väldigt försiktiga med att undanta nånting. De sätter då hellre flera JFB och/eller JFB med hjälpkontakter som skickar larmer.
 
Men hur mycket räknas som "utvidning" då? Hur mycket kan man bygga ut t.ex. ett hus innan kravet på JFB kommer?

//Patrik
 
Du ska installera JFB så fort du stiger över tröskeln i ett hus där det saknas :cool:
 
norrbottenstorpet skrev:
För en lekman, vad betyder detta? Vad gäller egentligen fast monterad utrustning?

Normalt vill jag nog att JFB täcker allt, men är lite osäker om jag egentligen vill ha min nyinstallerade Jord-VP på JFB, såsom den ligger nu (JFB, 20A, fast installation).
Jag tror det handlar om ventilationsrör och dyl där man är omsluten av ledande material.
Mycket av den fast installerade elmaterielen är annars undantagen.

Rådet till 433.1 i nya SS 436 40 00 med kommentarer kan man tolka som att spisuttag inte innefattas av allmänbruk.

Men som sagt, praxis är JFB för allt. Inget tjafs!
 
Patrik_Hed skrev:
Men hur mycket räknas som "utvidning" då? Hur mycket kan man bygga ut t.ex. ett hus innan kravet på JFB kommer?
//Patrik
Det sträcker sig ganska långt. Du får installera nya grupper om det får plats i centralen. Du får t.o.m. byta central i underhållssyfte.

Men ändrar du t.ex rummets användning, t.ex från bostad till förskola o dyl, då gäller det nya reglerna.
 
norrbottenstorpet skrev:
För en lekman, vad betyder detta? Vad gäller egentligen fast monterad utrustning?

Normalt vill jag nog att JFB täcker allt, men är lite osäker om jag egentligen vill ha min nyinstallerade Jord-VP på JFB, såsom den ligger nu (JFB, 20A, fast installation).
Vet att NIBE mfl har det som krav att om det finns jfbr i anläggningen ska VP förses med separat 300mA jfbr. Som alltid kan det bli diskussioner om man inte följer tillverkarens krav.
 
Är det bara jag som inte förstår ett dugg av trådens första inlägg?

Vem är denne Mats Jonsson, och var har han bifogat föreskrifterna?

Hur gick resonemanget när larm men inte kyl/frys får undantas?

Jag köper alla former av undantag för larm gällande personskydd (brandlarm, trygghetslarm o.s.v.) men ett larm som skyddar egendom (vatten/frysskada, kanske inbrott även om det delvis är personskydd) ser jag inte något starkare skäl till att skydda än att skydda kyl/frys.

Var skaffar man en hemförsäkring som inte kostar ofattbart mycket och täcker en akut matbrist om man klockan 03 på natten är skithungrig, upptäcker att kyl/frys lagt av och enda sättet att få tag på mat är att nyttja nån slags specialtransport? Eller är tanken att maten håller sig till tillgänglig affär öppnat igen?

(Jag tänker främst på t.ex. de som bor på öar i skärgård eller liknande, där det inte precis är enkelt att få tag på något när sista "kollektivtrafikbåten" för kvällen gått och vädret inte tillåter att man säkert åker med en mindre fritidsbåt. Jag tänker också på de som behöver nån form av specialmat, må vara att det beror på allergier eller nåt annat).

Ursäkta att jag "går igång" på den här kyl/frys-grejen, men för mig skulle krångel med mattillgången vara en avsevärt större katastrof än t.ex. att vattenförsörjningen lägger av eller något annat liknande som de flesta tycker är "väsentligt". Med "krångel" avser jag de flesta varianter av att rubba mina cirklar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.